خبرگزاری کار ایران

معاون استاندار آذربایجان شرقی:

استقرار صنایع آب‌بر در مناطق کم‌آب استان ممنوع

asdasd
کد خبر : ۹۶۶۹۱۷

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر ممنوعیت استقرار صنایع آب‌بر در مناطقی که با محدودیت منابع آبی مواجهند، گفت: تجدیدنظر درباره مجوزهایی که در زمان پرآبی این مناطق صادر شده ضروری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، جواد رحمتی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان، با اشاره به کاهش حجم منابع آبی استان در مقایسه با سال‌های گذشته، گفت: با وجود اعمال محدودیت در برداشت از منابع آب، تولید محصولات کشاورزی در استان کاهش نیافته که نشان می‌دهد اقدامات مناسبی در حوزه اصلاح الگوی کشت و روش‌های آبیاری صورت گرفته است.

وی بر تقویت روش‌های مدیریت منابع آبی در استان تأکید کرد و گفت: با توجه به تغییر شرایط اقلیمی و کاهش حجم منابع آبی، در برخی از سیاست‌های گذشته تجدیدنظر شود و برنامه‌های متناسب با شرایط جدید طرح‌ریزی شود.

رحمتی ادامه داد: این موضوع در جریان مشکل آب شرب تبریز با اقداماتی نظیر حذف تخصیص آب سدها به بخش کشاورزی تا حدودی انجام شد و لازم است بعد از این با جدیت بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی، فعالیت صنایع آب‌بر در مناطق کم‌آب را یکی از موضوعاتی دانست که نیاز به بازنگری دارند.

وی گفت: تأمین آب مورد نیاز صنایع از اولویت‌های استان است، اما استقرار صنایع نیز باید با در نظر گرفتن منابع آبی منطقه انجام شود.

رحمتی افزود: معنی ندارد که در یک منطقه کم‌آب، صنایعی مثل فولاد که مصرف آب زیادی دارند مستقر شوند یا از آب تصفیه‌شده به صنایع اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه حجم منابع آب استان در مقایسه با طولانی‌مدت، شیب نزولی دارد و مصرف آب نسبت به ذخیره آن در استان بالاست، افزود: در چند سال گذشته اقدامات نظارتی مانند مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز، در تعدیل روند مصرف آب موثر بوده و این اقدامات باید تقویت شود.

غفارزاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی هم در این جلسه از کاهش میزان بارندگی در سال آبی جاری نسبت به سال آبی گذشته خبر داد و گفت: جریان ورودی مخازن سدهای استان نیز در سال آبی جاری 30 درصد کاهش یافته است.

در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت منابع آب استان، وضعیت تراز آبی دریاچه ارومیه، اقدامات انجام‌شده برای احیای آبخوان‌های استان، پیشرفت برنامه عملیاتی احیای دشت‌های استان، آخرین وضعیت برنامه سازگاری با کم‌آبی استان و موضوع تعیین تکلیف شارژ مازاد چاه‌های کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز