خبرگزاری کار ایران

معاون رئیس جمهور مطرح کرد:

بهره برداری از ۱۹۰۰ کیلومتر خط ریلی تا پایان سال/ چرخ توسعه در حوزه های مختلف به رغم شرایط تحریمی متوقف نشد

asdasd
کد خبر : ۹۶۵۹۵۵

رئیس‌سازمان برنامه و بودجه در مراسم افتتاح قطار پنج ستاره زندگی در رشت با بیان اینکه 1900 کیلومتر خطوط ریلی تا پایان سال به بهره برداری می رسد، گفت: طی این هشت سال به جز یکی دو سال در بقیه اوقات در شرایط سخت تحریمی قرار داشتیم اما چرخ توسعه را در حوزه‌های مختلف متوقف نکردیم.

به گزارش ایلنا از رشت، محمد باقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در آیین افتتاح قطار پنج ستاره زندگی در رشت گفت: بسیار خرسندم از توفیق و فرصتی که برای من در این رخداد مطلوب در استان گیلان پیش آمد.

وی با ارایه گزارش کوتاهی از فعالیت دولت طی سال های گذشته ادامه داد: دو سیاست همزمان توسعه ناوگان ریلی و همچنین سیاست توازون درست و ریلی را در کشور دنبال کردیم.

وی افزود: در حالی که حدود یک سال پیش گیلان به شبکه سراسری ریلی وصل شد، امروز قطاری که با سرعتی زیر ۱۰۰ کیلومتر یعنی حدود ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر قادر است تا مسافران را به تهران برساند. با افتخار از مسئولان محترم راه آهن قدردانی می‌کنم که در این فاصله علاوه بر کار کمی و کار احداث که بتوانند البرز را پشت سر بگذارند امروز یک قطار کیفی نیز به ما تحویل دادند و ما تقریبا سه و نیم ساعته از تهران به رشت رسیدیم. یعنی تقریبا ساعت دو از تهران حرکت کردیم و حدود ساعت پنج و نیم عصر به رشت رسیدیم و اینها در راستای زحماتی بود که طی یک سال از سوی مسئولان انجام شد.

دکتر نوبخت اضافه کرد: علاوه بر این کار کمی از نظر کیفی هم قطار چهار ستاره به پنج ستاره تبدیل شد. با امکانات مناسب به ویژه برای مسافران و زائران محترم و تا دقایق دیگر اولین گروه با این قطار عازم مشهد مقدس می شوند.

وی افزود: از این پس روزی یک قطار صبح به سمت تهران حرکت می‌کند تا چنانچه افراد کار اداری دارند از این قطار استفاده کنند و عصر هم به سمت رشت برمی گردد و این رفاهی برای مردم عزیزمان است.

وی با تاکید ویژه مبنی براینکه ما توازون توسعه ای را در کل کشور در نظر گرفتیم، افزود: قبل از این هم در ارومیه، کرمانشاه، همدان این اتفاق افتاد. یعنی آن توسعه متوازن انجام شد‌ و الان قطار با ریل گذاری به سمت سنندج و بستان آباد به سمت تبریز و دو قطار دیگر زنجان از یزد به اقلید در دستور کار است و همچنین یک مسیر بزرگ از چابهار (بندر غیر تحریمی) نزدیک به حدود هشتصد کیلومتر به سمت زاهدان در حال انجام است.

وی ادامه داد: تمام کارهایی که از اول تا سال ۱۳۹۲ انجام شده بود حدود ۱۰ هزار کیلومتر ریل بود. ولی ما فقط نزدیک به ۱۹۰۰ کیلومتر ریل تا پایان همین امسال بهره برداری خواهیم کرد. ضمن اینکه پیش از این هم هزار کیلومتر در سال های قبل بهره برداری کردیم.

 نوبخت با بیان اینکه در استان گیلان به غیر از مسافر که به تهران و مشهد سفر می کنند بارهای اینجا نیز با قطار جابجا می شود، اظهار امیدواری کرد به زودی این قطار در بندر کاسپین منطقه آزاد انزلی توقف کند.

وی افزود: یعنی تمام کشورهای حاشیه دریای خزر می توانند بارشان را به انزلی ببرند و اینها کارهای بزرگی است که در شرایط سخت تحریمی انجام دادیم.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما طی این هشت سال به جز یکی دو سال در بقیه اوقات در شرایط سخت تحریمی قرار داشتیم و من شرمنده هستم که چقدر به مردم سخت می‌گذرد ولی با همه اینها چرخ توسعه را در حوزه های مختلف متوقف نکردیم. با این قطار زندگی که بسیار پرسرعت و پر رفاه است از زائرین محترم التماس دعا دارم تا در این شرایط سخت به مردم عزیز و بزرگوار که در سختی زندگی می کنند رضایت آنها را که رضایت خداوند است جلب شود.

سعید رسولی سرپرست راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز در ابتدای این آیین گفت: امروز روز بسیار خوبی است که درخدمتی که به مردم عزیز ارایه می شود حضور دارم چون مردم شایسته و بزرگ ایران لایق بهترین ها هستند‌.

وی گفت: مسیر ریلی رشت که کمتر از دو سال است به شبکه ریلی کشور متصل شده هم به لحاظ حمل مسافر و هم حمل بار موقعیت خوبی دارد و جزو معدود مسیرهایی است که توانسته در مدت کوتاهی در جابجایی مسافر و بار خدمات خوبی ارایه دهد.

وی ادامه داد: امروز قطاره پنج ستاره به این مسیر و مردم عزیز تقدیم می شود. از ویژگی این قطار این است که ساخت داخل است و بدون هزینه لکوموتیو حدود ۱۵۰ میلیارد تومان قیمت این قطار است و از امروز به بهره برداری می رسد.

وی ضمن قدردانی از همراهی نمایندگان مردم عزیز استان گیلان در تصویب قوانین و حمایت از دولت از کارکنان زحمتکش راه آهن نیز قدردانی کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز