خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره تعاون روستایی تربت حیدریه:

تعاون روستایی در خرید و فروش زعفران حمایتی فاقد اختیار است

asdasd
کد خبر : ۹۶۰۱۲۹

رئیس اداره تعاون روستایی تربت حیدریه گفت: با وجودی که طبق دستور کاری وظیفه محوری ما حمایت از بهره‌ برداران کشاورزی است، اما در حوزه خرید حمایتی زعفران فاقد هرگونه اختیار و تصمیم‌ سازی هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تربت حیدریه، نسرین شیبانی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: زعفران‌کارانی که محصول خود را به ما تحویل داده‌اند، دیرکرد در پرداخت‌ها را نیز در اینجا جستجو می‌کنند. 

وی با بیان اینکه خریدهای حمایتی تکلیف نیست و بنا به شرایط و مقتضیات زمان و در راستای حمایت از بهره‌برداران کشاورزی انجام می‌شود، افزود: در سال 96 و 98 خرید حمایتی زعفران به میزان بالغ بر 25 تن انجام شد که از این رقم پارسال 11 هزار و 600 تن زعفران به میزان هزار و 120 میلیارد ریال خریداری شد.

شیبانی کل بدهی تعاون روستایی به زعفرانکاران این خطه را 980 میلیارد ریال عنوان و اظهار کرد: تا پایان وقت اداری امروز نیز 300 میلیارد ریال دیگر به حساب زعفران کاران واریز می‌شود.

رئیس اداره تعاون روستایی تربت‌حیدریه گفت: البته شایسته است تا همگان بدانند زعفران‌های خریداری شده طرح حمایتی دولت که قراربود بصورت مزایده به صادرکنندگان فروخته شود، به علت نوع مزایده برگزار شده و تقسیم زعفران ها در سه پک ۲۰ تنی تاکنون  فروخته نشده و سازمان تعاون روستایی مرکزی ایران قصد دارد با تغییراتی در نوع فروش، تمهیدات لازم را برای فروش باقی مانده زعفران در برنامه‌های آتی داشته‌باشد.

وی در خصوص  اقدامات این اداره برای حمایت از خانوارهای روستایی گفت: به منظور نگه‌داری غلات 2 واحد انبار در کدکن به ظرفیت 500 تن و دیگری در روستای نسر به ظرفیت سه هزار تن برای نگه‌داری گندم مهیا کرده ایم.

شیبانی افزود: همچنین از آنجا که توزیع آرد روستایی بر عهده شبکه تعاون روستایی است، لذا در سال به طور متوسط بالغ بر 2 هزار و 500 تن آرد و همچنین سه هزار تن آرد خبازی توزیع می‌کنیم.

توزیع کالای تنظیم بازار به میزان 150 تن در سال جاری و توزیع فراورده های نفتی در مناطقی که فاقد گاز شهری هستند به میزان سه میلیون لیتر در سال و همچنین توزیع کودهای شیمیایی یارانه ای به میزان 9 هزارتن در سال وعلاوه بر کودهای غیررایانه‌ای، از دیگر اقدامات این اداره بود که وی به آن‌ها اشاره داشت.

رئیس اداره تعاون روستایی تربت‌حیدریه با بیان اینکه پروژه های زیرساختی را نیز دنبال می‌کنیم که سود آن به نفع کشاورزان باشد، گفت: بر این اساس پارسال پروژه زنجیر تولید ارزش زعفران را با همکاری شرکت طلای سرخ ایرانیان و با حجم سرمایه گذاری بالغ بر 20 میلیارد ریال ایجاد کردیم.

شیبانی افزود: همچنین 2 زنجیره فرآورده‌های لبنی شامل تامین شیر و نهاده‌های دامی و دریافت شیر از دامداران با حجم سرمایه گذاری به میزان 15 میلیارد ریال و با پیشرفت فیزیکی 92 درصد و زنجیره تولید ارزش ابریشم در شرکت تعاونی ابریشم‌کشان بایگ با هزار نفر عضو در حال انجام است.

رئیس اداره تعاون روستایی تربت‌حیدریه همچنین گفت: در مجموع پارسال ۱۳هزار تُن محصولات کشاورزی به صورت خرید توافقی و در راستای حمایت از کشاورزان خریداری شد.

 وی گفت: با وجودی در سالیان گذشته جز صادرکنندگان تخم نوغان بودیم، اما اکنون جز واردکنندگان آن هستیم و شرکت ابریشم کشان بایگ بعنوان تنها شرکت تخصصی در شرق کشور در این زمینه فعالیت دارد.

شیبانی افزود: در حالی که نیاز کشور در حوزه ابریشم در سال حدود ۶۰۰ تُن است، تنها 250 تن آن در داخل تولید می‌شود که ۶۰۰ خانوار در استان خراسان رضوی به آن مشغول هستند.

وی گفت: در حالی که سال ۷۹ در این استان 36 هزار جعبه تخم نوغان توزیع شد، این رقم در سال 97 به پنج هزار جعبه تقلیل یافت.

شیبانی افزود: البته با تلاش جهاد کاورزی و تعاون روستایی این رقم پارسال به به ۱۰ هزار جعبه رسید و امسال نیز ۱۲ هزار و ۱۲۹ جعبه در استان توزیع شد که سهم تربت حیدریه از این میزان سه هزار ۷۰۰  جعبه است.

وی اظهار کرد: متاسفانه واردات بی‌رویه پدر صنعت نوغان این شهرستان را آورده است و به همین خاطر تولید پیله تر در استان امسال به ۵۰۰ تن و تولید ابریشم خام به ۸۵ تن رسید.

رئیس اداره تعاون روستایی تربت حیدریه تاکید کرد:تمام اقدامات و امکانات در محل زندگی کشاورز مهیا شده است تا کمکی شود به قشر آسیب‌پذیر روستایی تا از رفت و آمد های طولانی جلوگیری شود.

شیبانی اظهار کرد:دو زنجیره فرآورده‌های لبنی و تولید ارزش ابریشم را در دستور کار داریم که زنجیره فرآورده‌های لبنی با اعتبار ۱۵میلیارد ریالی و پیشرفت فیزیکی ۹۲درصدی بزودی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود:با وجود آنکه در سالیان گذشته جز صادر کنندگان تخم نوغان بودیم ولی اکنون جز واردات کنندگان آن هستیم و شرکت ابریشم کشان بایگ بعنوان تنها شرکت تخصصی در شرق کشور در این زمینه فعالیت میکند.

وی همچنین از راه اندازی بارانداز محصولات کشاورزی درسطح شهرستان خبرداد وگفت: امیداوریم که تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد که حتی بار انداز جنوب خراسان را ما توزیع می کنیم .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز