خبرگزاری کار ایران

قهرمانی خبر داد:

مقابله با چاقی و اضافه وزن دانش آموزان با اجرای طرح کوچ در مدارس فارس

asdasd
کد خبر : ۹۶۸۹۷۶

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان فارس از اجرای طرح کوچ (کنترل وزن و چاقی دانش آموزان) در سراسر استان خبر داد.

به گزارش ایلنا، احمدعلی قهرمانی در دومین نشست هم اندیشی و توجیهی اجرای طرح کنترل وزن و چاقی دانش آموزان با عنوان اختصاری (کوچ) که با حضور روسای ادارات ، معاونین پرورشی و تربیت بدنی و کارشناسان و کارشناس مسئولان سلامت و تربیت بدنی مناطق 59 گانه استان به صورت وب کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: در دهه‌های اخیر بیماری های غیر واگیر از قبیل مشکلات قلبی- عروقی و ... در بسیاری از کشورها به شدت افزایش یافته است.

قهرمانی با اشاره به دلایل افزایش بیماری های غیر واگیر افزود: با توجه به پیشرفت‌های اقتصادی، اجتماعی  و زندگی شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع، تغییرات سریعی در الگوی غذایی و سبک زندگی جوامع بشری ایجاد شده و آمارهای مختلف نشان می دهد که اضافه وزن و چاقی دانش آموزان به عنوان یک عامل خطر و زمینه ساز بیماری های غیر واگیر مانند دیابت نوع 2، فشارخون بالا، مشکلات قلبی -عروقی و ... در بسیاری از کشورها به مرز هشدار رسیده است.

به گفته قهرمانی با توجه به مطالعه کاسپین، حدود 21 درصد کودکان و نوجوانان ایران دچار اضافه وزن و یا چاقی هستند.

در ادامه قهرمانی از اجرای طرح کوچ(کنترل وزن و چاقی دانش آموزن) خبر داد و گفت: دستورالعمل این طرح از وزارتخانه ارسال شده و در تمام استان برای همه دانش آموزان  اجرا خواهد شد.

وی خواستار مطالعه دقیق دستورالعمل مذکور توسط عاملان اجرای طرح در استان شد و توضیح داد: درراستای سند تحویل بنیادین آموزش و پرورش و اجرای بسته تحولی این سند درسال تحصیلی جدید، با هدف کاهش وزن دانش آموزان با استفاده از ظرفیت مدیران، معاونین، انجمن اولیا، معلمان، مراقبان سلامت و دبیران تربیت بدنی وهمراهی سایر نهادها و ارگان ها این طرح عملیاتی خواهد شد.

قهرمانی به زمان شروع طرح نیز اشاره کرد و افزود: اجرای طرح (کوچ) از هفته تربیت بدنی آغاز  و آئین اختتامیه آن نیز در هفته سلامت خواهد بود که امیدواریم با اجرای آن به سلامت دانش آموزان و افزایش آگاهی آن ها برای ترویج زندگی سالم و فعال کمک کنیم .

در ادامه این نشست آیت الله دهقان رئیس اداره تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز به تشریح جزئیاتی دیگر از طرح (کوچ) پرداخت.

وی از ایجاد ظرفیت لازم در سامانه سناد برای بارگذاری مشخصات وزن و قد دانش آموزان خبر داد و گفت: ما در ابتدا باید تغییر نگرش خانواده ها و اولیای دانش آموزان را نسبت به ضرورت آموزش های تربیت بدنی  و سلامت مد نظر قرار دهیم.

دهقان با اشاره شرایط خاص سال تحصیلی جدید به دلیل شیوع کرونا افزود: یاری خانواده ها و عموم مردم در شرایط فعلی بسیار حائز اهمیت است بنابراین باید با آگاه کردن مردم و اولیاء در زمینه های سلامت و تربیت بدنی و اهمیت این دو حوزه، آنها را به کمک بگیریم.

وی در پایان با تشکر از تمامی کسانی که در شش ماه اخیر و از زمان شیوع ویروس کرونا با حوزه سلامت همکاری تنگاتنگی داشته اند، گفت :  امیداست که طرح (کوچ) در ترغیب دانش آموزان به داشتن وزن مطلوب، افزایش فعالیت های حرکتی و ارتقای نشاط و شادابی در پرورش نسل مورد انتظار، نقش موثر خود را ایفا کرده و از این رهگذر دانش آموزان با خودمراقبتی، وزن خویش را در طول عمر مدیریت کنند.

در ادامه این نشست، محمدعلی زارعی رئیس اداره سلامت و تندرستی اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز با اشاره به اهداف و اهمیت اجرای طرح (کوچ)، بر دو مولفه تغذیه و تحرک بدنی و تاثیر آن بر سلامت دانش آموزان تاکید کرد.

وی با بیان اینکه «تغذیه نامناسب و کم تحرکی» از مهترین عوامل در ابتلا به بیماری های واگیر است، از عزم وزارتخانه آموزش و پرورش برای مقابله با این پدیده خبر داد.

زارعی در همین رابطه گفت: وزارت آموزش و پرورش به ویژه معاونت تریبت بدنی و سلامت با اداره های زیر مجموعه خود همچون سلامت و تندرستی و تربیت بدنی با احساس مسئولیت در تضمین سلامت نسل آینده، طرح کوچ را عملیاتی خواهد کرد.

این مقام مسوول افزود: ما با همت و اراده کارشناسان و کارکنان ادارات و اجرای  یک کار منسجم تیمی ، مصمم هستیم ضمن افزایش آگاهی عوامل سهیم و موثر اعم از دانش آموزان و خانواده های ایشان، معلمان و کارکنان و تمامی ذینفعان به ویژه مراقبین پر تلاش سلامت و دبیران محترم تربیت بدنی، با ترویج سبک زندگی سالم و فعال، زمینه تحقق شعار «دانش آموز سالم، مدرسه سالم و جامعه سالم» را مهیا کنیم.

رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش فارس، افزایش دانش و نگرش وکمک به دانش آموزان در مدیریت وزن خویش و داشتن سبک  زندگی فعال و سالم را از اهداف اجرای این طرح برشمرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز