خبرگزاری کار ایران

لبافی مطرح کرد:

روستاییان خراسان رضوی در دریافت تسهیلات بانکی مشکل دارند

asdasd
کد خبر : ۹۵۹۳۰۱

دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی نداشتن وثیقه مورد تایید بانک‌ها برای اخذ تسهیلات بانکی توسط روستاییان را یکی از مشکلات جدی در روند اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی - فرهنگی در استان ذکر کرد.

به گزارش ایلنا از مشهد، علی اکبر لبافی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان گفت: روستاییان برای دریافت منابع بانکی با مشکل نداشتن وثیقه لازم برخوردار هستند زیرا برای دریافت این منابع باید ملکی یا کارمندی در شهر به عنوان ضامن داشته باشند.

وی افزود: کمتر از ۵۰ درصد اراضی زراعی و مسکونی و چاه‌ها در روستاهای استان سند دارند و بانک‌ها هم دریافت سند آپارتمان و ساختمان های داخل شهر را به عنوان وثیقه در برابر پرداخت تسهیلات مطالبه می‌کنند و به همین دلیل روستاییان به خوبی موفق به اخذ تسهیلات نمی‌شوند و این یکی از مهمترین دلایل رسوب منابع در استان همین است.

وی ادامه داد: شبکه بانکی کشور به هر دلیلی آماده پذیرش حتی زمینها و منازل دارای سند نیست و این در حالی است که در قانون بهره‌وری کشاورزی و قانون رفع موانع تولید بر لزوم پذیرش این‌گونه وثایق تاکید شده است.

رئیس  دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: در ماده ۱۰ قانون افزایش بهره‌وری کشاورزی بر موضوع پذیرش اسناد تکلیف شده است در عین حال، اختیاری به شبکه بانکی تحت عنوان پذیرش اسناد سهل الوصول داده شده و بانک‌ها از آن استفاده می‌کنند.

لبافی افزود: معین‌های اقتصادی برای حل مشکلات روستاییان در قالب اجرای الگوی مثلث توسعه اقتصادی – فرهنگی تلاش زیادی می‌کنند به طوری که یکی از معین‌ها ضامن ۲۰۰ کسب و کار در بانک شده است.

وی اضافه کرد: عدم همراهی دستگاه‌های ذیربط و نهادهای مختلفی که زمین در تملک خود دارند، عدم اختصاص اعتبار به این بخش و همراهی نکردن بخشداران و دهیاران و شوراهای روستایی در اجرای طرح کاداستر سه مانع جدی در مسیر صدور اسناد برای اراضی روستایی است و این موانع باید برطرف شود تا روستاییان بتوانند از این اسناد به عنوان وثیقه برای دریافت تسهیلات بانکی بهره گیرند.

رئیس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: مشکل صدور اسناد برای اراضی روستایی و همچنین مشکل وثیقه برای دریافت تسهیلات بانکی توسط روستاییان باید در ستاد ویژه تدابیر اقتصادی خراسان رضوی مطرح و راهکاری برای آن اندیشیده شود.

لبافی افزود: در طرح مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی که با رویکرد توانمندسازی روستاییان بر روستاها تمرکز شده است ۲۰۰ معین اقتصادی که عمدتا در بخشهای کشاورزی و صنعت فعالیت دارند بیش از ۹۰ درصد روستاهای استان را تحت پوشش قرار داده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز