خبرگزاری کار ایران

ایلنا از مشکلات نخستین روز بازگشایی مدارس فارس گزارش می‌دهد؛

دانش آموزانی که قربانی تصمیمات غیر کارشناسی می‌شوند/نماینده فارس: اصرار بر آموزش حضوری تبعات جبران‌ناپذیری دارد

asdasd
کد خبر : ۹۶۳۵۱۵

پس از مدت ها کشمکش سرانجام روز گذشته مدارس کشور با وجود هشدارها و انتقادات کارشناسان و مردم بازگشایی شد و برخی از دانش‌آموزان روز گذشته با حضور در مدارس استان فارس و برخی از شهرستان‌های آن در کلاس‌ درس حاضر شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا مشکلات آغاز سال تحصیلی و فعالیت مدارس یکی دو تا نیست و بر خلاف تاکید تمام مسئولان استان که عنوان کرده اند در تمامی مدارس موارد و نکات بهداشتی رعایت شده است و دانش آموزان می توانند با خیالی آسوده به تحصیل بپردازند اما این اتفاق حتی در روستاهای اطراف شیراز هم رخ نداده است و هستند دبستان هایی که حتی در پرداخت هزینه مواد ضد عفونی هم در مضیقه هستند.

از آن سو حسن روحانی به سیاق همه‌ساله رؤسای جمهور در روز نخست بازگشایی مدارس، این‌بار از دفتر کارش و از طریق ویدئو کنفرانس آیین آغاز سال تحصیلی جدید را اعلام کرد.

 اصرار بر آموزش حضوری منطقی نیست

سخنگوی مجمع نمایندگان استان فارس در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به هشدار کارشناسان بهداشتی درباره وضعیت خطرناک کروناویروس در پاییز می‌گوید: مسئولان نباید در اجبار به حضور دانش‌آموزان در مدارس سخت‌گیری می‌کردند.

مجید انصاری با بیان اینکه در شرایط کنونی سلامت جامعه و مردم باید اولویت تمام مسئولان باشد، می‌افزاید: در شرایط کنونی که تمام افراد در حال رصد کردن تعداد و آمار ابتلایان به بیماری کرونا هستند باید در مرحله نخست امنیت روانی و سلامت جسمی و روحی جامعه مورد تاکید افراد و مسئولان قرار گیرد، چراکه اصولاً ترس خانواده‌ها و دانش‌آموزان از احتمال ابتلا به کرونا ویروس، اجازه یادگیری را به دانش‌آموزان نمی‌دهد.

انصاری در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر نیاز است که اولویت نخست مسئولان سلامت دانش‌آموزان و معلمان باشد و آموزش در اولویت دوم قرار گیرد خاطرنشان می‌کند: از همین رو معتقدم تا زمانی که بیماری کرونا و ابتلا به آن از دغدغه‌های اصلی مردم است، تمرکز بر آموزش حضوری، منطقی و موجه نیست.

اصرار بر آموزش حضوری تبعات جبران‌ناپذیری دارد

سخنگوی مجمع نمایندگان استان فارس با اشاره به اینکه عادی نشان دادن وضعیت در جوامع روستایی و شهری که در منطقه سفید قرار دادند به دلیل آنکه امکان دارد این مناطق در روزهای آینده دچار مشکل شوند، نیازمند تأمل بیشتر است، می‌گوید: اگرچه در مناطق زرد و قرمز کرونا، حساسیت‌هایی وجود دارد اما به نظر می‌رسد در مناطق سفید به دلیل عادی نشان دادن وضعیت، امکان بروز مشکل در روزها و هفته‌های آینده وجود خواهد داشت.

نماینده ممسنی و رستم با اشاره به اینکه اصرار بر آموزش حضوری دانش‌آموزان می‌تواند در آینده تبعات جبران ناپذیری داشته باشد، ادامه می‌دهد: اختیاری بودن حضور دانش‌آموزان در مدارس و تکیه بر آموزش مجازی تأثیر بسیار بیشتری بر سلامت دانش‌آموزان دارد.

تصمیم آخر را شخص رئیس‌جمهور گرفت

 نماینده شیراز در مجلس نیز با انتقاد از حضور دانش‌آموزان در مدارس در شرایط همه‌گیری کروناویروس می‌گوید: متأسفانه آقای رئیس‌جمهور در حالی که خود به خاطر کروناویروس نه به مجلس می‌آید و آیین بازگشایی مدارس را هم از طریق ویدئو کنفرانس برگزار می‌کند، اصرار دارد که دانش‌آموزان به شکل حضوری در کلاس‌های درس حاضر شوند.

دانش آموزانی که قربانی تصمیمات غیر کارشناسی می‌شوند/نماینده فارس: اصرار بر آموزش حضوری تبعات جبران‌ناپذیری دارد

جعفر قادری در گفت‌وگو  با ایلنا با بیان اینکه بعید می‌داند تصمیم بر بازگشایی مدارس و حضور دانش‌آموزان در مدرسه تصمیم وزارت آموزش و پرورش یا ستاد ملی مقابله با کرونا باشد، می‌افزاید: اعتقاد من آن است که تصمیم حضور دانش‌آموزان تصمیم شخص رئیس‌جمهور است و او به صورت انفرادی تصمیم گرفته است.

هیچ اتفاقی نمی‌افتاد اگر دانش‌آموزان دیرتر به مدرسه می رفتند

قادری سپس با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی نگرانی خانواده‌ها باید در نظر گرفته شود، می‌افزاید: هیچ اتفاقی نمی‌افتاد اگر مدارس با یک ماه تأخیر بازگشایی می‌شد و دانش‌آموزان یک ماه دیرتر به صورت حضوری در مدرسه حاضر می‌شدند.

نماینده شیراز در مجلس با بیان اینکه به دلیل عدم امکان رعایت حداقلی پروتکل‌های بهداشتی در مدارس، حضور دانش‌آموزان در مدرسه باید دست‌کم با تأخیر انجام می‌شد، ادامه می‌دهد: مهم‌ترین دلیل نیز می‌توانست جلوگیری از احتمال ابتلای دانش‌آموزان به کرونا ویروس باشد.

جعفر قادری در پایان با اشاره به اینکه در ابتدای همه‌گیری کرونا ویروس کارشناسان معتقد بودند که نوجوانان به کرونا ویروس مبتلا نمی‌شوند، خاطرنشان می‌کند: اما متاسفانه این تصورات اشتباه بود و خطر ابتلا به کرونا نوجوانان را نیز تهدید می‌کند.

بلاتکلیفی معلمان، واهمه و ترس خانواده‌ها

یکی از معلمان شاغل در روستاهای پیرامون شیراز نیز در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اینکه معلمان در نخستین روز تحصیلی در حالت بلاتکلیفی و سردرگمی به سر می‌بردند می‌گوید: در نخستین روز بازگشایی مدارس، تنها تعداد اندکی از دانش‌آموزان پایه اول دبستان به همراه والدین خود در مدرسه حضور یافتند و هیچ خبری از شور و شوق دانش‌آموزان و معلمان نبود.

این معلم با بیان اینکه عدم تصمیم‌گیری مناسب مسئولان سبب ایجاد مشکل در مدارس شده است ادامه می‌دهد: روز گذشته بازرسان آموزش و پرورش بازگشایی بررسی وضعیت حضور دانش‌آموزان،  به مدارس مراجعه کردند، اما هیچکدام از آنها اطلاعی از تصمیم قطعی در خصوص حضور یا عدم حضور دانش‌آموزان در مدارس نداشتند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه والدین دانش‌آموزان نیز از نبود امکانات و مشکلات در رابطه با آموزش مجازی گلایه دارند خاطرنشان می‌کند: بسیاری از والدین دانش‌آموزان در این روستا، اذعان داشتند که توان خرید گوشی‌های هوشمند و بسته‌های گران‌قیمت اینترنت را ندارند.

ماده ضدعفونی نیست، دانش‌آموزان دبستانی رعایت نمی‌کنند

این معلم در ادامه با بیان اینکه برخی از والدین دانش‌آموزان نیز به خاطر ترس از ابتلای فرزند خود به کرونا ویروس حاضر به ثبت‌نام و حضور فرزندشان در مدرسه نشدند، می‌گوید: متاسفانه پروتکل‌های بهداشتی در مدارس این روستا رعایت نشده است و هیچ ماده ضدعفونی برای دانش‌آموزان در این مدرسه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه والدین از یک سو از حضور فرزندان‌شان در مدارس واهمه دارند و از سوی دیگر نیز توانایی خرید گوشی‌های هوشمند را ندارند، خاطرنشان می‌کند: بر اساس مشاهداتم در روز اول مدرسه، دانش‌آموزان مقطع تحصیلی دبستان به هیچ وجه مسائل و نکات بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز