خبرگزاری کار ایران

​مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌ رضوی:

روند نشست زمین در دشت نیشابور ۲۰ برابر استانداردهای جهانی است

asdasd
کد خبر : ۹۶۰۱۳۱

​مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌ رضوی گفت: میزان نشست زمین در محدوده دشت نیشابور ۲۰ برابر استانداردهای جهانی بوده و این وضعیت موجب افزایش عمق چاه‌ها، شوری آب و ایجاد شکاف در سطح زمین شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از نیشابور، محمد علایی در نشست شورای شهرستانی حفاظت از منابع آب، به تاثیر منفی این پدیده بر زیرساخت‌های ‌نیشابور اشاره و بیان کرد: تشکل‌های بخش کشاورزی باید برای مقابله با این بحران وارد میدان عمل شوند، شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌ رضوی به همین منظور تاکنون با تشکل‌های بخش کشاورزی در ۹ دشت استان قرارداد همکاری منعقد کرده است.

وی در ادامه به تدوین سند سازگاری با کم‌آبی در این استان اشاره و اظهار کرد: بر اساس این سند می‌بایست تا سال ۱۴۰۵ کسری مخزن های آب زیرزمین در خراسان رضوی به صفر رسیده و تا سال ۱۴۲۰ نیز ظرفیت منابع پایدار آبی استان به ۷۵ درصد برسد. 

علایی خط مشی سند سازگاری با کم‌آبی خراسان رضوی را مشارکت همه اشخاص حقیقی و حقوقی دانست و تاکید کرد: اضافه برداشت، آب آشامیدنی مردم و بهداشت این حوزه خطوط قرمز شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌ رضوی هستند.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی مکان مناسبی برای برپایی کارخانه فولاد نیست‌ لذا این صنعت باید به مناطق ساحلی در کنار دریا منتقل شود، ادامه داد: در این چارچوب باید به جای آب، به صنایع آب‌بر پساب داده شود لذا شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌ رضوی برای بکارگیری پساب در حوزه فعالیت‌های صنعتی یک تفاهمنامه کلی را تهیه و مدون کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان‌ رضوی گفت: میانگین بلندمدت کسری آب مخازن این استان یک‌ میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب‌، در مدت ۱۰ سال حدود ۸۰۰ میلیون مترمکعب و این کسری هم‌اینک ۵۵۰ میلیون‌ مترمکعب است. 

وی افزود: میزان کسری مخازن آب دشت نیشابور هم در بلندمدت ۱۳۴ میلیون مترمکعب و در مدت ۱۰ ساله ۹۷ میلیون مترمکعب بوده که سال گذشته به ۷۰ میلیون مترمکعب رسید که نشانگر کاهش ۵۰ درصدی کسری مخازن آب‌ است. 

فرماندار نیشابور هم در نشست شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان گفت: وضعیت فوق‌بحرانی منابع آبی دشت نیشابور برای همه مردم آسیب‌زا است، حجم کل مصرف آب در بخش صنعت نیشابور دو درصد است که بر اساس استانداردها می‌تواند تا چهار درصد نیز افزایش یابد. 

علیرضا قامتی افزود: قوانین موجود اجازه فعالیت در حوزه حفظ منابع آبی را نمی‌دهد و باید همه در مقابل قانون یکسان باشند همچنین صدور اجازه ساخت و ساز در چارچوب طرح جامع شهر نیشابور در وسط رودخانه فاروب رومان امروز موجب مشکلات فراوانی شده است. 

نماینده مردم نیشابور، فیروزه و زبرخان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: دشت نیشابور به دلیل خشکسالی ۳۰ ساله و اضافه برداشت آب دچار شکاف‌های در سطح زمین به طول ۸۰ کیلومتر و عمق ۵۰ متر شده لذا همه تاسیسات زیرساختی را در این خطه تهدید می‌کند. 

هاجر چنارانی افزود: این ‌سرزمین از ابتدا مناسب صنایع آب بر نبوده است و بین ۳۷ دشت استان‌ دشت نیشابور بیشترین کسری آب را دارد و به همین دلیل باید میزان سهمش از انتقال آب دریای عمان به منطقه مشخص باشد.

مدیر امور منابع آب نیشابور نیز در ادامه نشست شورای حفاظت از منابع آب این شهرستان گفت: میانگین نشست زمین در دشت نیشابور ۸۶ میلیمتر است که در روستاهای شمالی تا ۱۴۷ میلیمتر هم‌ می‌رسد در حالی که استاندارهای جهانی چهار میلیمتر است.

سعید خجسته‌پور میانگین طول شکاف‌های سطح زمین در دشت نیشابور را ۷۰ کیلومتر و میزان افت سطح آب‌های زیرزمینی آن را در دراز مدت ۷۷ سانتیمتر اعلام و افزود: با اقداماتی که سال گذشته صورت گرفت میزان افت سطح آب در دشت نیشابور به ۴۵ سانتیمتر رسیده که نشانگر حدود ۴۰ درصد بهبود در وضعیت آن است. 

وی اظهار داشت: میزان برخورداری نیشابور از آب‌های تجدید پذیر ۱۲/۵ درصد از میزان آب های تجدید پذیر استان و میزان استفاده از آب های زیر زمینی دشت نیشابور ۴۸۳ میلیون متر مکعب است که از این میزان ۳۸۳ میلیون متر مکعب مجوز دارد.

مدیر امور منابع آب نیشابور ادامه داد: میزان‌ مصرف آب در نیشابور در بخش کشاورزی، شرب و صنعت به ترتیب ۸۶، ۱۰ و ۱/۵ درصد است و در حال حاضر ‌هزار و ۵۳۲ حلقه چاه در دشت نیشابور وجود دارد که از این تعداد هزار و ۱۰۰ حلقه چاه کشاورزی است و ۸۷۵ حلقه چاه با ۱۵ میلیون متر مکعب غیر مجاز است.

خجسته پور با بیان اینکه میزان اُفت سطح آب چاه‌ها در دشت نیشابور طی ۲۰ سال گذشته به طور میانگین ۷۷ سانتی متر و میزان کسری مخازن آب دشت نیشابور ۱۳۴ میلیون متر مکعب بوده است، خاطر نشان کرد: عوارض کسری آب دشت نیشابور در حال بروز است بطوری که سالیانه ۱۰۰ حلقه چاه از نظر آبدهی به مشکل می‌خورد، وسعت زمین‌های آب شور ٢ برابر شده و میانگین طول شکاف‌های سطح زمین در نیشابور به ۷۰ کیلومتر رسیده است.

وی اعلام کرد: میزان نشست زمین در دشت نیشابور به طور میانگین ۸۶ میلیمتر است که در روستاهای شمالی به ۱۴۷ میلیمتر رسیده در حالی‌که استاندارهای جهانی چهار میلیمتر است.

مدیر امور منابع آب نیشابور گفت: اجرای طرح کنترل و نظارت بر چاه‌های آب از سال ۱۳۹۶ در قالب طرح سازگاری تشدید شده و افت سطح آب در میانگین پنج ساله ۴۵ سانتیمتر کاهش یافته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز