خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آبفا هرمزگان خبر داد:

تخصیص سهم 40 هزار مترمکعبی هرمزگان از فاز اول آب شیرین کن یک میلیونی

asdasd
کد خبر : ۹۶۳۸۱۸

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان از تخصیص ۴۰ هزار مترمکعب از ظرفیت آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی با عنوان طرح ساقی کوثر به استان هرمزگان خبر داد.

به گزارش ایلنا از بندرعباس، امین قصمی با بیان اینکه آب شیرین کن ها به عنوان منابع غیر متعارف در تامین آب هرمزگان در اولویت است، افزود: با اضافه شدن ظرفیت آب شیرین کن طرح ساقی کوثر، منابع آبی استان هرمزگان بویژه مرکز استان به پایداری لازم خواهد رسید.

وی ادامه داد: براساس توافق شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، در فاز اول آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی، ۴۰ هزار مترمکعب در شبانه روز به هرمزگان تخصیص می یابد که بزودی این سهم عملیاتی می شود.

افزایش ظرفیت تامین آب استان از محل آب شیرین کن ها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان با بیان اینکه هرمزگان به عنوان یک استان ساحلی یک ظرفیت بزرگ برای تامین آب شیرین است، افزود: این ظرفیت در سطح ملی نیز مورد توجه است و با توجه به کم آبی مناطق مرکزی کشور هرمزگان به عنوان منبع تامین آب شیرین استان های یزد و کرمان انتخاب شده است.

وی افزود: برای انتقال آب به دو استان مذکور، آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی ساقی کوثر در حال احداث است که فاز اول آن به ظرفیت 200 هزار مترمکعب در شبانه روز امسال وارد مدار تولید می شود و سهم 40 هزار متر مکعبی هرمزگان از این ظرفیت امسال عملیاتی خواهد شد.

قصمی در عین حال از پیگیری های این مجموعه با همراهی نماینده عالی دولت در استان و نمایندگان مردم هرمزگان در مجلس برای افزایش سهم استان از ظرفیت آب شیرین کن یک میلیونی خبر داد و گفت: با محقق شدن این مهم، ظرفیت تامین آب استان از محل آب شیرین کن ها افزایش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: با تخصیص سهم استان از آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی، قطعا بندرعباس پایدارترین منابع آبی را خواهد داشت و می توان گفت دغدغه کم آبی هرمزگان به کمترین حد ممکن خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان افزود: با تامین آب شهر بندرعباس از محل آب شیرین کن های یک میلیون متر مکعبی و یکصد هزار مترمکعبی، مشترکین مرکز استان از آب سد استقلال بی نیاز خواهند شد و این ظرفیت می تواند در میناب مورد استفاده قرار گیرد که به پایداری آب شرق استان نیز کمک خواهد کرد.

وی اضافه کرد: در همین راستا شرکت آب و فاضلاب استان تامین نیاز آبی شهر میناب به میزان 15 میلیون مترمکعب در سال از طریق تصفیه خانه سد سرنی را در دستور کار قرار داده که با اجرای این طرح نیاز آبی این شهرستان از منابع سطحی تامین و جایگزین منابع زیرسطحی فعلی می شود که این امر نقش مهمی در احیاء دشت میناب خواهد داشت.

احداث 47 آب شیرین کن فعال توسط بخش خصوصی

وی در ادامه با اشاره به سهم منابع آبی استان از ظرفیت آب شیرین کن ها، اظهار کرد: در این زمینه ، آبفا هرمزگان با احداث 47 سایت آب شیرین کن  فعال توسط بخش خصوصی یکی از شرکت‌های پیش‌رو در زمینه استفاده از تکنولوژی شیرین سازی آب دریا در سطح کشور است.

 قصمی افزود: در حال حاضر سالیانه 45.600 میلیون مترمکعب منابع آب شرب استان از طریق تاسیسات نمک زدایی تامین می‌شود به طوری که هم اکنون 26 درصد از نیاز آبی استان از طریق شیرین سازی آب دریا و 74 درصد آن از طریق منابع سطحی و زیرسطحی تامین می‌شود.

وی گفت: همچنین با وارد مدار شدن ظرفیت آب شیرین کن ها در شهرهای بندرعباس، بستک، درگهان و پارسیان تا پایان سال ۱۴۰۰، بیش از ۶۰ درصد آب استان از طریق تاسیسات شیرین سازی تامین خواهد شد و ۴۰ درصد مابقی نیز وابسته به آب‌های سطحی و زیرسطحی خواهد بود.

به گزارش ایلنا، عملیات اجرایی طرح ملی شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس (آب شیرین کن یک میلیون مترمکعبی بندرعباس) با عنوان طرح ملی ساقی کوثر و با هدف تامین بخشی از نیاز آب صنعت، کشاورزی و شرب استانهای هرمزگان، کرمان و یزد از سال 92 آغاز شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز