خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

دو عامل مهم در کاهش محصول انگور در بردسکن/ جایگاه چهارم شهرستان در محصولات باغی

asdasd
کد خبر : ۹۵۸۷۰۳

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن دو عامل مهم در کاهش ۳۰ درصدی محصول انگور در این شهرستان را خسارت تگرگ و سرمازدگی اول فصل اعلام کرد.

علیرضا مهمیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در بردسکن گفت: سطح باغات انگور بردسکن هزار و 50 هکتار است که با میانگین تولید 20 تن در هکتار پیش بینی می شود 21 هزار تن محصول انگور برداشت شود.

وی با بیان اینکه 6 رقم انگور در بردسکن تولید می‌شود، گفت: 80 درصد محصول تولیدی انگور شهرستان بردسکن رقم پیکامی و عسکری است و بیش از 85 درصد باغات انگور بردسکن در بخش مرکزی این شهرستان قرار دارد.

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن با بیان اینکه سطح زیرکشت محصولات زراعی و باغی شهرستان بردسکن 28 هزار و 850 هکتار است گفت: بیش از 70 درصد این سطح باغات است که محصول انگور در بین محصولات باغی شهرستان جایگاه چهارم را دارد.

مهمیز با اشاره به اینکه  70 درصد محصول انگور شهرستان تبدیل به کشمش می‌شود،گفت: 30 درصد این محصول صرف تازه خوری می شود که از این میزان 20 درصد آن به خارج از کشور صادر می شود.

وی پایین بودن قیمت محصول انگور را مورد اشاره قرار داد و گفت: قیمتی که از کشاورزان خریداری می شود به ازای هر کیلوگرم بین 25 هزار ریال تا 30 هزار ریال است که با توجه به هزینه‌های بالا در امر تولید در آمد اقتصادی برای انگورکاران ندارد که امید است در سال آینده این محصول به قیمت واقعی خودش برسد تا کشاورزان دچار ضرر و زیان نشوند.

وی ارزش ناخالص محصول انگور را بیش از 60 میلیارد تومان اعلام کرد.

مدیر جهادکشاورزی بردسکن بر اجرای روش های نوین زیرسطحی در باغات انگور تاکید کرد و گفت: اجرای این طرح علاوه براینکه تبخیر را به حداقل می رساند مصرف آب را نیز 50 درصد کاهش می دهد.

وی اظهار داشت: با توجه به اقیلم منطقه و وضعیت منابع آبی باید کشاورزان به سمت روش‌های نوین حرکت کنند که در باغات انگور شهرستان کمتر از 5 درصد طرح زیرسطحی اجرا شده است.

وی همچنین بر اجرای طرح سایبان در باغات انگور این شهرستان تاکید کرد و گفت: دولت تسهیلاتی برای اجرای این طرح به متقاضیان پرداخت می‌کند که اجرای آن باعث افزایش رشد و رویش محصول شده و جلوی آفتاب سوختگی و پوسیدگی محصول انگور را نیز می گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز