خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا تشریح شد:

گلایه و نا امیدی کشاورزان طبسی از وضعیت بازار/ جهش قیمت‌ها به جای جهش تولید/ تولید کننده را به مصرف کننده تبدیل می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۹۷۰۶۵۲

دبیر اجرایی نظام صنفی شهرستان طبس با انتقاد از وضعیت گرانی بازار و مواد ضروری و مورد نیاز کشاورزان گفت: تاکنون به عنوان دبیر نظام صنفی کشاورزان این شهرستان ندیده ام کشاورزان تا این حد نسبت به وضعیت شغلی شان دلسرد و ناامید باشند.

مسعود رضا بندگی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: این روزها کشاورزان مشکلات بی شماری دارند. مخصوصا اخیرا با افزایش 700 درصدی قیمت کود مشکلات‌شان دو چندان شده است. در سال جهش تولید بجای اینکه شاهد افزایش تولید باشیم شاهد جهش قیمت‌ها هستیم. سمی که لیتری 50 هزارتومان بود به لیتری 270 هزارتومان افزایش یافته است. کود کیسه ای 120 تومانی به کیسه ای 550 هزار تومان رسیده است؛ کشاورز از کجا می تواند با این افزایش قیمت کود و سم تهیه کند.

افزایش نجومی قیمت کود و سَم

وی افزود: کشاورزان سال گذشته برای هر هکتار زمین کود 800 هزارتومانی خریداری می‌کردند اما هم اکنون  همان میزان کود را  3500 هزارتومان باید خریداری کنند. ضمن اینکه همان سال گذشته هم کشاورزان با خرید کود 800 هزار تومانی گلایه مند بوده و تهیه کود با همان قیمت هم از عهده شان خارج بود. اگر مشکل تنها گرانی کود باشد می شود کاری کرد ولی پول دستمزد کارگر، تراکتور و لاستیک نیز گران شده است. در سال جهش تولید کشاورزان شرایط کاری سخدی دارند.

کشاورزان به شدت ناراحت و نگرانند

بندگی ادامه داد: چرا باید مافیای واردات گندم آنقدر قدرتمند شود که به راحتی باعث نابودی کشاورزی داخلی شود؟ چرا نرخ‌گذاری محصولات دست کشاورزان نیست؟ چرا وزارت جهاد کشاورزی نباید نرخ محصول تولیدی کشاورزان را تعیین کند؟ چرا تشکل ها و نظام صنفی نمی توانند در مورد نرخ این محصول و تولید آن دخالت کنند؟ چرا باید قیمت هر کیلو گندم 2 هزار و 500 تومان باشد اما کود 700 درصد باید گران شود؟ این مشکلاتی است که کشاورزان نسبت به آنها اعتراض دارند که با شرایط موجود دیگر توان کشت ندارند. تاکنون به عنوان دبیر نظام صنفی کشاورزان شهرستان طبس ندیده ام کشاورزان به این شدت ناراحت و ناامید باشند.

برای دلالان این بهترین دوران است

 دبیر اجرایی نظام صنفی شهرستان طبس گفت: کشاورزان بارها با وزارت جهاد کشاورزی و استانداری مکاتبه کرده‌اند که اگر شرایط به این منوال پیش برود سال آینده از خرداد ماه باید شاهد ورود کشتی های وارداتی گندم باشیم. در این باره مسئولان باید فکری کنند. در حال حاضر برای دلالان بهترین دوران است. به راحتی با رانت هایی که دارند می توانند گندم وارد کنند. در این بین تولید کننده و مصرف کننده ایرانی با مشکل روبه رو می شوند و روز به روز شرایط برای شان سخت تر می شود.

چرا فروش گندم هم مثل کود آزاد نمی شود؟

بندگی عنوان کرد: هم اکنون فصل کاشت گندم در نقاط سردسیر آغاز شده و اینجا نیز در حدود 10 الی 15 روز دیگر کاشت جو و گندم آغاز می شود. چرا ما نمی‌توانیم به غیر از دولت گندم بفروشیم؟ چرا فروش گندم آزاد نمی شود تا کشاورز بتواند به همان میزان گران شدن کود گندمش را بفروشد؟

از کشاورزان طبسی حمایت نمی شود

وی ادامه داد: یکی از باغداران شهرستان طبس که نخل دار نمونه استانی هم در یکی دو سال گذشته شناخته شده است امسال 6 تن خرمای محصول باغش را 30 میلیون تومان فروخت یعنی هر کیلویی 5 هزار تومان و این باغدار متضرر شد. متاسفانه سردخانه مناسبی هم برای نگهداری محصول خرما وجود ندارد و حمایتی از کشاورزان و باغداران زحمتکش این شهرستان نمی شود. چند سردخانه در شهرستان وجود دارد که متاسفانه استانداردهای لازم را ندارند.

گزآلودگی درختان خرما به دلیل نبود سم

بندگی بیان کرد: چند روز پیش یکی از نخلداران شهرستان طبس به من مراجعه کرد و گلایه مند بود از اینکه درختان باغش دچار گز زدگی شدند و وقتی از وی جویا شدم که چرا سمپاشی نکرده است گفت سمی وجود نداشته که استفاده کند. 3 ماه قبل به مسئولان مکاتبه کردیم که سم مخصوص کنه گزآلود درخت خرما نداریم ولی در این باره جوابی دریافت نکردیم.

ماندن محصول خرما بر روی دست باغداران به دلیل کرونا

وی گفت: در سال های گذشته گردشگران میلیونی به شهرستان طبس می آمدند و محصول خرما را از کشاورزان خریداری می کردند که امسال به دلیل بیماری کرونا و عدم حضور گردشگران این محصول روی دست آنها ماند.

بندگی: تاکنون به عنوان دبیر نظام صنفی کشاورزان شهرستان طبس ندیده ام کشاورزان تا این حد ناراحت و ناامید باشند.

بندگی اضافه کرد: دامدارن و کشاورزان انتظار دارند که مسئولان به مشکلات شان توجه کنند. چرا باید به رستوران داری که گوشت مصرفی اش را دامدار تولید می‌کند وام کرونایی تعلق بگیرد ولی به تولید کننده اصلی و دامدار تسهیلات ندهند؟ با این شرایط چگونه انتظار دارند که در کشور جهش تولید وجود داشته باشد.

دبیر اجرایی نظام صنفی شهرستان طبس تصریح کرد: برای ساختن سردخانه 1000 تنی دو منظوره در شهرستان طبس یک متقاضی از سال 97 درخواست وام کرد که 3 میلیارد تومان تسهیلات برای وی مصوب شد. تاکنون 2 میلیارد و 700 میلیون تومان به وی پراخت کرده‌اند. از زمانی که تسهیلات دریافت کرد مشکل تورم و تحریم ها پیش آمد اما با این وجود تقریبا همه وسایل و تجهیزات مورد نیاز سردخانه را آماده کرد. این فرد اگر امروز اقدام به تهیه وسایل سردخانه می کرد با 30 میلیارد هم امکان تهیه چنین تجهیزاتی را نداشت و اساسا باید قید احداث سردخانه را می زد.

سنگ اندازی جلوی پای کسی که می خواهد مشکلی از شهرستان حل کند

وی ادامه داد: همین فرد به تازگی برای دیوارکشی و قفسه بندی 5 میلیارد تومان دیگر از بانک درخواست وام کرده که بانک کشاورزی تنها یک میلیارد و 200 میلیون تومان تاکنون به وی پرداخت کرده است که برای پرداخت کارشناسی این 5 میلیارد، میلیون‌ها تومان هزینه کرده است. هزینه های بازنگری طرح و کارشناسی بانک هنوز مانده است. چرا باید این سنگ اندازی ها برای کسی که می خواهد مشکلی از یک شهرستان حل کند پیش می آوردند و سنگ اندازی می کنند. با راه اندازی این سردخانه کشاورزان نیز متضرر نمی‌شوند و اطمینان پیدا می کنند که محصول شان فاسد نمی شود و می‌توانند به تعداد درختان شان اضافه کنند چرا که شهرستان طبس قطب تولید خرما است.

بندگی در بخش دیگری از صحبت های خود به مشکلات دامداران شهرستان طبس نیز اشاره کرد و گفت: تولیدکنندگان نهادهای دامی هم مشکلات خاص خودشان را دارند. در شهرستان طبس شخصی کارخانه خوراک دام دارد و برای گرفتن تسهیلات درخواست وام کرده که برای یک سرمایه در گردش به مشکل برخورده است. این کارخانه روزانه تولیدات زیادی دارد و مشکل خوراک دام شهرستان را می تواند برطرف کند.

بندگی: تقاضا داریم تسهیلات را به جای رستوران داران و مغازه داران به تولید کنندگانی مانند کشاورز و دامدار بدهند چرا که اگر تولید کننده نباشد این افراد هم نمی توانند کار کنند و درآمدی داشته باشند.

وی ادامه داد: دامداران دهستان منتظریه در تماسی به من اعلام کردند از ابتدای شهریور تاکنون 10 تن خوراک کنسانتره از کارخانه آورده ایم که جوابگوی نیاز دام های مان نیست. اگر این کارخانه راه اندازی شود نه تنها مشکلات دامداران شهرستان بلکه شهرستان های اطراف نیز برطرف می شود. ظرفیت تولید روزانه این کارخانه 133 تن تولید کنستانتره است.

بانک از کارخانه دار سند برای ضمانت قبول نمی‌کند

وی عنوان کرد: صاحب کارخانه لبنی هجرت شهرستان طبس نیز برای دریافت تسهیلات 18 درصد به صندوق توسعه ملی معرفی شده که برای ضمانت سند کارخانه را ارائه داد که بانک قبول نکرد در حالی که این کارخانه میلیاردها ارزش دارد و تمامی دستگاه هایش به روز بوده و یک ریال هم بدهی بانکی ندارد. برای یک و نیم میلیارد به صاحب کارخانه گفته اند ضامن و وثیقه می‌خواهند. این شخص در این شرایط چنین ضامنی را از کجا بیاورد. این در حالی است که اگر این کارخانه راه اندازی شود تمامی دامداران و به خصوص گاوداری های شهرستان مشکل فروش شیرشان حل می شود.

بندگی ادامه داد: تقاضا داریم تسهیلات را به جای رستوران‌داران و مغازه داران به تولید کنندگانی مانند کشاورز و دامدار بدهند چرا که اگر تولید کننده نباشد این افراد هم نمی توانند کار کنند و درآمدی داشته باشند. 

تولید کننده را به مصرف کننده تبدیل می‌کنند

وی در پایان گفت: مشکل دیگر دامداران سنتی که از تیرماه آغاز شده این است که تامین اجتماعی آنها را بیمه نمی کند. چوپانی که داخل بیابان است و آب نیست دست و صورت خودش را بشوید چطور می تواند دامداری بهداشتی دایر کند. بسیاری از دامداران اعلام کردند با این شرایط دام شان را خواهند فروخت. این کار باعث می‌شود تولید کننده به مصرف کننده تبدیل شود.

گفت و گو: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز