خبرگزاری کار ایران

فعال حقوق زنان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

لزوم حمایت دولت از زنان بی‌سرپرست آسیب دیده از کرونا / طراحی سامانه جامع حمایتی برای شناسایی خانواده‌ها

asdasd
کد خبر : ۹۵۶۷۹۷

یک فعال حقوق زنان کارگر می‌گوید: دولت با طراحی سامانه ای، زنان بی‌سرپرست آسیب دیده از کرونا را شناسایی و با یک ساز و کار مشخص، با اختصاص بسته‌های حمایتی از آنان حمایت کند.

افسانه اقبال نیا فعال حقوق زنان کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه شیوع کرونا از سال گذشته تاکنون، تاثیر منفی مضاعفی بر وضعیت معیشتی خانواده ها بویژه زنان سرپرست خانوار گذاشته است، افزود: زنان سرپرست خانوار در وضعیت کرونایی، به تنهایی بار سخت تامین هزینه‌ها و مایحتاج زندگی را به دوش می‌کشند یا بهتر است اینگونه تعبیر شود زنانی که دارای هیچ منبع درآمدی معین نبوده و همسران آنها نیز یک منبع درآمدی پایدار یا شغل ثابت دولتی ندارند و تحت هیچ سازمان حمایتی نبوده و از حداقل حقوق، بیمه و مزایای آن بی بهره هستند.

وی ادامه داد: براثر شیوع ویروس خطرناک کرونا در کشورمان، شمار زیادی از مردان متاهل به علت ابتلا به بیماری کرونا از بین رفتند و این اتفاق‌ ناگوار، شرایط بغرنج و دشواری را برای زنان سرپرست خانوار رقم زد که این قشر با وجود مشکلات و تنگناهای اقتصادی و افزایش هزینه‌های زندگی، به شدت آسیب دیده و حمایت از آنها امری ضروری‌ است که با اقدام مناسب و به‌ موقع دولت در پیشنهاد یک لایحه یا هماهنگی بین وزارتخانه‌ها و سازمان های مربوطه برای اجرای بسته حمایتی فوری؛ بخشی از مشکلات را ساماندهی و آلام زنان بی‌سرپرست آسیب دیده از کرونا را کاهش داد.

لزوم طراحی سامانه جامع حمایتی برای شناسایی زنان بی سرپرست آسیب دیده از کرونا

این فعال کارگری با طرح پیشنهاد پیاده سازی «سامانه جامع حمایتی برای شناسایی زنان بی سرپرست آسیب دیده از کرونا» گفت: در گام نخست باید سامانه جامع برای پالایش «زنان بی سرپرست آسیب دیده از کرونا» راه اندازی شود و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان متولی اصلی حمایت از این قشر آسیب دیده در بستر تحت وب، نسبت به طراحی و راه اندازی سامانه جامع برای ثبت نام و پالایش زنان را در دستور کار قرار دهد.

جمع بندی بیش از ۳۰ مورد تقاضای زنان بی سرپرست آسیب دیده از کرونا

اقبال‌نیا در ادامه با اشاره به اینکه دولت چه حمایت هایی را می تواند از قشر یاد شده داشته باشد، بیان کرد: حدود بیش از 30 مورد درخواست‌های این قشر، جمع بندی و به متولیان امر در دولت ارائه شده و امیدوارم که این خواسته با جدیت تمام پیگیری شود.

به گفته این فعال حقوق زنان، برخی از تقاضاهای این قشر از زنان که جمع بندی شده به شرح زیر است:

اعمال پرداخت مستمری برای زنان آسیب دیده از کرونا که تحت پوشش هیچ سازمانی(کمیته امداد و بهزیستی) نیستند یا برقراری و اعمال افزایش مستمری برای آنان که تحت پوشش هستند.

اختصاص خط اعتباری ویژه برای بیمه زنان سرپرست خانوار و تسریع در ارائه خدمات مختلف بیمه ای و درمانی در هماهنگی با وزارتخانه های ذیربط.

صدور مجوزهای بی نام مشاغل خانگی و ابلاغ بخشنامه‌ای اختصاصی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای کاهش بروکراسی‌های اداری در صدور مجوز مشاغل خانگی مانند سهولت در موارد تاییدیه بهداشتی و تسریع در صدور مجوزها.

ارائه تسهیلات (وام) بلاعوض یا کم بهره به این دسته از زنان سرپرست خانوار و دختران خود سرپرست با تسهیل شرایط.

لزوم حمایت دولت از زنان بی‌سرپرست آسیب دیده از کرونا / طراحی سامانه جامع حمایتی برای شناسایی خانواده‌ها

بسته های حمایتی- معیشتی، غذایی و اقلام پزشکی اعم از ماسک و دستکش و ژل ضدعفونی کننده دست و سطوح با مساعدت  شستا، ستاد اجرایی فرمان امام (ع)، بهزیستی، کمیته امداد، بنیاد مستضعفان و سایر نهادهای حمایتی دیگر برای چند ماه تهیه و در اختیار زنان آسیب دیده از کرونا قرار گیرد یا هزینه آن بسته حمایتی به حساب افراد واریز شود.

وزارت نفت و سایر وزارتخانه ها در حیطه مسئولیت های اجتماعی در زمینه کمک به زنان آسیب دیده کرونایی پیشقدم شوند و با تهیه بسته های حمایتی-معیشتی، شرایطی فراهم سازند که این قشر آسیب دیده از امکانات در اختیار آن سازمان استفاده کنند.

استانداری ها و فرمانداری ها در کمیته تسهیل و رفع موانع تولید، پرونده های مشاغل خانگی این قشر آسیب دیده را در اسرع وقت پیگیری و در اعطای تسهیلات مقدمات و شرایط لازم را فراهم کند.

با تدوین دستورالعمل یا ابلاغ بخشنامه‌ای، اخذ تمامی‌مجوزهای برق، آب و گاز و تلفن ثابت، عوارض ساختمانی برای زنان آسیب‌دیده رایگان شود و همچنین هزینه‌های آب، برق، گاز و تلفن ثابت برای ایام کرونایی بخشیده شود.

اعطای بودجه ای به مراکز و پایگاه‌های اورژانس اجتماعی بهزیستی کشور برای کمک‌های اختصاصی به زنان آسیب دیده در برهه زمانی حساس شیوع ویروس کرونا.

در طرح های ساخت مسکن که با مشارکت سازمان‌های بهزیستی و کمیته امداد با سایر دستگاه‌های دیگر در حال اجراست نیز زنان آسیب دیده از کرونا مشمول این طرح ملی شوند و سهمیه ای جهت ایجاد واحدهای مسکونی به این قشر اختصاص یافته و در اولویت قرار گیرند.

مراکز کاریابی تحت نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه پیگیری شغل زنان آسیب دیده و افراد تحت تکفل، بدون دریافت هزینه با آنان همکاری کنند.

درخصوص معافیت سربازی فرزند زنان آسیب دیده از کرونا، شرایط ویژه ای مصوب و عملیاتی شود.

خط مشاوره  1480 سازمان بهزیستی کشور در ساعاتی مشخص برای پاسخ و مشاوره به زنان آسیب دیده از کرونا مشخص شود و به آنان خدمات اختصاصی مشاوره ارائه نماید.

هماهنگی با وزارت صنعت، معدن و تجارت(صمت) برای ابلاغ به صنایع و سازمان‌های وابسته در عمل به مسئولیت های اجتماعی و کمک به زنان آسیب دیده کرونایی(اسامی هر شهرستان و استان  برای  اعمال حمایت از سوی وزارت کار و با خروجی از سامانه راه اندازی شده، در اختیار وزارت صمت قرار گیرد).

اعطای تسهیلات و حمایت‌های ویژه از زنان آسیب دیده از کرونا برای راه اندازی کارگاه‌های تولیدی تعطیل شده یا در حال تاسیس.

معافیت های مالیاتی ویژه علاوه بر معافیت های اخیر ابلاغ شده برای زنان آسیب دیده از کرونا اعمال گردد یا قسط بندی و بخشودگی جرائم مالیاتی با حداکثر رقم پیشنهادی برای این قشر مصوب و اجرایی شود.

مراکز درمانی تامین اجتماعی در سطح کشور به صورت ویژه در امر کمک به مباحث درمانی و تامین اقلام دارویی با این قشر آسیب دیده همکاری کند و روند درمان آنان و افراد تحت تکفل را تسریع بخشد.

وزارت آموزش و پرورش در زمینه تحصیل رایگان و کمک هزینه های تحصیلی خانواده آسیب دیده (زنان آسیب دیده از کرونا) همکاری درخور شان داشته باشد.

درخصوص آگهی جدید استخدام های دولتی، سهمیه ای اختصاصی برای زنان آسیب دیده از کرونا و افراد تحت تکفل آنان تعریف، ابلاغ و اجرایی شود و همچنین در کنکورها، سهمیه ای ویژه برای افراد تحت تکفل زنان آسیب دیده از کرونا اعمال گردد و مراکز آموزشی در سطح کشور نیز همکاری و مساعدت لازم با آنان داشته باشند. همچنین درصورت امکان، بخشی از بسته‌های حمایتی، شامل هزینه آموزشی درنظر گرفته شود.

هماهنگی با اتاق اصناف در سراسر کشور صورت گیرد که در تمامی مراکز استانها و شهرستانها هزینه های تمدید و صدور پروانه کسب برای زنان آسیب دیده بخشیده و معاف شوند.

پرونده های تشکیل شده این قشر آسیب دیده در بانک ها و موسسات اعتباری و در سامانه کارا برای کسب مجوز مشاغل خانگی و دریافت تسهیلات(وام) بدون نوبت رسیدگی و در اسرع وقت پرداخت تسهیلات با بهره و سود کم به مرحله اجرای کامل درآید.

صدور بخشنامه ای به شهرداریها، درخصوص مساعدت در زمینه واگذاری غرفه ها به زنان آسیب دیده و همکاری در امر فروش محصولات تولیدی

تصویب یک بسته حمایتی اعم از کاهش برورکراسی اداری و اعطای تسهیلات به زنان آسیب دیده از کرونا برای راه اندازی کارگاه‌های کوچک مشاغل خانگی.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز