خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی البرز:

کاهش موانع اداری، تراز صادراتی استان را افزایش می‌دهد/ لزوم اصلاح مهلت بازگشت ارز به صادرکنندگان محصولات کشاورزی البرز

asdasd
کد خبر : ۹۶۹۸۴۸

رئیس اتاق بازرگانی البرز گفت: برای عبور از تحریم‌ها لازم است بخش خصوصی و دولتی در کنار هم باشند نه اینکه بخش خصوصی در بروکراسی اداری گم شود.

به گزارش ایلنا از البرز، پرهام رضایی در جریان سفر روز گذشته معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت به البرز و نشست با اعضای اتاق بازرگانی این استان، ضمن اشاره به نشست‌های متعدد خود با صادرکنندگان استان در جمع خبرنگاران گفت: با بررسی مشکلات صادرکنندگان البرز که برخی از آنها سابقه صادرکننده نمونه کشوری نیز دارند به این نتیجه رسیدیم که حل و فصل مشکلات مربوطه، نیازمند مداخله بالاترین مسئول دولتی مرتبط با این مساله است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی البرز افزود: در راستای پیگیری این مسائل به صادرکنندگان استان قول دادیم که از ریاست سازمان توسعه تجارت برای حضور در استان و رسیدگی به مسائل دعوت کنیم که خوشبختانه در این نشست، این وعده تحقق یافت.

وی گفت: در شرایط جنگ اقتصادی نباید زانوی غم بغل بگیریم بلکه باید بکوشیم با اعتماد به توانمندی های بخش خصوصی، راهی برای کم اثر کردن تحریم‌ها پیدا کنیم.

رئیس اتاق البرز ادامه داد: برای عبور از تحریم ها لازم است که بخش خصوصی و دولتی در کنار هم باشند نه اینکه بخش خصوصی در بروکراسی اداری گم شود. به همین دلیل انتظار داشتیم در مباحثی مانند سامانه جدید کارت بازرگانی و تعیین مهلت و روش بازگشت ارز حاصل از صادرات، رویه‌ها و تصمیم های جدید، پس از  مشارکت بخش خصوصی تعیین می‌شد تا شاهد ناهماهنگی های اخیر نباشیم. 

وی تاکید کرد: اتاق بازرگانی طرفدار شفافیت اقتصادی و بازگشت ارز صادراتی است، اما این کار با قوانین ضد و نقیض تحقق نمی یابد و لازم است از پویایی چرخه اقتصاد یعنی مثلث  واردات، تولید و صادرات محافظت کنیم؛ چون این سه فعالیت، یک زنجیره به هم پیوسته هستند و هر کدام آسیب ببیند، بقیه را هم مختل می کند.

رضایی افزود: البرز استان صنعتی پیشرو است و با توجه به کوچک شدن بازار مصرف داخلی، لازم است مسیر صادرات و همچنین واردات ماشین آلات صنعتی و نهاده‌های تولید را هموار کنیم تا تولیدکنندگان استان بتوانند همه ظرفیت های خود را فعال کنند.

وی عنوان کرد: اکنون که فشار تحریم ها افزایش یافته، باید بکوشیم موانع اداری را کم کنیم تا تراز صادراتی استان افزایش یابد.

رئیس اتاق البرز در ادامه گفت: افزون بر صادرات صنعتی، استان البرز از ظرفیت های بسیار خوبی در زمینه تولید و صادرات محصولات کشاورزی برخوردار است ولی در چند روز اخیر با برخی تصمیم ها، کارت بازرگانی اغلب صادرکنندگان سبزی و صیفی جات استان به بهانه عدم بازگشت ارز صادراتی تعلیق شده است.

وی تاکید کرد: انتظار داریم زمان بازگشت ارز اصلاح شود که بعد از شهریور مهلت ۳ تا ۴ ماه به صادرکنندگان محصولات کشاورزی داده شود تا بتوانند ارز صادراتی خود را بازگرداند.

رضایی بیان کرد: در خصوص سایر فعالان اقتصادی شناسنامه‌دار نیز لازم است به شرایط حاکم بر تجارت خارجی توجه شده و انتظارات را مطابق با واقعیت ها تنظیم کنیم. 

وی با اشاره اهمیت رایزن های اقتصادی در بررسی بازارهای هدف صادراتی، انتقال اطلاعات به فعالان اقتصادی داخلی و رایزنی برای بهبود شرایط کاری و کنترل ریسک ها، خواهان تعیین رایزن های جدید توسط اتاق های مشترک بازرگانی شد و گفت: اگر رایزن اقتصادی از دل بخش خصوصی بیرون بیاید، کارآمدی بیشتری خواهد داشت. ضمن اینکه این روش، بار مالی برای دولت نخواهد داشت. 

به گفته وی، رایزن های منتخب بخش خصوصی می توانند مسایل حقوقی، بانکی، بیمه‌ای، حمل و نقل و دیگر موارد این چنینی را با خلاقیت و جذابیت بیشتری حل و فصل کنند تا مسیر تجارت خارجی هموارتر شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز