خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان:

۸۰۰ هکتار از جنگل‌های منطقه حفاظت شده الموت غربی قزوین در آتش سوخت

asdasd
کد خبر : ۹۶۵۲۴۴

آتش‌سوزی در 800 هکتار از جنگل های ارس در ارتفاعات مشرف به روستای لات واقع در منطقه حفاظت شده الموت غربی توسط مامورین یگان حفاظت محیط‌زیست استان قزوین و نیروهای امدادی و جوامع محلی مهار شد.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا از قزوین و به نقل از اداره روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین، حسن عباس نژاد با اعلام این خبر گفت: حدود 800 هکتار از اراضی حفاظت شده و جنگل های متراکم ارس در ارتفاعات روستای لات الموت غربی طعمه حریق شد که با حضور حبیبی معاون سیاسی استانداری قزوین، شفیعی فرماندار استان قزوین، اسدالهی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری، مهدیخانی مدیر کل بحران استان قزوین، گروه واکنش سریع اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین، مامورین یگان حفاظت محیط زیست، مامورین یگان منابع طبیعی، مامورین هلال احمراستان قزوین، مامورین یگان منابع طبیعی، مامورین هلال احمراستان گیلان و نیروهای مردمی منطقه روستای لات و هواپیماهای آب پاش بعد از 30 ساعت تلاش ایثار گرانه مهار شد.

وی تصریح کرد: مهار حریق با توجه به کمود تجهزات و امکانات و محل حریق در ارتفاعات و صعب العبور بودن، خستگی مفرط مامورین بدلیل حضور مداوم در عملیات حریق با سختی صورت گرفت که اگر تلاش، همدلی، همکاری و ایثار نیروهای حاضر در صحنه نبود مطمئنا خسارت جبران ناپذیری حاصل می‌شد و منطقه حفاظت شده الموت غربی آسیب خیلی جدی تری می‌دید.

عباس نژاد ادامه داد: متاسفانه در این آتش‌سوزی تعداد زیادی از درختان ارس که یکی از چهارگونه سوزنی برگ بومی ایران است و در ارتفاعات رشد و نمو دارد دچار حریق گشته و نابود شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: با توجه به وسعت حادثه در حین انجام عملیات اطفاء حریق دو نفر از محیط بانان دچار حادثه شدند که خوشبختانه حال عمومی عزیزان خوب است و شرایط عمومی محیط بانان حادثه دیده بهبود یافته است.

عباس نژاد ادامه افزود: یکی از تهدیدهای مهم و جدی افزایش آتش سوزی در مناطق جنگلی و مرتع ها آتش سوزی های ناشی از مداخله های انسانی است. از این رو ضروری است تا برنامه ریزی دقیقی برای مقابله با این تهدید صورت پذیرد چرا که تجربه اثبات کرده که در صورت عدم برنامه ریزی و آمادگی انسانی و فنی، مهار آتش سوزی های جنگلی بسیار دشوار خواهد بود .

وی با اشاره به اینکه عوامل انسانی و سهل انگاری مهم‌ترین علت بروز اینگونه حوادث است، گفت: در سال جاری چندین مورد آتش‌سوزی عمدی در مناطق حفاظت شده محیط زیست ایجاد شده که اداره کل محیط زیست برای تمام موارد حریق در مناطق تحت مدیریت خود در مراجع قضایی تشکیل پرونده داده و پیگیری‌های قانونی لازم در جریان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز