خبرگزاری کار ایران

ایلنا از کرمانشاه گزارش می دهد:

درخواست ساکنان دو روستای کرمانشاه از رئیس قوه قضاییه؛ به دادمان برسید/ فرماندار هرسین مطالب مطرح شده توسط روستاییان کذب محض است

asdasd
کد خبر : ۹۶۲۳۳۰

اهالی دو روستای پریوه شهرستان هرسین در استان کرمانشاه به دلیل وجود شهرک‌های صنعتی در محل زندگی‌شان در شرایط سختی بسر می‌برند.تعداد زیادی از 500 خانوار این دو روستا نیز به علت مشکلات اقتصادی مجبور به مهاجرت شده اند و آنهایی که مانده‌اند هم از نبود امکانات در رنجند . شکایت شان از وضعیت موجود به مسئولان مربوط از جمله قوه قضائیه نیز تا کنون راه به جایی نبرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اهالی دو روستای پریوه علیا و سفلی در سه کیلومتری ضلع غربی شهرستان هرسین در مسیر کرمانشاه به استان لرستان سالها است به کار کشاورزی و دامپروری مشغولند که با احداث کارخانجاتی از جمله آسفالت، شن و ماسه همچنین معادنی که در منطقه فعالند باعث ایجاد آلایندگی و خطراتی برای  سلامتی  اهالی این روستاها و همچنین نابودی باغات آنها شده اند.

ممنوعیت از چرای دام ها به بهانه تخریب منابع طبیعی

یکی از اهالی روستا در این باره به خبرنگار ایلنا می گوید: رشته کوه بلوط در قسمت جنوبی روستاهای پریوه علیا و سفلی قرار دارد که توسط اداره منابع طبیعی به بهانه احیای منابع طبیعی منطقه، چرای دام‌های مان  ممنوع شده است. 

وی ادامه داد: ضلع غربی دو روستا نیز به دلیل عبور لوله های گاز فشار قوی عملا فعالیت اقتصادی اهالی این روستاها را به لحاظ زراعت و دامپروری به علت خطرات احتمالی مختل کرده است. همچنین اهالی روستا به علوفه و خوراک مورد نیاز برای دام ها دسترسی ندارند و کشاورزی و باغداری این منطقه رو به نابودی است.

تصاحب 70 هکتار از زمین های منطقه توسط شهرک های صنعتی

وی گفت: با احداث شهرک صنعتی هرسین، هفتاد هکتار از زمین های حاصل خیز اهالی منطقه نیز توسط این شهرک ها تصاحب شده است که از رئیس قوه قضاییه می خواهیم این موضوع را در دستود کار قرار داده و به داد اهالی این روستاها برسد.

شایعاتی مبنی بر احداث کارخانه بازیافت زباله در منطقه 

چند نفر دیگر از اهالی دو روستای پریوه شهرستان هرسین از توابع کرمانشاه در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کردند: تصرف زمین های منابع طبیعی منطقه به بهانه کارخانجات صنعتی و اخیرا شایعاتی مبنی بر احداث کارخانه بازیافت زباله توسط بخش خصوصی در این منطقه در حالی بر سر زبان ها افتاده است که مسئولان عالی رتبه کشور بارها تاکید کرده اند که همگان در حفظ منابع طبیعی ، مرتع و جنگل نهایت تلاش خود را بکارگیرند  اما  این در حالی است که  مسئولان منطقه در کمال تعجب وقعی به این توصیه ها نمی نهند و در مقابل اعتراض مردم  با رعب و وحشت در بین ساکنان منطقه مردم را به نظام بد‌بین کرده اند.

عده ای از اهالی روستاها به اجبار مهاجرت کردند

احمدی یکی دیگر از اهالی روستا به خبرنگار ایلنا گفت: کاش قوه قضائیه به دادمان برسد. اهالی دو روستای پریوه سالها است  مورد ظلم و بی توجهی قرار گرفته اند و هیچ ارگانی پاسخگوی مشکلات شان نیست و پس از احداث شهرک صنعتی در منطقه که عملا فعالیت چشم گیری ندارند کارخانجات متعددی در حال احداث در این منطقه است که این امر باعث شده تا برخی از اهالی دست به  مهاجرت زده  و یا  بی‌مهری مسئولان را  تحمل کنند.

با احداث شهرک صنعتی هرسین، هفتاد هکتار از زمین های حاصل خیز اهالی منطقه نیز توسط این شهرک ها تصاحب شده است که از رئیس قوه قضاییه می خواهیم این موضوع را در دستود کار قرار داده و به داد اهالی این روستاها برسد

وی گفت: براثر گرد و خاک حاصل از کارخانه شن و ماسه در نزدیکی روستا تمامی درختان باغات مان دارد نابود می شوند و ثمردهی شان کاهش یافته است.

افراد سودجو به بهانه اشتغالزایی منطقه را نابود کرده اند

وی تصریح کرد: روستاهای پریوه یکی از مناطق بکر منابع طبیعی و دامپروری استان کرمانشاه به شمار می آیند که همین امر باعث شده تا برخی افراد سودجو به بهانه اشتغالزایی و احداث کارخانجات صنعتی با آلایندگی زیست محیطی، منابع خدادادی منطقه را نابود کنند و همین امر موجب شده تا مردم منطقه نسبت به این اقدام مسئولان محلی از خود واکنش نشان دهند و تاکنون هم نتیجه مطلوبی به دست نیاورده اند.

ناامنی جاده های روستایی به دلیل تردد خودروهای صنعتی

وی افزود: دو روستای پریوه حدود سه هزار هکتار زمین کشاورزی، یکصد هکتار باغهای میوه و سر درختی، سه مرکز دامپروری مرغ گوشتی به تعداد ۴۰ هزار قطعه ، ۲۵۰۰ کندوی زنبور عسل ، بیش از ۲۵۰۰ راس گوسفند و بز دارند و مجموعا ۵۰۰ خانواده در این روستاها زندگی می کنند و امرار معاش خود را از منابع و دشت ها و زمین ها تامین می‌کنند. لذا، برابر مصوبات شهرک های صنعتی ورود و خروج متولیان کارخانجات شهرک صنعتی می بایست از درب اصلی مصوب رفت و آمد داشته باشند، که متاسفانه سالها است از مسیر جاده روستا  تردد می کنند که این امر باعث ناامنی برای اهالی روستاهای مذکور و تخریب جاده ها شده است.

کارخانه آسفالت هیچ گونه آلایندگی در منطقه ایجاد نمی کند

 اما فرماندار شهرستان هرسین نظر دیگری دارد . او در گفت وگو با ایلنا در پاسخ به مشکلات گفته شده از سوی مردم گفت: حدود ده هکتار زمین عرصه منابع طبیعی در دو روستای پریوه وجود دارد که یک هکتار آن به کارخانه آسفالت اختصاص یافته و این کارخانه هم هیچ گونه آلایندگی برای ساکنان روستا ندارد.

امیر شاه آبادی اظهار کرد: شهرستان هرسین فاقد کارخانه آسفالت است و نهادهای خدمات رسان همچون اداره راهداری و شهرداری مجبورند از شهرستان های استان لرستان  آسفالت مورد نیاز خود را تامین کنند و همین مسئله هزینه سنگینی برای دستگاه های اجرایی به بار آورده  و به همین دلیل با توافق دستگاه های متولی از جمله اداره کشاورزی اقدام به صدور مجوز برای ساخت کارخانه آسفالت در منابع دولتی اقدام شد و به رغم نگرانی ساکنان دو روستای پریوه این کارخانه هیچگونه آلایندگی برای آنها ندارد.

مجوز کارخانه بازیافت در منطقه صادر نمی شود

فرماندار هرسین در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا که آیا در صدد احداث کارخانه بازیافت در منطقه هستید یا خیر، گفت: این مسئله شایعه ای بیش نیست و کذب محض است چرا که مجوز چنین کارخانه ای برای حفظ سلامتی مردم به کسی داده نخواهد شد.

 اگر پروژه آسفالت سازی در منطقه احداث نشود شهرداری هرسین ورشکسته خواهد شد  و 110 کارگر و کلی پرسنل بیکار می شوند چرا که برای خرید هر تن قیر از شهرستان های اطراف باید دولت  هزینه های بسیار زیادی را متحمل شود  و این هزینه ها از عهده شهرداری و دستگاه اجرایی بر نمی آید

وی در ادامه افزود: کارخانه آسفالت در منطقه ملی که برای دولت است احداث می شود و ارتباطی به اهالی روستا ندارد. اینکه مردم معترض هستند که آلایندگی این کارخانجات به زنبور داران و دامداران صدمه می‌زند و باعث خسارت می شود را هم قبول نداریم زیرا  احداث کارخانه آسفالت با نظر مساعد جهاد کشاورزی و محیط زیست انجام شده است.

عدم اجرای پروژه آسفالت سازی باعث ورشکستگی شهرداری می شود

شاه آبادی گفت: اگر پروژه آسفالت سازی در منطقه احداث نشود شهرداری هرسین ورشکسته خواهد شد  و 110 کارگر و کلی پرسنل بیکار می شوند چرا که برای خرید هر تن قیر از شهرستان های اطراف باید دولت  هزینه های بسیار زیادی را متحمل شود  و این هزینه ها از عهده شهرداری و دستگاه اجرایی بر نمی آید.

خلاصه کلام

 باید منتظر ماند و دید که آیا درخواست و شکایت مردم روستاهای پریوه علیا و سفلی برای رسیدگی به مشکلاتشان  به رئیس قوه قضائیه به جایی خواهد رسید یا  یا اینکه طبق صحبت های فرماندار هرسین ، این نهاد دولتی در زمینه اشتغالزایی و کاهش هزینه های شهرداری هرسین قادر به احداث کارخانه آسفالت خواهد بود.

گزارش: منیردشتی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز