خبرگزاری کار ایران

ایلنا از سمنان گزارش می‌دهد؛

دامغانی‌ها از ترس کرونا به بیمارستان ولایت مراجعه نمی‌کنند/ شهروندان: بیمارستان رضایی را به کرونایی‌ها اختصاص دهید/ دانایی:مجوز بیمارستان رضایی باطل شده است

asdasd
کد خبر : ۹۷۱۰۹۶

تعدادی از شهروندان دامغانی نسبت به عدم بازگشایی بیمارستان سابق دامغان و بستری بیماران کرونایی در بیمارستان ولایت که تنها بیمارستان شهرستان است گلایه مندند.این شهروندان می‌گویند از ترس مبتلا شدن به کرونا به بیمارستان ولایت نمی روند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از سمنان محمد شهروند 30 ساله دامغانی گفت: برادرم مدت زیادی است که بیماری زمینه ای دارد و باید برای دریافت داروهایش به بیمارستان مراجعه کند اما به دلیل ترس از کرونا و  بستری بیماران کرونایی در این  بیمارستان از ادامه درمانش در این مرکز درمانی  خودداری می کند.
 
وی گفت: حال برادرم هفته گذشته به دلیل پایین آمدن پلاکت خون و تب و لرز وخیم بود؛ با 115 تماس گرفتیم ،گفتند نمی توانیم به تماس های کل شهروندان پاسخ دهیم  و آمبولانس بفرستیم مجبور شدیم با ماشین شخصی، برادرم را به اورژانس بیمارستان ولایت ببریم که پزشک معالج دستور بستری وی را داد اما از ترس اینکه مبادا به کرونا مبتلا شود وی را با رضایت شخصی ترخیص کردیم.
 
وی بیان کرد: اینکه دانشگاه علوم پزشکی سمنان تصمیم گرفته بخش دیالیز را به بیمارستان رضایی انتقال دهد عملا کار بیهوده ای است و باید بیماران کرونایی را از سایر بیماران جدا کنیم.
 
حسین 40 ساله یکی دیگر از شهروندان دامغان بیان کرد: خودم شاهد بودم که از بیمار کرونایی سی تی اسکن گرفتند و بدون آنکه دستگاه سی تی اسکن را ضد عفونی کنند از مریض غیر کرونایی نیز سی تی اسکن گرفتند.
 
وی ادامه داد: بارها از مسئولان مربوطه تقاضا کردیم که بیمارستان سابق دامغان (بیمارستان برادران رضایی) را به معالجه بیماران کرونایی اختصاص دهید تا هم چرخه انتقال ویروس کاهش یابد و هم سایر بیماران دست از ادامه درمانشان برندارند اما مؤثر واقع نشد.
 
محسن یکی دیگر از شهروندان دامغان افزود: هفته گذشته در حین کار دچار برق گرفتگی شدم که دوستانم مرا به بیمارستان انتقال دادند. پس از چند ساعت که سطح هوشیاری ام بهبود پیدا کرد متوجه شدم در بیمارستان ولایت بستری هستم استرس و ترس عجیبی سراغم آمد.
 
وی اضافه کرد :به رغم اینکه بر اساس نظر پزشک معالج باید بستری می شدم و تحت نظر قرار می گرفتم اما به دلیل مبتلا نشدن به کرونا ترجیح دادم ادامه درمانم را در منزل سپری کنم.
 
این بیمار دامغانی اضافه کرد : اگر مسئولان شهرستان و استان سمنان بیمارستان رضایی دامغان که قبلا نیز به عنوان مرکز درمانی از آن استفاده می شد را به بیماران کرونایی اختصاص دهند حداقل شهروندانی که دچار بیماری های ناگهانی می شوند یا بیماری زمینه ای دارند با خیال آسوده به دنبال ادامه درمان خودشان می روند ولی در شرایط فعلی تا مجبور نشویم به بیمارستان ولایت مراجعه نمی کنیم.
 
  درد مردم دامغان به گوش مسئولان کشوری نمی‌رسد

سید محمود حسینی پور عضو شورای شهر دامغان گفت: متأسفانه عزم جدى براى برطرف کردن و یا به حداقل رساندن این مشکل وجود ندارد ،به نظر می رسد به این موضوع خطرناک همچون مشکلات عادى نگاه می شود.

عضو شورای شهر دامغان یادآورشد: نقش نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی هم می تواند بسیار پررنگ تر باشد و از تریبون مجلس ، خواستار نگاه متفاوت به دامغان شوند. شرایط دامغان و تعداد معدودى از شهرها با کل کشور متفاوت است لذا تصمیمات ستاد ملى مبارزه با کرونا، در مورد شهرهاى بسیار پرخطر می بایست خاص و متفاوت باشد.

وی گفت: صحبت جان مردم است منتظر اقدام جدى هستیم تا این اضطراب از مردم خوب شهرستان دور شود.

پرسش درباره اعتبارات کرونایی  مشوش کردن ذهن مردم است
 
نوید دانایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان در پاسخ به این پرسش که میزان اعتبارات کرونایی دامغان که در اختیار دانشگاه علوم پزشکی سمنان قرار گرفته است ،چقدر است گفت:  از جمله مسائلی که مطرح می شود میزان سهم اعتبارات کرونایی هر شهرستان است. مشخص شدن  سهم ریالی این موضوع چه سودی برای  شهروندان دارد.
 
وی گفت: دانشگاه علوم پزشکی بر اساس بیماران کرونایی که در شهرستان است و به نسبت بحرانی که در منطقه وجود دارد باید اعتبار تخصیص دهد به عنوان مثال در توزیع ونتیلاتور بستگی به نیاز بیمارستان آنها را توزیع کردیم و تحت هیچ شرایطی مرکز استان بودن یا شهرستان ها و جمعیت مد نظر نبوده است.
 
نوید دانایی اظهار داشت : پس از گذر زمان و محاسبه دقیق می توان آمار دقیق تخصیص مبالغ کرونایی را اعلام کرد که سهم هر شهرستان چه قدر بوده است اما اینکه عده ای از خبرنگاران یا اصحاب رسانه روی این موضوع تاکید دارند مشوش کردن ذهن مردم است و عوایدی در بر ندارد.
 
وی با اشاره به اینکه در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی سمنان هیچ تفاوتی قائل نیستیم، افزود: استان سمنان از اینکه عده ای به فکر دامغان هستند و عده ای به فکر گرمسار هستند دارد ضربه می خورد.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان گفت: یکی از مباحثی که در دو سه جلسه هم پیرامون آن بحث شده است راه اندازی بیمارستان دوم دامغان است. بیمارستانی در دامغان بود که بیمارستان جدید (ولایت) جایگزین آن شد و مجوز بیمارستان برادران رضایی باطل شده است و مجوز بیمارستان جدید باید بر مبنای شاخص های جمعیتی، منطقه ای و ... که از طرف وزارت بهداشت و درمان تعیین شده ،باشد.
وی ضمن تاکید بر اینکه ایجاد بیمارستان دوم در دامغان یا سایر شهرستانها باید شاخص های افزایش تخت و بیمارستان یا افزایش ظرفیت مورد تایید وزارت بهداشت را اخذ کند تصریح کرد : نظر مسئولان دامغان این بود که با بستری بیماران کرونایی در بیمارستان ولایت سایر بیماران جهت ادامه درمان و معالجه به بیمارستان مراجعه نمی کنند که البته درست بود و ما هم بر این موضوع اذعان داریم اگرچه سعی کردیم که بخش های کرونایی در بیمارستان‌ها از سایر بخش ها جدا باشد و کلیه پروتکل ها رعایت شود اما باید شرایطی فراهم شود تا بیماران غیر کرونایی هم درمان شوند.

بیمارستان هتل نیست که در آن را برای همگان باز کنند

نوید دانایی اضافه کرد : اینکه در  بیمارستان رضایی را باز کنند و مریض بستری کنند غیر ممکن است؛ بیمارستان هتل نیست که درب آن را باز کنند و داخل آن بروند. بیمارستان زیرساخت می خواهد، سی تی اسکن می خواهد، سونوگرافی می خواهد و... وقتی این امکانات را نداریم چگونه بیمارستان جدید را بازگشایی کنیم.

وی افزود :در حال بررسی کردن هستیم که ان شاءالله در کوتاه مدت مشکل شهروندان و بیماران را به نوعی حل کنیم .در حال حاضر انتقال بخش دیالیز که در حوزه اختیارات دانشگاه علوم پزشکی سمنان بود را به بیمارستان رضایی انجام دادیم تا از پیک کرونا عبور کنیم تا در آینده بتوانیم راه حل جامعی را در نظر بگیریم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز