خبرگزاری کار ایران

کاشت نهال زیتون و پرواز کبوتران به مناسبت روز جهانی صلح در اصفهان

برای صلح نباید جنگید/ صلح یعنی مسئولیت پذیری اجتماعی

asdasd
کد خبر : ۹۷۱۵۷۵

شهردار اصفهان گفت: صلح در شهر و کشور ما به معنای رعایت حقوق شهروندی در عرصه داخلی و رعایت حقوق بشر در عرصه بین المللی است.

به گزارش ایلنا از اصفهان، بیست و یکم دسامبر روز جهانی صلح است. این روز به صلح اختصاص دارد؛ به طور ویژه به نبود جنگ و خشونت می‌پردازد. مدیریت شهری اصفهان نیز به عنوان شهر موزه ای جهانی به گونه ای ویژه روز جهانی صلح را گرامی داشتند.

به مناسبت روز جهانی صلح، در شهر اصفهان به صورت نمادین و توسط مدیران شهری و کودکان، کبوتران که پیغام آور صلح و دوستی برای جهانیان هستند به پرواز درآمدند و چندین نهال درخت زیتون که نماد صلح است، در محوطه مرکز همکاری های بین الملل شهرداری اصفهان به پاسداشت صلح و دوستی در جهان وبا شعار «برقراری صلح با یاری یکدیگر»، کاشته شد.

صلح یعنی رعایت حقوق بشر در عرصه بین‌المللی

شهردار اصفهان درباره اهمیت صلح برای جهان گفت: سازمان‌های بین المللی، کنوانسیون های جهانی و حکومت ها در تعاملات بین خود به دنبال ایجاد صلح هستند.

قدرت الله نوروزی با اشاره به اینکه معنای صلح در داخل کشورها فراتر از این است، افزود: صلح در شهر و کشور ما برای شهروندان به معنای رعایت حقوق شهروندی در عرصه داخلی و رعایت حقوق بشر در عرصه بین المللی تعریف می شود.

صلح با طبیعت

موسس سرزمین قصه های کهن هم در این اما صرفا صلح را تنها واژه ای مخالف با جنگ نمی‌داند و معتقد است: در دنیای امروز باید با خود، طبیعت و محیط زیست و جهان پیرامون مان در صلح باشیم.

فرحناز علیزاده ادامه داد: اگر نگاهی به طبیعت زیبای اصفهان بیاندازیم متوجه بی مهری شهروندان به ویژه در پارک های حاشیه رودخانه زاینده رود می شویم. انبوهی از زباله های دفع شدن در محیط زیست که معنی بجز جنگ با طبیعت ندارد.

وی خاطر نشان کرد: خلاء آموزش در باره صلح به شدت احساس می شود. باید بپذیریم که ما کمتر به این مقوله مهم در سیستم آموزشی پرداخته ایم و لازم است تا بیش از این دیر نشده، برای آموزش صلح به جامعه وارد عمل شویم.

علیزاد با اشاره به موزه صلح اصفهان تصریح کرد: موزه شخصی مجید ملک زاده یکی از بهترین فضاهای موجود برای آموزش مفاهیم صلح و ترویج این فرهنگ با ارزش به سایر افراد جامعه است. موزه ای سرشار از هنر های معرق روی فلز با المان های بسیار زیبا از مفاهیم صلح که به صورت شخصی دایر و بازدید آن برای همه آزاد است.

برای صلح نباید جنگید

بیش از بیست و چهار سال از فکر تاسیس موزه صلح در خانواده هنرمند ملک زاده می گذرد و حاصل این تفکر، صد ها تابلوی معرق روی فلز با مفهوم و نماد صلح است. مجید ملک زاده بخش قابل توجهی از عمر، سرمایه و هنرش را برای تاسیس موزه شخصی اش با نام " موزه صلح" صرف کرده و از قضا سفیران، وزیران و هنرمندان زیادی  از جمله محمد جواد ظریف، محمود فرشچیان نیز از این گنجینه بزرگ دیدن کرده اند.

موسس موزه صلح با تایید این مطلب گفت: وقتی صلح در دنیا بر قرار می شود که به چهار گروه، کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال در این زمینه آموزش داده شود. نمی شود انتظار داشت بدون آموزش، صلح برقرار شود. مجید ملک زاده اضافه کرد: برای صلح نباید جنگید، بلکه باید آن را به شهروندان آموخت. باید بپذیریم که در این زمینه کم کاری شده و بخش قابل توجهی از جامعه نسبت به صلح و المان ها و مفاهیم آن آموزش ندیده اند.

صلح با همه اقشار جامعه

این استاد دانشگاه یاد آور شد: صلح فقط نجنگیدن نیست، بلکه انسان دوستی، همنوع دوستی، کمک به گروه ها خاص جامعه مانند نابینایان، نا شنوایان، توانخواهان و بیماران خاص نیز درتعریف صلح قرار می گیرد. کافی است ما نگاه مان را تغییر دهیم و یاد بگیریم با همه مهربان باشیم. این یعنی صلح. مسئولیت پذیری در برای پیرامون مان یعنی صلح.

ملک زاده تاکید کرد: مسئولیت پذیری اجتماعی را نمی توان در کتاب ها به دیگران آموزش داد؛ این موضوع در بطن جامعه قابل تحقق است. لازم است یادبگیریم مسئولیت پذیر باشیم. این مهم بدون آموزش رفتاری و عملی محقق نمی شود. دنیا روی فاکتورهای صلح بسیار کار کرده و پرنده سفید و شاخه زیتون از جمله نماد های فراگیر صلح هستند. لازم است ما نیز روی این نماد ها بیشتر کار کنیم تا جامعه بهتری توام با صلح بسازیم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز