خبرگزاری کار ایران

خلیلی خبر داد:

هزینه ۳۰ میلیارد ریالی برای مرمت معابر بازار تبریز

asdasd
کد خبر : ۹۶۷۰۱۶

مدیرعامل سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز گفت: امسال ۳۰ میلیارد ریال برای ساماندهی و مرمت معابر بازار تاریخی و مسقف این شهر هزینه شده است.

به گزارش ایلنا، رضا خلیلی ساماندهی و احیای بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده جهان را یکی از اهداف و محور فعالیت‌های سازمان گردشگری شهرداری تبریز برشمرد و افزود: بر همین اساس به منظور ساماندهی بافت تاریخی شهر و احیای آن، اقدام به کف‌سازی، جداره‌سازی و احداث سردرب‌هایی در نقاط مختلف بازار قدیمی تبریز کرده ایم.

وی اظهار کرد: کف سازی و جداره‌سازی بازار تاریخی و سرپوشیده تبریز یکی از نیاز‌ها و مطالبات اصلی اصناف و بازاریان این مکان بی نظیر تاریخی است که در پاره‌ای از موارد خود آنها نیز در این راه همیاری و تعامل خوبی با شهرداری داشته و دارند.

خلیلی با اشاره به اینکه اصلاح و ساماندهی معابر درون بازار، کف‌سازی و جداره‌سازی آن بر زیبایی بصری بازار تبریز می‌افزاید ادامه داد:  شهرداری تبریز اقدام به کف‌سازی ۱۸ هزار و ۶۵۰ متر از معابر درون بازار و تیمچه‌های تاریخی آن با هزینه ۲۹ میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال کرده است.

وی سرا و تیمچه‌های قندچی لر، حرم خانه، جعفریه، بورک چی بازار (کلاهدوزان)، سیگارچی لار، رهلی بازار، دلاله زن بزرگ و کوچک، مجیدیه، مظفریه، قیز بستی، دباغ خانه و بازار امیر را از جمله مکان‌هایی اعلام کرد که کف‌سازی در آنها اجرا شده است.

مدیرعامل سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز گفت: در این زمینه تاکنون ۶ هزار و ۴۸۷ مترمربع جداره سازی با اعتبار ۴ میلیارد ۷۹۵ میلیون ریال در راسته بازار قدیم و جدید، بازار صادقیه تا ورودی قندفروشان، بازار یمن دوزان، بازار دلاله زن بزرگ و کوچ، حرمخانه، کلاهدوزان و بازار کفاشان صورت گرفته است.

خلیلی احداث سرویس بهداشتی در داخل بازار تاریخی تبریز از دیگر اقدامات برای ساماندهی این مکان برشمرد و افزود: بازار تاریخی تبریز از دیرباز محل رجوع شهروندان، گردشگران و تجار داخلی و خارجی بود و ارائه امکانات بهداشتی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در این محدوده شهر است که تاکنون دو سرویس بهداشتی در بازار صاحب دیوان و تیمچه ملک با اعتبار ۷۰۰ میلیون ریالی احداث شده است.

 مجموعه بازار مسقف تبریز با یک کیلومتر مربع وسعت در ۲۵ شهریور ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۱۰۹۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد و در سال ۲۰۱۰ نیز این مجموعه با شماره ثبت ۱۳۴۶ به عنوان یکی از میراث جهانی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

 بازار تاریخی تبریز با داشتن حدود پنج هزار و ۵۰۰ باب حجره، مغازه و فروشگاه، ۴۰ گونه شغل، ۳۵ باب سرا، ۲۵ باب تیمچه، ۳۰ باب مسجد، ۲۰ باب راسته و راسته‌بازار، ۱۱ باب دالان، ۵ باب حمام و ۱۲ باب مدرسه به عنوان اصلی‌ترین مرکز داد و ستد مردم تبریز و ایران شناخته می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز