خبرگزاری کار ایران

اکبری خبر داد:

آغاز برداشت فندوق از باغات استان قزوین

asdasd
کد خبر : ۹۵۹۲۶۵

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی قزوین از برداشت فندق در سطح سه هزار و ۲۴۵ هکتار باغات این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، علی اکبری با اشاره به آغاز برداشت فندق از سطح سه هزار و ۲۴۵ هکتار از باغات  استان، پیش‌بینی کرد: امسال بیش از سه هزار و ۴۲۴ تُن فندق به‌صورت خشک از این میزان سطح باغات برداشت شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تصریح کرد:  میانگین متوسط عملکرد این محصول حدود هزار و  ۸۰ کیلوگرم در هکتار است.

وی، بیشترین سطح زیر کشت این محصول در استان را در منطقه الموت ذکر کرد و گفت: در این منطقه بخش رجایی دشت و رازمیان شامل روستا‌های هیر، ویار، یارود و آکوجان بیشترین میزان کشت این محصول را دارند.

اکبری خاطرنشان کرد: با توجه به تفاوت در توپوگرافی استان و توده‌های محلی موجود، زمان برداشت این محصول از اواخر مرداد تا اواخر شهریورماه است.

وی با بیان اینکه قزوین پس از گیلان رتبه دوم سطح زیرکشت و تولید محصول فندق را دارد، گفت: ارقام موجود در منطقه شامل رقم‌های بومی از قبیل گرد اشکور، شصتک، زرآبادی، سیاه الموت و سه‌گوش و ارقام خارجی و ارقام گرده دهنده است که رقم گرد اشکور حدود ۷۰ درصد باغات را تحت پوشش قرار داده است.

اکبری، کمبود نهالستان تولیدکننده نهال سالم و استاندارد، مشکلات مرتبط به صنایع تبدیلی و انبارداری محصول و آب‌رسانی و انتقال آب در روستا‌ها را از مهم‌ترین مسائل و مشکلات در این حوزه ذکر کرد.

به گفته این مسئول؛ توسعه باغات در اراضی شیب‌دار و کمک به توسعه باغات از طریق یارانه نهال و اندام‌های تکثیری از مهم‌ترین برنامه‌های در دست اقدام این مدیریت است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بر لزوم اهمیت تشکیل تعاونی تولید باغداران فندق در هر منطقه، انبار‌های مناسب نگهداری محصولات، ایجاد باغ مادری و نهالستان استاندارد و استفاده از ارقام مناسب و گرده دهنده، ایجاد صنایع مرتبط جهت نگهداری و فرآوری، دور آبیاری مناسب، هرس جهت نوردهی و کاهش تعداد تنه‌ها و تغذیه و کود دهی مناسب در باغات تأکید کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز