خبرگزاری کار ایران

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس مطرح کرد:

تصرف اراضی منطقه بهرام گور غیر قانونی و دست اندازی به طبیعت است/ تعویق انتقال کارخانه سیمان

asdasd
کد خبر : ۹۶۱۸۲۵

مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه تصرف اراضی منطقه بهرام گور در شهرستان نی ریز غیر قانونی و دست اندازی به طبیعت است، گفت: محیط زیست با قاطعیت جلوی این تصرفات می‌ایستد و تا بازگشت اراضی تصرف شده به منطقه و رفع کامل تصرف موضوع را پیگیری می کند.

به گزارش ایلنا، حمید ظهرابی در نشست خبری در قالب ویدئو کنفرانس افزود: فرمانداری شهرستان نی ریز و استانداری فارس نیز تصرفات اخیر در منطقه بهرام گور را پیگیری می کنند و تا روشن شدن کامل موضوع و بازگشت پلاک تصرف شده توسط افراد این موضوع پیگیری خواهد شد.

ظهرابی با اشاره به برخورد با تصرفات غیر قانونی در پناهگاه حیات وحش بختگان در شهرستان استهبان بیان کرد : امسال 360 هکتار اراضی تصرف شده در این منطقه باز پس گیری شده است و همچنین در عرصه حیات وحش بختگان با دستور قضایی ، مشارکت فرمانداری ، منابع طبیعی و سایر دستگاه ها این اراضی رفع تصرف شده است.

اجازه تغییر کاربری در اراضی منابع ملی در منطقه بهرام گور نمی دهیم

وی با بیان اینکه پیش از این شخصی حدود 30 هکتار اراضی را تصرف و مستثنیات در مجموعه بهرام گور ایجاد کرده است که با تشکیل کمیسیونی مراتبط با تعیین حدود مشتثنیات مطرح شده قصد افزایش محدوده تصرف به 68 هکتار را داشته است؛ تصریح کرد: این کمیسیون به صورت مقدماتی بدون حضور نماینده محیط زیست تشکیل شده اما به صورت کارشناسی تصمیم گرفتند که سطح مستثنیات را افزایش دهند که با مخالفت شدید محیط زیست مواجه شده است.

ظهرابی با تاکید بر اینکه اجازه نمی دهیم اراضی منابع ملی در منطقه بهرام گور تغییر کاربری پیدا کند، خاطرنشان کرد: این واگذاری ها نیز در سال های گذشته به صورت غیر قانونی انجام شده است و این درحالی است که اراضی منابع ملی تحت حفاظت محیط زیست براساس قانون روشن و صریح غیر قابل واگذاری است.

مدیرکل محیط زیست فارس خاطرنشان کرد: اراضی واگذار شده باید به محیط زیست برگردد و افرادی که برای فعالیت اقتصادی در منطقه بهرام گور مجوز صادر کرده اند باید پاسخگو باشند چنانچه با پیگیری های محیط زیست باغ‌های احداث شده در این منطقه تخریب، رفع تصرف شده و دستگاه صادر کننده مجوز هم به پرداخت خسارت محکوم شده است.

رفع 75 درصد از آلودگی فاضلاب شرق شیراز

ظهرابی مبنی بر پیگیری های صورت گرفته در خصوص انتقال فاضلاب روباز در قسمت خروجی شهر شیراز گفت:   برای فاضلاب جنوب و جنوب شرق شیراز در منطقه فرودگاه و پل فسا چندعامل الودگی شناسایی شد و از ۸ ماه گذشته رفع آن در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: بخش مهمی ازآلودگی ناشی از فاضلاب شهر شیراز بود که به صورت خام رها می شد که با احداث تصفیه خانه شماره ۲ رفع شد همچنین چند نقطه آلودگی از منطقه نظامی داشتیم‌که ۷۵ درصد فاضلاب این محدوده جمع آوری و وارد شبکه شد و فرودگاه ها شیراز مشکلانی داشت که حل این موضوع  مدنظر است.

به گفته ظهرابی آلودگی دیگر در منطقه شهرک صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی بود که به مرجع قضایی معرفی و درخواست مهلت کرده اند تا الودگی را رفع کنتد و برای این واحدها مهلتی تقرییا ۲ ساله تعیین شده است و با تفاهم شرکت شهرک های صنعتی به طور مشترک ورود می‌کنیم و به واحدها اخطار می دهیم که براساس قانون حفاظت تالاب ها به ازای تخلیه غیر استاندارد فاضلاب واحدهای صنعتی میزان جرائم را مشخص و مطالبه می کنیم.

 مدیرکل  محیط زیست فارس با بیان اینکه  بخشی از آلودگی منطقه به دلیل تخلیه روان آب سطحی جنوب شیراز در قسمت بالا دست بعد ازشهرک والفجر به سمت شرق است، عنوان کرد: باید شبکه فاضلاب شهری در این منطقه تکمیل شود که در چند شهرک در حال رفع است و همچنین چند واحد صنعتی نشاسته سازی با پیگیری هایی که صورت گرفت  ملزم شدند که از شهر خارج شوند 

ظهرابی با بیان اینکه 75 درصد از آلودگی ناشی از رها سازی فاضلاب در منطقه پل فسا برطرف شده است؛ ابراز کرد: بخش دیگر منابع آلودگی نیز در طول سال جاری رفع و به نتیجه می رسانیم.

  تعویق انتقال کارخانه سیمان

وی همچنین در خصوص انتقال صنایع آلاینده بیان کرد: کارخانه ریشمک منتقل شده است و در خصوص کارخانه سیمان نیز زمینی در منطقه خرامه تحویل داده شد اما پیشرفت فیزیکی قابل توجهی ندارد و مسئولان این مجموعه عزم‌راسخی برای خروج ندارند و به رغم تشویق ها بهانه مالی می ‌آورند که سوء تعهد آنها را به مراجع قضایی داده ایم و با هرگونه آلودگی بدون هیچ اغماضی برخورد می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز