خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

وقوع 230 مورد آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع در استان/ نیاز به بالگرد تخصصی و آبپاش برای مناطق صعب العبور/ عامل انسانی علت اغلب آتش‌سوزی‌ها

asdasd
کد خبر : ۹۷۰۲۶۹

مدیرکل منایع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویر احمد گفت: امسال 230 مورد آتش سوزی جنگل ها و مراتع در این استان رخ داد که بالغ بر 150 مورد از آنها با کمک مردم و نیروهای امدادی مهار شد.

غلامحسین حکمتیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: امسال میانگین آتش سوزی جنگل ها در کشور بالا بود اما در استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به میانگین کشوری شاهد وقوع آتش سوزی جنگل ها و مراتع کمتری بودیم.

وی افزود: در سالجاری 200 دستگاه دمنده به تجهیزات مهار آتش‌سوزی های جنگل ها و مراتع در استان اضافه شد. به تازگی نیز یک گروه 30 نفره متشکل از تشکل‌ها و ثمن‌های مردم نهاد در سطح استان فعال کرده ایم و در بحث کنترل حریق کمک حال اداره منابع طبیعی هستند.

حکمتیان عنوان کرد: برای خاموش و کنترل آتش سوزی‌ها در مناطق سخت گذر کوهستانی استان کهگیلویه و بویراحمد نیاز به بالگردهای تخصصی داریم چرا که در برخی مناطق شیب کوهستان بالای 80 درجه است و شدت باد زیاد است که نیاز به بالگردهای تخصصی و آبپاش برای اطفاء حریق داریم.

وی گفت: 87 درصد استان کهگیلویه و بویر احمد را عرصه های ملی "جنگل ها و مراتع" تشکیل داده است. کمتر از یک درصد از این عرصه های ملی امسال دچار آتش سوزی شدند. با این آتش سوزی‌ها بیش از 70 درصد از علوفه ما از بین رفت. البته اقدامات لازم برای احیای مناطق جنگلی که آسیب دیده است در دستور کار اداره کل منایع طبیعی قرار دارد.

حکمتیان ادامه داد: 90 درصد گونه‌های گیاهی که در آتش‌سوزی‌های جنگلی کهگیلویه و بویر احمد از بین می‌روند، گونه های خوش خوراک دامی هستند ولی غالب جنگل های استان بلوط است که خوشبختانه این جنگل ها کمتر آسیب دیده اند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: عوامل انسانی بیشترین علت این آتش‌سوزی ها در استان است. بیشتر اختلاف مرتع داران باعث این آتش‌سوزی‌ها می‌شود. در اغلب موارد بی‌توجهی افراد گردشگری که به دامن طبیعت رفته اند باعث آتش سوزی ها شده اند. البته افرادی که به صورت عمدی باعث آتش سوزی جنگل ها شده اند شناسایی شده و دستگیری شان در دستور کار مراجع قضایی قرار گرفته است.

حکمتیان افزود: برای بالا بردن سطح آگاهی مردم از طریق رسانه‌ها هشدارهایی داده  می‌شود ولی برای فرهنگ‌سازی و پیشگیری از آتش سوزی ها نیاز است که اقدامات بیشتری صورت بگیرد.

وی گفت: امسال 230 مورد آتش سوزی در سطح استان رخ داد و بالغ بر 150 مورد از این آتش سوزی ها توسط عوامل امدادی و مردمی کنترل شد. اکیپ های امدادی منابع طبیعی در سطح استان فعال هستند و آتش‌سوزی‌ها را سریع اطلاع می دهند. همچنین حضور به موقع تشکل های مردمی و ثمن های در مناطق آتش‌سوزی باعث خاموشی آنها شد. مردم همیشه پای کار بوده و هستند. در سطح استان بالای 100 دیده بان در مناطق کوهستانی به کار گرفته ایم که حوادث آتش سوزی را به موقع به ما اطلاع رسانی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز