خبرگزاری کار ایران

ایلنا از بی‌توجهی مسئولان به واحدهای تولیدی کوچک گزارش می‌دهد؛

چوب مشکلات بر سر واحدهای کوچک و متوسط فارس /اندکی از تسهیلات خودرو سازها به واحدهای کوچک و متوسط تعلق گیرد

asdasd
کد خبر : ۹۵۷۱۷۷

اگرچه صنایع کوچک و متوسط به لحاظ تعداد، 80 درصد بنگاه‌هاى اقتصادى را در برمى‌گیرند و نقش بسزایى در ایجاد اشتغال کشور دارند اما متاسفانه این واحدها در سال های گذشته چندان مورد توجه دولتمردان و مسئولان قرار نگرفته‌اند به‌طوری‌که، طبق آمارهای بانک این بنگاه‌ها تنها توانسته‌اند 6 درصد از تسهیلات بانکى را به خود اختصاص دهند.

به گزارش خبرنگار  ایلنا، بررسى‌هاى بنگاه کوچک و متوسط دو نکته بسیار مهم را روشن مى‌سازد؛ اول آنکه به نظر مى‌رسد درطول بحران‌هاى اخیر بخصوص در دوسال گذشته این بنگاه‌هاى کوچک و متوسط بوده‌اند که در صف اول ورشکستگى و عقب ماندگى قرار داشتند و بنگاه هاى دولتى -که عمدتا هم بنگاه‌هاى بزرگ هستند- به کار خود ادامه داده‌اند.

تعداد واحدهاى کوچک و متوسط استان فارس هم به تبع از کشور است به طورى که در فارس تنها معدودی از  واحدهاى بزرگ فعالیت مى کنند که عمده آنها هم دولتى هستند.  

آن طور که رازقى رئیس اتاق بازرگانى فارس مى گوید: اگرچه سهم واحدهاى کوچک و متوسط از تسهیلات بانکى حدود 6 درصد است، بنابراین هر زمان که موضوعى مانند عدم پرداخت معوقات بانکى، عدم بازگشت ارز صادراتى و..... مطرح مى شود، تمام انگشت اتهام به سمت واحدهاى کوچک و متوسط دراز مى‌شوند.

وى با بیان اینکه در مرحله نخست باید به ارزیابى تعداد واحدهاى تولیدى کوچک و متوسط در استان و کشور بپردازیم، مى گوید: نباید فراموش کرد که واحدهاى تولیدى کوچک و متوسط حدود 80 الى 90 درصد صنعت  کشور را به خود اختصاص مى‌دهند.

آمار قابل توجه اشتغال‌زایی واحدهای کوچک و متوسط

جمال رازقى در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه واحدهاى تولیدى کوچک و متوسط در بخش اشتغالزایى هم آمار قابل توجهى را به خود اختصاص داده اند مى‌افزاید: اگرچه در حال حاضر آمار دقیقى از اشتغالزایى واحدهاى کوچک و متوسط در سطح کشور و استان در اختیار ندارم اما نباید فراموش کرد که این واحدها توانسته اند نقش پر رنگى در موضوع ایجاد اشتغال داشته باشند.

رئیس اتاق بازرگانى فارس با انتقاد از سهم اندک واحدهاى تولیدى کوچک و متوسط در تسهیلات بانکى ادامه مى دهد: اما متاسفانه چوب مشکلاتى مانند صادرات و ..... دیگر بر سر واحدهاى کوچک و متوسط مى خورد.

وى با اشاره به اینکه مسئولان همواره انتظار دارند که واحدهاى تولیدى کوچک و متوسط با بضاعت اندکى که دارند بتوانند در بخش اشتغالزایى و معوقات بانکى بسیار موفق تر از واحدهاى بزرگ عمل کنند ادامه مى دهد: اما در بخش ارائه تسهیلات متوجه مى شویم که سهم این واحدهاى از دریافت تسهیلات بانکى حدود 6 درصد است.

رازقى با اشاره به اینکه بخشى از بى‌توجهى دولت و مسئولان به واحدهاى تولیدى کوچک و متوسط، ناشى از منفعل عمل کردن رسانه ها و مطبوعات است، ادامه مى دهد: متاسفانه در شرایط فعلى واحدهاى تولیدى کوچک و متوسط همانند مرغى هستند که هم در عزا سرشان بریده مى شود و هم در عروسى.

وى با اشاره به اینکه میزان صنایع کوچک و متوسط در استان فارس به مراتب بیشتر از صنایع بزرگ است ادامه مى دهد: تنها صنایعى مانند فولاد، پتروشیمى و آلومینیوم جنوب جزو واحدهاى بزرگ تولیدى در استان فارس به شمار مى رود.

اندکی از تسهیلات خودرو سازها به واحدهای کوچک و متوسط تعلق گیرد

این فعال اقتصادى در ادامه با بیان اینکه به دلیل اینکه بعضى از افراد تمایل به رونق اقتصاد ندارند بنابراین این مهم سبب شده که واحدهاى تولیدى و کوچک و متوسط مورد بى‌مهرى مسئولان قرار گیرد بیان مى‌کند: اگر اندکى از اعتبارات و پول هایى که دولت به جاى امتیازاتى که به صنایعى خودرو‌سازى برای تولید ارابه مرگ مى‌دهد به صنایع کوچک و متوسط پرداخت مى کرد، وضع این صنایع به مراتب بهتر از حال بود.

رئیس اتاق بازرگانى فارس بیان مى کند: چند روز گذشته مدیر عامل یکى از کارخانه هاى صنایع دستى پتروشیمى جهت مواد اولیه با بنده تماس برقرار کرد که جهت پیگیرى با رئیس هیئت مدیره کارخانه سینا تماس گرفتیم؛ وى عنوان داشت که مواد اولیه از تهران به ما تحویل نمى دهند.

وى بیان مى کند: اگر این مواد اولیه در اختیار واحدهاى تولیدى قرار بگیرد علاوه بر افزایش ارزش افزوده درون کشور؛ 400 هزار شغل در کشور ایجاد مى کرد.

چوب مشکلات بر سر واحدهای کوچک و متوسط فارس /اندکی از تسهیلات خودرو سازها به واحدهای کوچک و متوسط تعلق گیرد

90 درصد ظرفیت واحدهاى تولیدى پتروشیمی رها شده اند

این فعال اقتصادى با اشاره به اینکه ظرفیت تولید صنایع پائین دستى پتروشیمى حدود 200 میلیون تن است ادامه مى دهد: اما تنها 20 میلیون تن مواد اولیه به این واحدها تعلق مى گیرد و 90 درصد ظرفیت واحدهاى تولیدى به دلیل نداشتن مواد اولیه رها شده است.

 صنایع بزرگ استان بیشتر دولتى هستند

نماینده شیراز و زرقان در مجلس هم در ادامه با بیان اینکه نباید فراموش کرد که کشورى داراى اقتصاد پویا است که واحدهاى کوچک و متوسط در کنار واحدهاى بزرگ فعالیت کنند، مى گوید: جهت شکوفایى اقتصاد نباید تنها به واحدهاى کوچک و متوسط توجه کرد و از نقش و ظرفیت واحدهاى بزرگ چشم پوشى کرد.

جعفر قادرى در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه تولید بعضى  از محصولات در واحدهاى کوچک امکان پذیر نیست، مى افزاید: البته تولید بعضى از محصولات نیاز به واحدهاى کوچک دارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه تعداد صنایع بزرگ در استان فارس زیاد نیست، مى افزاید: صنایع بزرگ استان بیشتر دولتى هستند و صنایع بزرگ خصوصى در استان فارس بسیار اندک است.

بی توجهی بانک ها به واحدهای کوچک و متوسط امری اشتباه  است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با اشاره به اینکه بی توجهی بانک ها به واحدهای کوچک و متوسط امری اشتباه و نادرست است می افزاید: در حال حاضر کشورهایی که در اقتصاد توانسته اند موفق شوند به این دلیل است که اهمیت ویژه ای به واحدهای کوچک تولیدی داده اند.

محسن علیزاده در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه متاسفانه مسئولان و بانک ها توجه ویژه‌ای به واحدهای کوچک و متوسط ندارند می‌افزاید: در حال حاضر تمام فکر و تمرکز مسئولان و جلسات به راه‌اندازی بنگاه‌های بزرگ معطوف شده است.

وی با اشاره به اینکه واحدهای کوچک و متوسط توانایی زیادی در ایجاد اشتغال و درآمدزایی دارند می افزاید: توجه به واحدهای بزرگ و  اختصاص تمام امکانات و تسهیلات به این واحدها یک تفکر اشتباه است.

نماینده سپیدان و بیضا در مجلس با اشاره به اینکه راه‌اندازی کوچک می تواند اشتغالزایی چشمگیری در کشور داشته باشد ادامه می دهد: به عنوان مثال کارگاه های خانگی توانایی اشتغازایی برای حدود 10 الی 15 نفر را دارند در نتیجه توجه به این واحدها می تواند اشتغالزایی زیادی را ایجاد کند.

گزارش: محمدرضا طاهری

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز