خبرگزاری کار ایران

معاون اداره کل میراث‌فرهنگی استان خبرداد:

آغاز بازسازی بافت روستای کلایه الموت

asdasd
کد خبر : ۹۵۶۶۳۱

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین از اجرای عملیات بازسازی و ساماندهی بخشی از بافت روستای کلایه در الموت شرقی تحت نظارت اداره کل میراث‌ فرهنگی استان با مشارکت اهالی خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، احسان نورانی با اعلام این خبر گفت: این طرح با هدف حفاظت و جلوگیری از تخریب معماری بومی و بافت تاریخی این روستا آغاز شده است.

معاون اداره کل میراث‌فرهنگی استان یادآور شد: روستای تاریخی کلایه واقع در الموت شرقی یکی از زیباترین روستاهای پلکانی است که به سبب همجواری واحدهای مسکونی در شیب تند و استفاده از تکنیک‎های قدیمی و مصالح کاهگلی در این نوع ساخت و ساز، ابنیه روستا در معرض تخریب و آسیب جدی قرار دارند.

نورانی اظهار کرد: با توجه به لزوم حفاظت از الگوهای سنتی معماری روستاها، ساماندهی بخش‌هایی از بافت روستا شامل ساماندهی و مرمت بام‌ منازل جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت و تخریب سقف با تامین هزینه از محل اعتبارات ملی تحت نظارت کارشناسان اداره کل با مشارکت اهالی روستا و مالکین خانه‌ها در حال انجام است.

روستای کلایه به سبب برخورداری از طبیعتی بکر و دست نخورده و استفاده از الگوهای معماری سنتی در سال ۱۳۹۳ با شماره ۳۱۰۸۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز