خبرگزاری کار ایران

یادداشت؛

گذاشتن بر سر دوراهی ؛ شیوه همیشگی آموزش و پرورش

asdasd
کد خبر : ۹۶۳۰۴۸

بازگشایی مدارس در استان اصفهان که مدت ها است در وضعیت قرمز بیماری کرونا قرار دارد، چالش بزرگی برای والدین ایجاد کرده است.

به گزارش ایلنا از اصفهان، روز جمعه ستاد استانی مبارزه با کرونا از بازگشایی مدارس در 15 شهریور در همه استان بجز شهر های اصفهان، نجف آباد، خمینی شهر و فلاورجان خبر داد.

وضعیت در استان اصفهان همچنان قرمز است

بی شک خانواده ها با نگرانی و استرس در انتظار شروع سال تحصیلی هستند، هر چند که ستاد استانی مبارزه با کرونا در اصفهان شروع آموزش حضوری را برای شهرهای اصفهان،نجف آباد، خمینی شهر و فلاورجان یک هفته به تعویض انداخته، اما این تصمیم چیزی از نگرانی والدین کم نمی کند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هم معتقد است بازگشایی مدارس با توجه به وضعیت قرمز استان و شهر اصفهان تصمیم درستی نیست.آرش نجیمی در این باره به ایلنا گفت: وزارت بهداشت و درمان با آموزش و پرورش در تعامل است، ولی اینکه چه فرد یا افرادی تصمیم به بازگشایی مدارس گرفته اند برای ما مشخص نیست.

وی با بیان اینکه شیب ابتلا به کرونا در اصفهان صعودی است افزود: شاهد افزایش آمار فوتی ها نیز هستیم؛ وضعیت شهر و استان اصفهان قرمز و بحرانی است و این شرایط سبب شد تا ستاد استانی مبارزه با کرونا، بازگشایی حضوری مدارس در اصفهان، نجف آباد، خمینی شهر و فلاورجان را یک هفته به تعویق اندازد.

تعامل والدین با مدیران مدرسه

پنجشنبه شب، قبل از برگزاری جلسه ستاد استانی مبارزه با کرونا در اصفهان، محمد اعتدادی مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان خبر از آغاز فعالیت تمامی مدارس استان از ۱۵ شهریور داد و بر لزوم تعامل خانواده‌ها با مدیران مدارس در مورد شیوه تحصیل دانش‌آموزان تاکید کرد.

 وی در این باره گفت: لازم است خانواده ها در انتخاب روش تحصیلی فرزندان خود با مدیر مدرسه به توافق برسند تا مدیر و معلمان بتوانند جریان آموزشی را به نحو مطلوب رصد کنند.

اعتدادی با بیان اینکه دغدغه مردم دغدغه مجموعه آموزش و پرورش نیز هست خاطرنشان کرد:  باز هم دغدغه خانواده ها در اولویت قرار دارد که در این صورت باید خانواده ها به دنبال روش های جایگزین برای آموزش فرزندان خود باشند.

نگرانی والدین

انداختن توپ در زمین والدین شیوه مدیریت آموزش و پرورش است. اینکه اعلام کند مدارس باز خواهد شد، اما تصمیم با خانواده ها است که فرزندانشان را به مدرسه بفرستند یا خیر؟ دوراهی بزرگی است که وزیر آموزش و پرورش پیش روی اولیاء دانش آموزان قرار داده است. والدین این روزها علاوه بر استرس ناشی از شرایط اقتصادی، استرس و وحشت از سال تحصیلی جدید را نیز تحمل می کنند.

در این بین باید به اقشار مختلف جامعه اشاره کرد؛ دو گروه شامل خانواده های متمول و سطح متوسط که به هر حال از پس تامین تجهیزات آموزش مجازی مانند لپ‌تاپ و گوشی هوشمند بر می آیند و می توانند با معلم خصوصی عدم برگزاری کلاس آموزش حضوری را جبران کنند. اما  گروه سوم که تعداد شان هم کم نیست، خانواده هایی هستند که جدای از عدم تمکن مالی برای تامین گوشی هوشمند، کامپیوتر، خرید بسته اینترنت و معلم خصوصی، از سطح سواد پایینی برخوردارند.

نسخه سیستم آموزشی برای این گروه تقریبا پر جمعیت آموزش حضوری است. اعتدادی مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز یکی از دلایل بازگشایی مدارس به شیوه حضوری را وجود چنین خانواده‌هایی اعلام کرده است: بسیاری از خانواده ها و دانش‌آموزان، دسترسی کافی و مناسب به امکانات فضای مجازی یا حتی آموزش‌های مکمل از طریق رسانه را ندارند و این بازگشایی می‌تواند به تداوم مطلوب فرآیند آموزش این دسته از دانش‌آموزان کمک کند.

تنش و استرس در بین اولیای مدرسه

در سوی دیگر این چالش مدیران و معلمان قرار دارند که با توجه به ابلاغ وزارت خانه باید در مدارس حاضر شوند. اتفاقی که مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان نیز به آن اشاره دارد: مدارس از ۱۵ شهریور مشغول فعالیت خواهند بود و لازم است همکاران فرهنگی در مدرسه حضور یافته و امور مربوط به آموزش دانش‌آموزان را پیگیری و رصد کنند.

حال این استرس برای اولیاء مدرسه و خانواده هایشان وجود دارد که در این رفت و آمد ناقل و یا مبتلا به ویروس کرونا نشوند.

تعطیلی مدارس در اختیار دانشگاه علوم پزشکی نیست

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تایید این موضوع که ابتلا به کرونا برای هیچ گروه سنی یک شکل خاص و مشخص ندارد به ایلنا گفت: شرایط استان و شهر اصفهان بحرانی و قرمز است و دانشگاه علوم پزشکی در زمینه تعطیلی مدارس هیچ اختیاری ندارد. ما در تمام جلسات ستاد استانی مبارزه با کرونا حضور داریم و گفته ایم که با شرایط موجود که روند ابتلا صعودی و آمار فوتی‌ها افزایش داشته، تا مدت زیادی به وضعیت نارنجی و زرد هم نخواهیم رسید، چه برسد به وضعیت سفید که امکان بازگشایی مدارس وجود داشته باشد!

در این حالت قدرت انتخاب با والدین است که باید بررسی کنند و تشخیص دهند که آیا فرزندان خود را با خیالی راحت به مدرسه بفرستند و یا با شیوه غیر حضوری، آموزش مجازی، استفاده از اپ شاد و برنامه های شبکه آموزش آخرین سال تحصیلی قرن سیزدهم هجری شمسی را به پایان ببرند.

 سمیه مسرور/ سرپرست خبرگزاری ایلنای اصفهان
 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز