خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آبفای گیلان خبر داد:

۱۱ پروژه اجرایی فاضلاب آبفای گیلان/ پیشرفت فیزیکی ۵۶ درصدی تصفیه‎خانه فاضلاب فخب

asdasd
کد خبر : ۹۵۹۹۷۹

مدیرعامل آبفای گیلان گفت: این شرکت ۱۱ پروژه اجرایی فاضلاب دارد که در مراکز شهرستانها در حال انجام است و یکی از آنها مربوط به فاضلاب شهر رشت است.

به گزارش ایلنا از رشت، سید محسن حسینی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گیلان در خصوص تعداد طرح های قابل بهره برداری آب و فاضلاب در هفته دولت اظهار داشت: این شرکت در هفته دولت سالجاری ۳۲ پروژه عمرانی را آماده افتتاح و بهره برداری کرده و در آخرین روزهای مردادماه توانستیم تصفیه خانه بزرگ آب گیلان را نیز وارد مدار بهره برداری نمائیم که با اعتبار ۱۶۸ میلیارد تومان به صورت سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرا شد که در مجموع اعتبار این پروژه ها به ۱۹۵ میلیارد تومان افزایش یافت که به یمن هفته دولت تقدیم مردم عزیز استان خواهد شد.

وی همچنین در خصوص روستاهای دارای تنش آبی تصریح کرد: طی ماه‌های اخیر ۱۴ روستا از خدمات آبرسانی بهره مند شدند و تعدادی از روستاها نیز با تنش آبی و افت فشار مواجه بودند که مجموع پروژه های انجام شده شامل تقویت ایستگاههای پمپاژ و بهسازی چاه ها، مشکل ۳۰ درصد روستاها به ویژه در شهرستان های آستانه اشرفیه، لاهیجان، لنگرود و تالش را مرتفع و ظرفیت تأمین آب، تعداد ۹۰ روستا افزایش یافت.

مدیرعامل آبفای گیلان با اشاره به شاخص بهره مندی روستاها از خدمات آبرسانی اظهار داشت: در ازاء هر۴۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری، شاخص یک درصد افزایش می یابد و با توجه به اعتباراتی که از ابتدای سال ۹۹ هزینه شده شاخص بهره مندی حدود ۷۷  درصد شد که تا پایان سال با جذب اعتبارات ۱.۵ درصد دیگر افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه شاخص بهره مندی روستاها از میانگین کشوری فاصله دارد، تصریح کرد: در تعدادی از شهرها بالاتر از میانگین و در برخی پائین تر از میانگین کشوری هستیم و بهره برداری از تصفیه خانه بزرگ آب گیلان که تأمین کننده مناسب آب روستاهاست  فرصت مناسبی برای ارتقاء این شاخص می باشد.

 حسینی در مورد اقدامات انجام شده در ارتقاء تصفیه خانه ها گفت: ارتقاء فاز اول تصفیه خانه بزرگ آب گیلان که ۶۸درصد جمعیت استان را پوشش می دهد و احداث فاز دوم این تصفیه خانه توسط سرمایه گذار بخش خصوصی و همچنین۷ تصفیه خانه در بخش شهری و ۵ تصفیه خانه در بخش روستایی با اعتباری بالغ بر ۳۶ میلیارد ریال ارتقاء یافت که منجر به بهبود کیفیت آب مشترکین شد.

مدیرعامل آبفای گیلان در رابطه با اعتبارات بخش خصوصی برای ارتقاء کیفیت و شبکه توزیع آب گفت: نرخ آب تکلیفی است که کمتر از نرخ تمام شده می باشد و دولت هر ساله نرخ آب را ابلاغ می نماید که فاصله قابل توجهی با نرخ تمام شده دارد و به همین دلیل بخش خصوصی تمایلی برای ورود به این حوزه ندارد و در حوزه های دیگر که دولت در بخش خرید تضمینی کمک کرده ورود می نماید که در حوزه روستایی، پروژه BOT برای ۱۲ روستا در آستانه اشرفیه اجرا می شود که سرمایه گذار ۹۰ کیلومتر شبکه توزیع ایجاد می نماید ولی در بقیه موارد متکی به اعتبارات دولتی هستیم و بزرگترین پروژه BOT استان هم تصفیه خانه بزرگ آب گیلان است که با اعتبار ۱۶۸ میلیارد تومان اجرا شد.

 حسینی ادامه داد: آبفای گیلان ۱۱ پروژه اجرایی فاضلاب دارد که در مراکز شهرستانها در حال انجام است و یکی از آنها مربوط به فاضلاب شهر رشت است.

وی به تصفیه خانه فاضلاب فخب رشت نیز اشاره کرد و گفت: این تصفیه خانه به ظرفیت ۶۳۰۰۰ مترمکعب تا ۹۰۰۰۰ مترمکعب قابلیت ارتقاء دارد که در حال بهره برداری است و تصفیه خانه دیگری نیز در جنوب شهر رشت به ظرفیت ۱۲.۵۰۰ مترمکعب که در حال ساخت است و خطوط انتقالی که فاضلاب ها را جمع آوری می کند و به تصفیه خانه هدایت می کند.

مدیرعامل آبفای گیلان با اشاره به راه اندازی و فعالیت تصفیه خانه فاضلاب فخب تصریح کرد: تمامی پروژه هایی که در بخش فاضلاب اجرا شده به این تصفیه خانه هدایت می شود و تمام تلاش براین است که طی یکسال آینده تصفیه خانه دوم فاضلاب شهر رشت وارد مدار بهره برداری شود که هدف جمع آوری ۱۲.۵۰۰ مترمکعب فاضلاب از بستر رودخانه گوهررود است که پس از تصفیه به سمت رودخانه زرجوب با یک خط انتقال منتقل خواهد شد.

وی پیشرفت فیزیکی این پروژه را ۵۶ درصد اعلام کرد و یادآور شد: کارهای ساختمانی آن به پایان رسیده و آنچه که باید انجام شود مربوط به خرید تجهیزات الکترومکانیکال و برقی است که در دست اجراست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز