خبرگزاری کار ایران

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور:

تحریم در اعتبارات دانش بنیان کشور تاثیری نداشته است/ توسعه یک ‌مفهوم درون زا است که باید از داخل بجوشد

asdasd
کد خبر : ۹۶۸۹۵۵

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان اینکه در شرایط کرونایی اقدامات بسیار خوبی در حمایت از شرکت های دانش بنیان انجام شده، گفت: شرایط تحریم هیچ تاثیری در اعتبارات دانش بنیان نگذاشته است.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا از تبریز، سورنا ستاری شامگاه روز گذشته در جلسه اقتصاد دانش‌بنیان و جهش تولید که در استانداری آذربایجان شرقی برگزار شد، اظهار کرد: خیلی خوشحالم که در خدمت شما هستم و حضور در تبریز برایم افتخار است.

وی با بیان این‌که ۱۲۰ هزار میلیارد تومان ارزش اقتصاد دانش بنیان کشور بوده و ۴۱ شرکت در بورس فعال هستند، خاطرنشان کرد: باید با فراهم کردن محیط و امکانات از جوانان حمایت شود.

 وی در خصوص مفهوم توسعه، ادامه داد: ابتدا فکر می‌کردم توسعه فقط بعد سخت افزاری دارد اما سپس متوجه شدم که از بعد نرم افزاری است و تنها در فرهنگ وجود دارد و اگر همه بخواهند اتفاق می‌افتد؛ در واقع توسعه یک ‌مفهوم درون زا است که باید از داخل بجوشد.

وی با تاکید بر این‌که مشکلات استان باید از داخل استان حل شود، افزود: مشکلات با دانش و حمایت از جوانان حل می‌شود؛ ما مسئولان، با پول مردم درس خواندیم تا مشکلات مردم را حل کنیم نه اینکه به دنبال استخدام باشیم زیرا هر آموزشی که منجر به این نتیجه نشود ایراد دارد.

ستاری تاکید کرد: افرادی که تربیت و آموزش می‌بینند باید ارزش افزوده و اشتغال تولید کنند و تنها به فکر استخدام نباشند، جوانان درس می‌خوانند تا کار و توسعه ایجاد کنند اما نیازمند زیست بوم‌ هستند؛ زیست بوم نیز شامل تمام مفاهیمی است که در پارک‌های علم و فناوری مطرح‌ می‌شود.

وی متذکر شد: کارآفرینی باید یک‌ اصل باشد، زیرا فردی که از جیب خود خرج می‌کند ارزشمندتر از ما است که برای دادن حقوق از پول نفت خرج می‌شود.

وی با مقایسه خدمات انجام شده در اصفهان و آذربایجان شرقی، ادامه داد: در اصفهان به دلیل وجود ظرفیت‌های بسیار، می‌توان هر اقدام و برنامه‌ای را اجرایی کرد و اکنون نیز از تمام ظرفیت‌ها استفاده شده است اما با این حال این استان همیشه در رده‌های دوم و سوم بیکاری قرار دارد.

معاون علمی فناوری رئیس جمهور با بیان این‌که مشکلات استان باید توسط دانشگاه حل شود، گفت: البته نه دانشگاهی که دانشجویان فقط درس بخوانند و ارتباطی با بیرون از دانشگاه نداشته باشند؛ اگر دانشگاهی نیز بخواهد پولش را فقط از دولت بگیرد، سقف آرزوهایش همانند کارمند حقوق بگیر مشخص است.

وی با بیان این‌که پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی در شان استان نیست، اظهار کرد: باید در بحث زیرساخت‌ها کمک‌های جدی انجام گیرد زیرا پارک علم و فناوری یک استان شالوده اقتصاد دانش بینان آن است.

وی ادامه داد: واگذاری زمین‌ها به شرکت‌های دانش بنیان باید ۱۰ سال پیش انجام می‌گرفت، اکنون نیز باید  شعب پارک در شهرستان‌ها تقویت شود که در این راستا تلاش می‌کنیم تا با وجود تمامی محدودیت‌ها، بودجه مناسبی را به این امر اختصاص دهیم.

ستاری نبود صندوق پژوهش و فناوری در آذربایجان شرقی را یکی از مشکلات بزرگ استان نام برد و تاکید کرد: نباید انتظار داشت تا بنده از تهران نیازهای یک جوان تبریزی را برای انجام یک پروژه استراتاپ تشخیص دهم بلکه این مسئولان استانی باید در این خصوص اطلاعات داشته باشند.

وی در خاتمه با تاکید بر اهمیت نگاه نو نسبت به جوانان، گفت: اکنون داشتن دودکش کارخانه ارزش افزوده حساب نمی‌شود بلکه باید نگاه ویژه‌ای به جوانان داشت؛ امروز ارزش افزوده، جوانانی هستند که در یک اتاق سه در چهار چه کارها که نمی‌توانند انجام دهند و مسئولان باید با تامین بیمه و ... از آنان حمایت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز