خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان به ایلنا خبر داد:

کسری 5 میلیارد مترمکعبی آب سفره‌های زیرزمینی در استان مرکزی/ تدوین سند سازگاری با کم آبی در استان

asdasd
کد خبر : ۹۷۱۲۶۹

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی گفت: در طول 40 سال اخیر، حدود 5 میلیارد مترمکعب از مخازن سفره‌های آب زیرزمینی برداشت شده است که در حقیقت هم اکنون درگیر این حجم کسری مخازن آب‌های سفره های زیرزمینی در استان مرکزی هستیم.

عزت‌ اله آمره در گفت وگو با ایلنا، ضمن بیان این مطلب افزود: به جهت کنترل و مدیریت وضعیت منابع آبی استان، وزارت نیرو در کل کشور سند سازگاری با کم آبی را مدنظر قرار داده است که در استان مرکزی نیز این سند تهیه شده و فردا در سطح ملی تصویب خواهد شد که این سند در واقع چراغ راه مدیریت منابع آب استان خواهد بود.

وی ادامه داد: برنامه‌های بسیاری مفصلی در این سند گنجانده شده و هدف اصلی آن مدیریت منابع آب است به گونه ای که دشت‌ها وضعیت کسری و بحرانی را نداشته باشند و طی یک برنامه جامع به تعادل برسد. این سند در بخش‌های کشاورزی، شرب، فضای سبز شهرداری‌ها، صنعت و خدمات تعریف شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی اظهار داشت: بر اساس این سند باید تا پایان برنامه هفتم توسعه، حدود 700 میلیون مترمکعب برداشت از سطح منابع آب زیرزمینی در استان کاهش یابد که عمده این کاهش برداشت به حوزه کشاورزی استان بازمی‌گردد. بر پایه این سند برای کاهش این میزان برداشت برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته شده است.

آمره تصریح کرد: نصب کنتور بر روی چاه‌های غیرمجاز، کنترل چاه‌های غیرمجاز، اصلاح شبکه‌های آبرسانی در بخش شرب، بازچرخانی آب در صنعت و استفاده از پساب، استفاده از پساب به جای آب شرب در آبیاری فضای سبز، اصلاح شیوه‌های آبیاری فضای سبز، جلوگیری از کشت محصولات آب‌بر و گونه‌های نیازمند آب مانند چمن و ... در واقع برنامه‌هایی است که ذیل این سند دیده شده است که با اجرای آن می‌توان برداشت از سطح آب‌های زیرزمینی را کاهش داد.

وی بیان داشت: مجموعه جهاد کشاورزی در راستای تحقق اهداف این سند و کاهش برداشت از سطح آب‌های زیرزمینی تلاش‌های بسیاری کرده اند و سازمان جهاد کشاورزی در این حوزه پروژه جایگزینی را مدنظر قرار داده است. با تصویب و اجرای این سند در واقع بخشی از آب حوزه کشاورزی حذف می‌شود، اما این حذف نباید منجر به کاهش تولید و سطح زیر کشت شود. بر همین اساس برنامه‌های جایگزینی تعریف شده است که شامل اجرای سیستم‌های نوین آبیاری، اصلاح الگوی کشت، احداث گلخانه و ... می‌شود. در واقع برنامه‌های جهاد کشاورزی مکمل سند سازگاری با کم آبی استان خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز