خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

تعدیل کارگران در بوشهر به بهانه شرایط کرونایی/ انتقاد از اجرا نشدن مصوبه جذب نیروی بومی در منطقه

asdasd
کد خبر : ۹۶۹۵۵۶

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان بوشهر گفت: ویروس کرونا و شرایط سخت اقتصادی باعث تعدیل نیرو و تعطیلی برخی از کارگاه های استان بوشهر شده است.

عباس قاسمی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا با بیان این مطلب افزود: متاسفانه از زمان انتشار ویروس کرونا شاهد تعدیل نیرو توسط کارفرمایان، تعطیلی موقت برخی بنگاه‌ها و کارگاه‌های کوچک و افزایش معوقات کارگری بوده ایم که انتظار می رود بخش دولتی در این خصوص تدابیری بیندیشد تا شاهد روند رو به رشد مشکلات جامعه کارگری در شرایط حساس فعلی کشور نباشیم.

وی افزود: از اسفند ماه سال گذشته تاکنون بیش از ٩٠٠٠ نفر  به دلیل شیوع ویروس کرونا متقاضی و مشمول بیمه بیکاری شده‌اند و طی همین مدت نیز پانزده هزار نفر سرپرست خانوار کارگری نیازمند جهت دریافت بسته‌های معیشتی به نهادها و ارگان های زیربط معرفی شده اند که این نشان دهنده وضعیت نامطلوب قشر کارگری استان بوشهر است. تعدیل نیرو در این ایام کرونا باعث از بین رفتن کرامت انسانی و امنیت شغلی کارگرانی شده که به دنبال احقاق حق و حقوق خود هستند. 

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا در خصوص میزان معوقات کارگری شرکت ها و صنایع مستقر در استان بوشهر بیان کرد: متاسفانه به رغم پیگیری های انجام شده هنوز شاهد عدم پرداخت معوقات متعدد توسط برخی از شرکت های پیمانکاری در نقاط مختلف استان بوشهر از جمله منطقه ویژه پارس جنوبی و شهرستان بوشهر هستیم . در منطقه ویژه عسلویه نیز از نظر اداری زیر مجموعه ما نیست و امکان پیگیری مشکلات بخش کارگری از ما سلب شده است اما ما کماکان به دنبال حق و حقوق نیروی های کارگری هستیم و بارها در جلسات متعدد مشکلات آنها را بازگو کرده ایم .

وی افزایش حقوق سالیانه را یکی از چالش‌های اساسی حوزه کارگری استان بیان کرد و افزود: دستورالعمل‌های افزایش سالیانه از سوی دولت به استانها ابلاغ می شود اما متاسفانه هم میزان افزایش با نرخ تورم همخوانی ندارد و هم کارفرمایان به دلیل مشکلات اقتصادی قادر به پرداخت کل یا بخشی از میزان افزایش حقوق نیستند و هر دو علت در نهایت منجر به وارد شدن فشار مالی به کارگران می شود و انتظار می رود تا دولت در این خصوص با حمایت از بخش کارگری و کارفرمایی تدبیری جدی برای معیشت بخش کارگری بیندیشد .

قاسمی در پایان با انتقاد از عدم اجرای مصوبه ٥٠ درصدی جذب نیروی بومی در منطقه ویژه عسلویه و نحوه جذب نیروی بومی در دیگر مناطق استان افزود: در صنایع مختلف استان و بخصوص صنایع نفتی بعضاً شاهد لابی‌گری ها و استفاده از نیروهای غیر بومی در پست های فنی هستیم و این موضوع را بارها به مسئولان امر تذکر داده ایم اما متاسفانه اهرم های قدرت مندی برای نظارت و پیگیری در دست ما نیست و همین موضوع باعث سوء استفاده برخی از مدیران صنایع مختلف شده است . البته در برخی موارد نیز نیروی فنی برخی مشاغل در استان موجود نبوده و شرکت ها به اجبار از نیروی غیر بومی استفاده می‌کنند که لازمه آن آموزش متقاضیان به اشتغال در مناظقی مثل عسلویه ، خارک ، بهرگان و ... توسط سازمان فنی و حرفه ای استان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز