خبرگزاری کار ایران

با عنوان نگاهی راهبردی بر توسعه پایدار شهر رشت؛

مقاله پژوهشگر ایرانی در کنگره بین المللی دانشگاه آلمان برگزیده شد

asdasd
کد خبر : ۹۵۸۱۲۳

مقاله‌کارشناس اداره حفاظت محیط زیست‌شهرستان رشت تحت عنوان «نگاهی راهبردی بر توسعه پایدار شهر رشت در دومین کنگره بین المللی مهندسی، تکنولوژی و نوآوری دانشگاه دارم اشتات آلمان برگزیده شد.

به گزارش ایلنا، عماد مطالبی هدف از ارائه مقاله «نگاهی راهبردی بر توسعه پایدار شهر رشت با تاکید بر محیط زیست شهری(مطالعه موردی محدوده پل پستک تا تخته پل) که به صورت شفاهی در دومین کنگره بین المللی مهندسی، تکنولوژی و نوآوری دانشگاه "دارم اشتات" آلمان ارائه شد را شناسایی و تبیین نقاط ضعف و قوت و فرصت ها و تهدیدهای توسعه پایدار شهر رشت دانست و اظهار کرد: توسعه سریع شهری در چند دهه معاصر از ابعاد مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و... زندگی بشر را تحت تاثیر قرار داده است.

وی ساختارهای زیست محیطی و محیط‌زیست شهر رشت را نیازمند رویکرد برنامه ریزی در تمام سطوح شهری برای دستیابی به توسعه پایدار دانست و تاکید کرد: آنچه که موجبات عدم تعادل محیط زیست شهری در شهر رشت را فراهم و یا آن را تهدید می‌کند، به طور کلی در قالب آشفتگی در محیط، تخریب و یا آلودگی‌های زیست محیطی است که تحت عنوان معضلات زیست محیطی تلقی می شود.

  این پژوهشگر برتر، با بیان اینکه امروزه به دلیل اهمیت مقوله محیط زیست در توسعه شهر رشت پیامدهای آن در ساختار پایدار شهر به طور گسترده ای مورد توجه برنامه ریزان شهری قرار گرفته است، افزود: توسعه پایدار به عنوان شعار اصلی هزار سوم ناشی از آثار شهرها بر گسترده زیست کره و ابعاد مختلف زندگی بشر است.

  مطالبی، با بیان اینکه ویژگی های جوامع شهری امروز سبب ناپایداری انسان و محیط زیست شده است، خاطرنشان کرد: شهر رشت دارای پتانسیل خوبی از نظر ساختارهای زیست محیطی شهری است، اما طی سال‌های اخیر شتاب روزافزون توسعه شهری و افزایش جمعیت از یک طرف و عدم برنامه ریزی مناسب پروژه‌های توسعه شهری و بی توجهی به سازوکارهای محیط‌زیست شهری از طرف دیگر صدمات جبران‌ناپذیری بر پیکره این شهر وارد کرده است.

وی یادآور شد: با اجرای راهبردهای توسعه پایدار و با اتخاذ استراتژی‌های مناسب می‌توانیم فضاهای اکوتوریستی شهر رشت را براساس سیاست های آمایش شهری و فضایی ایجاد کنیم و در نهایت شاهد توسعه پایدار شهری با تاکید بر حفظ ساختار زیست محیطی باشیم.

این دانشجوی دکترای تخصصی جغرافیا و برنامه ریزی شهری، با اشاره به گستردگی فضاهای شهری در سطح کلانشهرهایی مانند رشت، گفت: تمرکز موجود در کلانشهرها سبب شده که مناطق پیرامونی توسعه نامتوازن داشته باشند و مدیریت شهری در سطح کلانشهرها را با معضلات و مشکلات فراوان مانند ازدحام، شلوغی، ترافیک، آلودگی، رقابت های نابرابر مواجه کنند که در نهایت شاهد سقوط ارزش های انسانی بر روابط حاکم اجتماعی خواهیم بود.

 مطالبی، با بیان اینکه نیازمند ایجاد یک پیوند بین عدالت اجتماعی و عدالت فضایی برای فضای کالبدی و محیطی شهری در  کلانشهرها هستیم، تصریح کرد: باید سلسله مراتب شهری را به گونه ای ایجاد کنیم که دسترس پذیر بودن به مراکز خدمات و توزیع امکانات و تجهیزات بین ساکنین و شهروندان به صورت مناسب فراهم شود تا تعاملات اجتماعی و مشارکت شهروندی در فضای شهری روند رو به رشدی داشته باشد.

  وی به یکی دیگر از مقالات خود تحت عنوان«نگرشی راهبردی بر زیست‌پذیری شهری با تاکید بر تعاملات جدید اجتماعی سازگار با کرونا» اشاره کرد و ادامه داد: جهان در حال تجربه یک پاندمی ویروسی است که بیماری آن با نام کووید۱۹ شناخته می‌شود. در واقع کووید۱۹ یکی از رخدادهای ناگواری است که در هر قرن فقط شاید یک ‌بار شاهد آن خواهیم بود.

این دانشجوی نخبه بیان کرد: محیط های شهری باید با مشارکت شهروندان در این شرایط حساس و شکننده، پویایی و شادابی و سرزندگی خود را تاحد امکان با رعایت اصول‌پیشگیرانه و افزایش سطح تعاملات‌اجتماعی از طریق روش ها و شیوه های جدید و تعاملات اجتماعی سازگار با کرونا حفظ و بهبود بخشند و زیست پذیری شهری را برای شهروندان فراهم کنند.

 مطالبی متذکر شد: باید تلاش مضاعفی داشته باشیم تا در طرح هایی مانند بسته های تشویقی اقتصادی – معیشتی، یک جامعه پویا و هدفمند که در واقع همان رسیدن به توسعه پایدار با تکیه بر اقتصاد، مدیریت، فرهنگ، اجتماع و محیط زیست است را فراهم سازیم.

عماد مطالبی مدرک کارشناسی خود در رشته مهندسی کشاورزی و مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری را از دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت اخذ کرده و در حال حاضر دانشجوی رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری در مقطع دکترای تخصصی(استعدادهای درخشان) از دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا است.

از جمله طرح ها و سوابق پژوهشی دکتر عماد مطالبی می توان به «راهبردهای توسعه پایدار شهر رشت با رویکرد ساختار زیست محیطی»، «راهبردهای توسعه پایدار شهر رشت با تاکید بر الگوهای نوین آمایش شهری» و «راهبردهای ساختار زیست محیطی شهر رشت با رویکرد توسعه پایدار شهری» اشاره کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز