خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

کاهش استفاده از ماسک در فارس در روزهای گذشته/بى‌‌تفاوتـى مـردم نسبت به کرونا، تبعات بدی دارد/همتی: توزیع واکسن آنفلوآنزا از هفته آینده/ سهمیه فارس؛ 500 تا 600 هزار دوز

asdasd
کد خبر : ۹۶۵۳۰۰

بیش از 200 روز از آغاز همه‌گیرى کرونا ویروس در ایران و حدود 300 روز نیز در جهان گذشــت و همچنان سایه این ویروس بر سر مردمان جهان است ویروســى که تاکنون 27 میلیون نفر را در دنیا مبتلا و 883 هزار نفر را به کام مرگ کشانده و در ایران نیز 22 هزار نفر را قربانى کرده اســت.

به گزارش خبرنگار  ایلنا،در چند مدت اخیر بارها از زبان مسئولان مقابله با کرونا شنیدیم پاییزى ســخت پیش رو اســت،پاییزى که به گفته وزیر بهداشت احتمال اپیدمى همزمان کرونا و آنفلوانزا وجود دارد .واکسن این بیماری هنوز نیامده و تازه در مورد میزان مدت اثربخشــى آن ســئوالات زیادى وجود دارد ،به غیر از اینها، بازگشایى مدارس و دانشگاه‌ها، نگرانى از جهش ویروس، مسافرت‌های  غیر ضروری مردم ،سرد شدن هوا و نگرانى از عادى شدن خطر بیمارى، اجبارى نشدن رعایت همه موارد  پروتکل‌هاى بهداشتى و درصد میزان مشارکت مردم این چالش نفس‌گیر را در زمان بحران هاى اقتصادى بیشتر کرده است.

 45  هـزار مبتـلا و 860 جانباختـه کرونا در فارس در استان فارس

از ابتداى همه‌گیرى کرونا ویروس در استان فارس تاکنــون 45 هزار و 197 بیمار مثبت قطعى شناســایى شــده‌اند که تا کنون 42 هــزار و 237 نفر، برابر با 93 درصد مبتلایان، بهبود یافته و از مراکز درمانى مرخص شــده یا از ایزوله خانگى خارج شــده اند. از سویى آمار جانباختگان این بیمارى از ابتداى شــیوع تاکنون 860 نفر اعلام شــده اســت.

همچنین در حــال حاضر 723 بیمار مبتلا و مشــکوک به کووید 19 در مراکز درمانى اســتان بسترى هستند که از این تعداد 84 نفر به دلیل وخامت شــرایط جســمى در بخش مراقبت هاى ویژه بسترى هستند.

بر اساس آمارهاى رسمى دانشگاه علوم پزشکی شیراز ، 11 و هفت درصد از مبتلایان کووید 19 کشــور مربوط به اســتان فارس بوده که با تلاش و زحمات نیروهاى بهداشــت و درمان اســتان در مراکز 16 ســاعته و بیمارستان ها، تنها3 و هشت درصد از آمار جانباختگان کروناویروس در کشور مربوط به استان فارس بوده است.

کادر درمان خسته هستند

اما کرونا ویروس در 200 روز گذشته چه تاثیراتى گذاشــت و چشــم انداز هفته هاى پیشرو چگونه است؟

آن طور که همتی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکى شــیراز در گفت وگو با ایلنا می گوید: پرسنل و کادر درمان خسته هســتند و این خستگى نیز مشهود است.

عبدالرســول همتى با اشــاره به مواردى همچون انجام مســافرت ها، بازگشــایى مدارس و همزمان شدن پیک آنفلوانزا و کرونا در هفته هاى آینده مى افزاید: بر همین اساس اگر مردم پروتکل‌هاى بهداشتى را رعایت نکنند، خســتگى به تن کادر درمان خواهــد ماند. 

وی می افزاید: اگر مردم کمک نکنند، ما در هر مقطع جدید با مشــکلات بیشــترى مواجه مى شــویم. همتى با هشــدار نســبت به جبران ناپذیر بودن خستگى کادر درمان خاطرنشــان مى کند: از همیــن رو توصیه ما به مردم آن است که به سلامت خود و جامعه کمک کنند

سـهل انگارى ها و بى تفاوتـى مـردم آثـار زیانبارى بر جا مى گذارد

معاون بهداشــت دانشــگاه علوم پزشــکى شیراز در ادامــه بــا ابــراز نگرانــى از بی‌تفاوت شــدن مجدد مردم نســبت به ویــروس کرونا مى گوید: متاســفانه در هفته هاى اخیر درصد اســتفاده از ماسک کاهش یافته و احتمالا مواردى همچون بازگشــایى مــدارس و برگزارى کنکور در روزهاى آینده آثار خود را نشــان خواهد داد؛ به ویژه آنکه در دو روز گذشــته شــاهد افزایــش آمارهاى ابتلا به کروناویروس در فارس بوده ایم.

کاهش استفاده از ماسک در فارس در روزهای گذشته/بى‌‌تفاوتـى مـردم نسبت به کرونا، تبعات بدی دارد/همتی: توزیع واکسن آنفلوآنزا از هفته آینده/ سهمیه فارس؛ 500 تا 600 هزار دوز

همتى ســپس با تأکید بر نظارت جدى دانشــگاه علوم پزشکى شیراز بر رعایت پروتکل هاى ســختگیرانه در مدارس استان خاطرنشــان مى کند: از ابتداى بازگشــایى مدارس این نظارت جدى وجود داشته است و این موارد نیز به اداره کل آموزش و پرورش اســتان و ســتاد استانى مقابله با کرونا گزارش شده است.

همتى با بیان اینکه خانواده ها نیز در رعایت این پروتکل ها از جمله پوشــش ماســک، حساس‌سازى دانش آموزان، رفت و آمد دانش آموزان به مدارس داراى مســئولیت هســتند، مى افزاید: تمامى 5 هزار و 700 مدرسه و 750 هزار دانش‌آموز فارس تحت نظارت و کنترل جدى دانشگاه علوم پزشکى قرار دارند.

نگرانى ها نسبت به همزمانى پیک آنفلوانزا و کرونا در پاییز

معاون بهداشت دانشــگاه علوم پزشکى شیراز در ادامه با اشــاره به نگرانی ها در خصوص همزمانى پیک آنفلوانــزا و کرونا در پاییز مى گوید: در این مســئله دو تحلیل وجود دارد، از یک سو امسال نسبت به سالهاى گذشته، حساســیت مردم بابت رعایت موارد بهداشتى پیشگیرانه کرونا همچون پوشش ماسک و شست و شوى مداوم دســت ها افزایش یافته اســت و این موارد نوعى پیشــگیرى در مقابل ویروس آنفلوانزا نیز هست.

عبدالرســول همتى سپس با بیان اینکه در سوى مقابل نیــز نگرانــى از بابت همزمانــى پیک آنفلوانــزا و کرونا افزایش یافته اســت، مى‌افزاید: این نگرانى از یک‌ســو به خاطر دشــوار بودن تشــخیص آنفلوانزا از کروناست، چراکــه ما هنــوز کیت تشــخیص این دو ویــروس از یکدیگــر با انجام یک آزمایــش را در اختیار نداریم که عدم تشــخیص این دو ویروس، روند درمان را با مشکل مواجه مى کند.

سهمیه فارس براى واکسن آنفلوانزا: بین 500 هزار تا 600 هزار دوز

معاون بهداشت دانشــگاه علوم پزشکى شیراز در ادامه بــا بیان اینکه تمامى گروه هــاى جامعه نیازى به اســتفاده از واکسن آنفلوانزا ندارند، مى گوید: استفاده از این واکســن تنها براى افــراد در معرض خطر همچون ســالمندان بالاى 60 ســال، افــراد داراى بیمارى هاى زمینــه اى، بیماران مبتلا به فشــار خون بالا و دیابت و پرســنل درمان و بهداشــت که به طور مستقیم درگیر بیماران هســتند، توصیه مى شــود.

عبدالرســول همتى ســپس با تأکید بر اینکه واکسن آنفلوانزا تا یک یا دو هفته آینده به اســتان فــارس اختصاص و توزیع مى یابد، مى افزاید: بر اســاس آمارهاى وزرات بهداشت، امســال بین 8 تا 10 میلیون دوز واکسن آنفلوانزا براى هموطنان تأمین مى شــود کــه از این تعداد 2/6 درصد (بیــن 500 هزار تــا 600 هزار دوز) به اســتان فارس اختصاص مى یابد.

استفاده از واکسن آنفلوانزا تنها براى بیماران زمینه‌اى و کادر درمان توصیه مى شود

 همتى ســپس با اشــاره به احتمال تقاضاى بالاى واکســن آنفلوانزا در میان مــردم تأکید مى کند: توصیه مى کنیم ک  مردم براى خرید این واکسن به داروخانه ها هجوم نیاورند، چراکه این واکســن ً عملا تنها براى افراد داراى بیمارى هــاى زمینــه اى توصیه مى شــود و دیگر افراد جامعه حتى در صورت ابتلا به آنفلوانزا، به راحتى درمان مى شــوند؛ به ویژه آنکه به گفته معاون بهداشت دانشــگاه علوم پزشکى شــیراز، واکســن آنفلوانزا تاثیرً 100 درصــدى در درمان این ویروس نــدارد و معمولا این ویروس خود را با ژن جدید نشان مى دهد.

گزارش: احسان اکبرپور

انتهای پیام/
احسان اکبرپور روزنامه نگار
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز