خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خبر داد:

بازگشت 15 هزار هکتار از اراضی چهارمحال و بختیاری به بیت المال

asdasd
کد خبر : ۹۶۱۵۷۰

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: 15هزار هکتار از اراضی استان به بیت المال بازگشت.

به گزارش ایلنا، علی محمدی مقدم در نشست معاونان حفاظت و امور اراضی ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در منطقه تالاب چغاخور بروجن اظهار داشت: در طول سه سال اخیر ۱۵ هزار هکتار از اراضی ملی در قالب ۱۰ فقره پرونده زمین خواری با حمایت دستگاه‌های قضایی، امنیتی و انتظامی، شورای حفظ بیت‌المال و پیگیری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به بیت المال برگردانده شد.

 وی افزود: ارزش ریالی این اراضی حدود ۶۰ هزار میلیارد ریال است که به نفع دولت به بیت المال بازگردانده شده است.

محمدی مقدم اضافه کرد: در راستای مقابله با قاچاق چوب و زغال نیز اقدامات گسترده‌ای از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری انجام شده است.

وی دامه داد: در این حوزه متصرفان و متخلفان را باید دو دسته دانست، یک عده‌ای که از سر نیاز اقدام به بهره‌برداری از چوب‌های جنگل‌ها می‌کنند و یک عده نیز به طمع بدست آوردن درآمد به منابع ملی و جنگل‌ها تعرض می‌کنند.

محمدی مقدم گفت: رسالت این اداره کل برخوردار قهری با متخلفان قاچاق چوب و زغال با همکاری دستگاه قضایی است.

وی افزود: اکنون شیوه قاچاق چوب جنگلی و زغال از سوی قاچاقچیان تغییر کرده است چرا که پیش از این تولید زغال در خود جنگل‌ها انجام می‌شد و اکنون با تدابیر انجام شده در مناطق جنگلی فرصت احداث کوره‌های تولید زغال در جنگل‌ها به متخلفان داده نمی‌شود.

محمدی مقدم اضافه کرد: قاچاق چوب از چهارمحال و بختیاری اگر چه بسیار کاهش یافته است، اما متخلفان چوب را به استان‌های همجوار می‌برند تا به زغال تبدیل کنند و حمل چوب قاچاق اکنون از سوی متخلفان از خودرو‌های سواری انجام می‌شود که اداره کل منابع طبیعی به شدت به آن‌ها برخورد می‌کند.

وی در خصوص کمبود قرقبان و جنگلبان در استان نیز افزود: میانگین جهانی حفاظت از مراتع و جنگل‌ها به اراضی هر دو هزار هکتار یک نفر است، اما در استان با وجود یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار اراضی مرتعی و جنگلی تنها ۷۰ نیروی قرقبان و جنگلبان وجود دارد.

محمدی مقدم گفت: در این استان به ازای هر ۲۰ هزار هکتار یک نیروی حفاظتی و قرقبان و جنگلبان وجود دارد که این یکی از مشکلات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است.

وی ابراز امیداری کرد: مسئولان در جذب قرقبان و جنگلبان که چندان هم نیازمند مدارک دانشگاهی نیست به این اداره کل مجوز‌های استخدامی را ابلاغ کنند چرا که در سه دهه گذشته به کارگیری و استخدام قرقبان و جنگلبان در استان روند کندی داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز