خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان خبر داد:

ثبت ملی درخت افسانه‌ای ۶۰۰ ساله «اَوِرس» در لرستان

asdasd
کد خبر : ۹۶۵۰۰۸

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از ثبت ملی درخت افسانه‌ای و ۶۰۰ ساله «اَوِرس» در این استان خبر داد.

به گزارش ایلنا، سید امین قاسمی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: درخت کهنسال «اَوِرس» در منطقه بزنوید الیگودرز واقع شده و طبق بررسی کارشناسی به‌عمل آمده قدمت آن به ۶۰۰ سال می‌رسد که این اثر طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی لرستان، بیان داشت: این اثر به شماره ۶۸۱ در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت و در مورخ ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ به استاندار لرستان ابلاغ شده است.

قاسمی افزود: ارتفاع درخت حدود ۲۴ متر تخمین زده می‌شود، قطر برابر سینه درخت ۱۶۸ سانتیمتر و وسعت سطح تاج پوشش آن ۲۳ مترمربع و محیط آن ۵۲ متر اندازه‌گیری است.

وی گفت: درخت «اورس» یا سرو کوهی گونه‌ای بسیار با ارزش و دیرزی از تیره سرو است که در مناطق کوهستانی و مرتفع می‌روید و در افسانه‌ها و اسطور‌های مردمان منطقه جایگاه خاصی دارد، «اُورس» و سرو از دیرباز در فرهنگ ایران نماد جاودانگی و نامیرایی بوده و به شکل نگارگری ایرانی در سنگ نگاره‌های پیش از اسلام و در شکل نماد ترمه پس از اسلام در گستره هنر‌های تجسمی ایران همواره نقش اساسی داشته است.

مسئول ثبت آثار میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، افزود: با ثبت این اثر تعداد آثار طبیعی استان لرستان به ۳۸ مورد رسیده است.

محسن طرهانی، گفت: ۶ اثر دیگر مورد بررسی کارشناسی و تائید اعضای شورای ثبت کشور قرار گرفته‌اند که در آینده نزدیک شماره ثبت آن‌ها ابلاغ خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز