خبرگزاری کار ایران

درگفت وگو با ایلنای سیستان و بلوچستان مطرح شد؛

نگرانی از تجمع عزاداران پس از پایان مراسم عزاداری/ مردم پروتکل ها را رعایت کنند/ تلاش برای پیشگیری باید به یک مسئولیت اجتماعی تبدیل شود

asdasd
کد خبر : ۹۵۷۴۵۰

ویروس کرونا مهمان ناخوانده‌ای است که در ۶ ماه و نیم ماه اخیر، مانند خوره به جان مردم افتاده و یک به یک نفس‌ها را می‌گیرد و در چشم بر هم زدنی خانه‌ای را ویرانه می کند، زورش به جان تمام خوشی‌ها و لبخندهایمان رسید و بسیاری از رسم و رسوم هایمان را نیز از حالت عادی خارج کرد. بسیاری از جوانان دم بخت عطای برگزاری جشن عروسی شان را به لقایش بخشیدند و زندگی خود را بی هیچ مراسمی آغاز کردند، چه بسیار داغدیدگانی که در مراسم عزای عزیزانشان از حضور و هم دردی دیگران بی بهره ماندند و چه بسیار اماکن مذهبی و مراسم های ملی و دینی ما بخاطر این ویروس منحوس دچار تعطیلی شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طبق آخرین اعلام سازمان بهداشت جهانی و اظهار نظر پزشکان و متخصصان تاکنون هیچ دارو و یا واکسنی برای درمان این ویروس ساخته نشده و تا زمانی که مردم دست در دست یکدیگر ندهند راهی برای جلوگیری از انتقال این ویروس وجود ندارد اما گاهی برخی رفتارها سدی در برابر ادامه زندگی دیگر  همنوعان می شود.

استان سیستان و بلوچستان یکی از استان‌هایی بود که طبق اعلام وزارت بهداشت در وضعیت مساعدی قرار داشت اما گوش نکردن به حرف مسئولان بهداشتی استان با وجود مخالفت هایی که با برگزاری نماز عید قربان وجود داشت، این مراسم برگزار شد و فیلم و تصاویری که از دید و بازدیدهای این عید مهم مسلمانان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، نشان داد که هیچ کس بدون رعایت پروتکل های بهداشتی از دست این ویروس رهایی ندارد و وضعیت استان پس از این تجمعات به رنگ قرمز  در آمد.

برگزاری مراسم مذهبی ماه محرم هم یکی دیگر از سنت‌های مهم مذهبی مردم ایران است.برگزاری این مراسم در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی عزاداران می‌تواند  به دل نگرانی‌ها  برای شیوع ویروس کرونا دامن زند ، چرا که برخی همچنان می خواهند  این مراسم را مانند سال‌های گذشته برپا کنند اما تجربه عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در گذشته نزدیک  راحتی خیال شان را از آنان سلب می کند.

ستاد ملی مقابله با کرونا در اطلاعیه هایی ۸ توصیه برای برگزاری مراسم محرم امسال منتشر کرده  تا برگزاری مراسم های مربوط به این ایام با کمترین احتمال شیوع انجام شود اما باید دید در حاشیه شهر‌ها، روستاهای دورافتاده و مناطقی که کمتر نظارت بر آنها صورت می گیرد آیا تمام این موارد  رعایت می‌شود؟ که البته با تجربه هایی که در این ۶ ماه کسب کردیم رعایت و اجرای این توصیه‌ها در برخی نقاط استان دور از انتظار است.

عید قربان هم محدودیت ها را اعلام کردیم اما رعایت نشد

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان در این باره به ایلنا می گوید: در مناسبات گذشته، متاسفانه در برخی از نقاط استان قوانین ابلاغی برای فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی رعایت نشد و نگرانیم که موج بعدی بیماری کرونا که کنترل شده بود ، بازگردد.

او می‌افزاید: برای عزاداری محرم امسال هم پروتکل‌ها قطعی شده و در صورتی که مردم بخواهند عزاداری انجام دهند قطع به یقین باید با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل ها باشد.

این مسئول می افزاید: وضعیت ابتلا به ویروس کرونا، تا پیش از برگزاری نماز عید قربان و تجمع‌ها، سیل نزولی داشت اما در شرایط فعلی نگرانی‌مان برای افزایش تعداد مبتلایان چند برابر شده؛ ما به‌صورت جدی برای برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم برای توجیه مردم و متولیان در رعایت پروتکل‌های بهداشتی تلاش  کردیم و جلسات متعددی را برگزار کردیم.

زینی وند می گوید: ویروس کرونا با اعلام متخصصان پایان مشخصی ندارد، بنابراین کشور باید روال عادی داشته باشد و از این پس باید بر مبنای فرهنگ سازی و توجیه مردم پیش رویم اما برای کنترل این بیماری دستگاه های متولی کوتاهی نخواهند کرد.

تعداد مرگ و میر در ماه های آینده تابع عملکرد عمومی مردم است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز در گفت و گو با ایلنا در این باره می‌‌گوید: خوشبختانه روند پیشرفت کرونا بصورت نزولی است. تعداد مبتلایان و تعداد موارد مرگ و میر در ماه های آتی به طور مستقیم تابع عملکرد عمومی هم استانی‌های ما است.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ، مشکل اصلی مراسم‌های گرامیداشت اعیاد و یا مناسبات مذهبی ، تجمع هایی است که پس از پایان برگزاری این مراسمات انجام می شود و پروتکل‌های در نظر گرفته شده نقض می شود وگرنه در زمان برگزاری مراسم ها تمامی قواعد آن طور که از قبل برنامه ریزی شده، رعایت می شود.

هاشمی شهری می گوید: در دوران همه گیری کرونا نباید فقط نگاه فردی به موضوع پیشگیری داشته باشیم بلکه تلاش برای پیشگیری باید به یک مسئولیت اجتماعی تبدیل شود.اگر به دلیل رفتارهای نامناسب یک نفر، انسان دیگری به بیماری کرونا مبتلا شود و یا خدای نکرده فوت کند، فردِ اول به عنوان حق الناس در پیشگاه خداوند مسئول است و باید پاسخگو باشد.  

این مقام مسئول درباره برگزاری مراسم عزاداری محرم می‌گوید: همه دانشگاه های علوم پزشکی و سایر نهادهای اجرایی و حتی نهادهای مردمی و غیر ودولتی نیز خود را ملزم به رعایت  دستورالعمل های ابلاغی از سوی این ستاد می دانند. 

او می گوید: در مورد مراسم محرم که عظیم ترین و تاثیر گذارترین آیین دینی، فرهنگی و اجتماعی در کشور ما و بسیاری از کشورهای حوزه تمدنی اسلام است وضعیت به همین منوال خواهد بود و رعایت فاصله ایمن، استفاده از ماسک، ممانعت از تحرکات و تجمعات فشرده انسانی، کاهش زمان مراسم، استفاده از ظرفیت فضای مجازی و همچنین ایجاد تغییر در نحوه ادای نذورات و اطعام مومنان از جمله اصولی است که در تدوین این دستورالعمل مورد نظر است.

او می گوید: تجربه هم نشان داده  که مشکل اصلی ما تدوین دستور العمل‌های کارشناسی نیست بلکه بیشتر در زمینه اجرای این دستورالعمل ها مشکل داریم. ما بصورت جدی برای برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم برای توجیه مردم و متولیان برای رعایت پروتکل های بهداشتی تلاش  می‌کنیم و جلسات متعددی را برگزار خواهیم کرد‌.

ممنوعیت توزیع نذورات و دسته روی‌ها در محرم 

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی هم در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در این باره گفت: از متولیان مربوط به امر سلامت تقاضا داریم کارشناسان مذهبی دغدغه مند را در حوزه کارگروه مراسم عزاداری دخیل کنند تا از این ظرفیت بیشتر بهره‌مند شویم.

حجت الاسلام بزمانی اظهار داشت: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا برگزاری مراسم عزاداری نیازمند فضاهای باز است که انتظار می‌رود مردم در این زمینه کمک کنند.

وی اظهارداشت: به منظور تعادل بخشی و سلامت شهروندان، انجام عزاداری و جلوگیری از انتشار ویروس کرونا کارگروهی متشکل از دانشگاه علوم پزشکی، سازمان تبلیغات، بسیج، صنعت و معدن، آموزش و پرورش، ستاد بیماری کرونا و تعدادی دیگر از دستگاه‌ها در سطح استان تشکیل شده و اجرایی کردن بحث مربوط به مراسم بر عهده تبلیغات اسلامی است.

وی ادامه داد: برگزاری مراسم عزاداری ایام محرم با کاهش ساعت و تجمعات به صورت حداقلی خواهد بود و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در این مراسم الزامی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: امسال دسته روی هیات‌ها انجام نمی‌شود و استفاده از طبل، سنج و زنجیر در محل عزاداری باید به صورت شخصی باشد.

 او افزود: عزاداری در مکان‌های سربسته نیز به صورت سخنرانی و روضه‌خوانی خواهد بود و مراسم‌های خاص مانند شیرخوارگان حسینی در صورتی‌که مجوز دریافت کنند در چندین مکان و با جمعیت بسیار کم برگزار می‌شود.

حجت الاسلام بزمانی بیان کرد: توزیع نذورات نیز در هیات‌ها ممنوع است و نذوراتی که طبق پروتکل‌های بهداشتی در اختیار مردم قرار می‌گیرد باید به صورت خشک و یا در قالب بسته بندهایی که از قبل تهیه شدند و به صورت بیرون بر باشد انجام شوند.

وی ادامه داد: از اصحاب رسانه انتظار داریم سخنان رهبر معظم انقلاب را در دستور کار خود قرار داده و در زمینه عزاداری ماه محرم از ظرفیت و رهنمودهای حضرت آقا برای برگزاری مراسم زیبا و امن استفاده کنند.

حجت الاسلام بزمانی خاطرنشان کرد: بیش‌از ۸۰۰ هیات در سیستان و بلوچستان وجود دارد که امسال با ورود به سایت بیرق و ثبت نام، تعداد هیات‌های فعال در این حوزه مشخص می‌شوند.

وی گفت: نصب بنرهایی که جنبه تبلیغاتی داشته باشند ممنوع است و این بنرها باید متناسب با اهداف قیام سیدالشهدا باشند و بخشی از تبلیغات محیطی و فضای شهر باید به این مورد اختصاص یابد.

گزارش: فائقه راغی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز