خبرگزاری کار ایران

وزیر جهاد کشاورزی:

وزارت جهاد کشاورزی از فرآوری زعفران حمایت می‌کند

asdasd
کد خبر : ۹۶۶۲۵۴

وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره جلوگیری از خام فروشی محصولات داخلی، وزارت جهاد کشاورزی از فرآوری زعفران پشتیبانی و حمایت می‌کند.

به گزارش ایلنا از مشهد، کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در نشستی که با حضور علی نیکزاد نایب رئیس مجلس و برخی از صادرکنندگان و زعفران کاران پیرامون حل مشکلات و مسائل زعفران کاران در کشور برگزار شد، گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره جلوگیری از خام فروشی محصولات داخلی، وزارت جهاد کشاورزی از فرآوری زعفران پشتیبانی و حمایت می‌کند.

وی‌تاکید کرد: بر این اساس از بانک کشاورزی خواسته‌ایم تا در کنار هر کشاورزی که می‌خواهد فرآوری محصولات خود را انجام دهد، قرار گرفته و به روش‌های مختلف از آنها حمایت کند.

خاوازی بیان کرد: طی مذاکراتی که با علی عسگری رئیس سازمان صداوسیما داشته‌ایم، اعلام آمادگی کرده‌اند تا در ۱۴ شبکه تلویزیونی برون مرزی در قالب ۳۲ زبان، محصولات داخلی را به دنیا معرفی کند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به انتقاد صادرکنندگان به محدودیت‌های صادراتی گفت: اوایل هفته آینده می توانیم در نشستی با صادرکنندگان بحث ممنوعیت‌ها و محدودیت ها را بررسی کنیم، اما از صادرکنندگان می‌خواهیم تا با استفاده از ارز حاصل از صادرات خود، نهاده های دامی را به کشور وارد کنند و اینگونه بخشی از مشکلات این وزارتخانه و کشاورزان نیز رفع خواهد شد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم تاکید کرد: در بحث فروش و صادرات ۶۰ تن زعفران در این نشست نظریه جامع و کاملی ارائه نشد، بنابراین در صورت ارائه یک پکیج آماده آن را بررسی خواهیم کرد.

پیشنهاد دهنده طرح راه اندازی سازمان جهانی تولید و صادرات زعفران نیز در این خصوص گفت: پیش‌بینی می‌شود با راه اندازی سازمان جهانی اوسک، سهم ایران از تجارت جهانی زعفران ظرف مدت چند سال ابتدایی از ۴۰۰ میلیون دلار به چهار میلیارد دلار برسد، همچنین یکی دیگر از اقدامات ایران برای رشد تجارت جهانی زعفران، تعیین استاندارد مورد قبول بازار بین المللی است به طوری که هم اکنون کشورهای اروپایی استانداردهای ما را قبول ندارند اما راه اندازی اوسک این موضوع را نیز تسهیل می‌کند و سبب می‌شود ایران با استاندارد مورد قبول دنیا نبض بازار و قیمت‌ها را در دست بگیرد. در واقع بورس کالا حقوق کشاورز و مصرف کننده را حفظ می کند.

وی در پایان گفت: یکپارچه سازی استانداردهای جهانی و اخذ این گواهینامه ها برای ایران باعث افزایش سهم جهانی زعفران برای ایران خواهد شد که این امر نیز از مهم ترین اهداف سازمان جهانی است.

طرح راه اندازی سازمان‌جهانی تولید و صادرات زعفران«اوسِک» که از سازمان جهانی اوپک الگو گرفته است، یک پروژه ملی به شمار می رود و ایده این طرح 10 تیرماه سال جاری از سوی سید احسان مصطفوی جوان کارآفرین و تولیدکننده نمونه کشور در سالن اجلاس سران مطرح شد و در 25 آذرماه نیز در سالن همایش های صدا و سیما و با حضور مسئولان عالی رتبه کشور رونمایی شد و هم اکنون در حال شکل گیری نهایی و آماده اجرا است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز