خبرگزاری کار ایران

همزمان با ماه محرم انجام می‌شود؛

اینترنتی شدن نام نویسی برای اهدای خون در همدان

asdasd
کد خبر : ۹۵۶۳۵۰

مدیرکل پایگاه انتقال خون استان همدان گفت: برای جلوگیری از تجمع اهداکنندگان خون در ایام محرم، ثبت نام اهدای خون، اینترنتی می‌شود.

به گزارش ایلنا، افشین محمدی گفت: همه ساله تعداد زیادی از اهداکنندگان خون در روز‌های عاشورا و تاسوعا برای اهدای خون مراجعه می‌کنند، اما امسال با توجه به شیوع کرونا از آنها درخواست شده ، فریضه اهدای خون را به روز‌هایی خاص موکول نکنند.

محمدی افزود: اهداکنندگان می‌توانند به سایت سازمان انتقال خون مراجعه و نام نویسی کنند. یکی از مزایای نام‌نویسی اینترنتی برای اهدای خون آن است که با این روش از تجمع جمعیت جلوگیری می‌شود و از طرفی هم اهدای خون فقط درمناسبت‌های مذهبی خاص انجام نمی‌شود.

مدیرکل پایگاه انتقال خون استان همدان از اجرای طرح نذر خون در ایام محرم خبر داد و گفت: اهداکنندگان می‌توانند از نخستین روز محرم تا روز اربعین ، ادای نذر کنند. اینترنتی شدن نام نویسی برای اهدای خون آن است که با این روش از تجمع جمعیت جلوگیری می‌شود و از طرفی هم اهدای خون فقط درمناسبت‌های مذهبی خاص انجام نمی‌شود.

محمدی با بیان اینکه میزان اهدای خون در روز‌هایی مانند عاشورا و تاسوعا سه برابر روز‌های عادی سال است، تصریح کرد: وقتی در یک روز تعداد خون‌های اهدایی افزایش چندین برابری پیدا میکند قابلیت نگهداری طولانی مدت در برخی فراورده‌های خون مانند پلاکت وجود ندارد و بدون شک بخش زیادی از خون‌های اهدایی از بین می‌رود؛ که البته با نام نویسی اینترنتی ، اهدای خون نظم و ماندگاری می یابد.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان همدان با اشاره به اینکه تمام شیوه نامه های بهداشتی در این سازمان رعایت می‌شود، گفت:همه مراجعه کنندگان ملزم به استفاده از ماسک هستند و اهداکنندگان هم از نظر ابتلا به کرونا، غربالگری میشوند.

شرایط عمومی اهدای خون:

۱- دارا بودن حداقل سن ۱۸ سال تمام و حداکثر ۶۰ سال

۲- دارا بودن هموگلوبین مناسب

۳- دارا بودن سلامت کامل جسمی و روانی. قابل ذکر است در صورت داشتن هر نوع مصرف دارو و یا بیماری با پزشک اهدا کنندگان مشورت نمایید.

۴- فشار خون نرمال

۵- داشتن حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم

۶- میل نمودن وعده غذای قبل از اهدا خون

۷- به همراه داشتن کارت ملی الزامی است

شرایط اهدای پلاکت:

۱- همه شرایط برای اهدا خون

۲- اهدا کننده مرد باشد یا خانمی که سابقه بارداری و سقط قبلی نداشته باشد

۳- عدم مصرف دارو‌های موثر بر پلاکت (آسپرین- دارو‌های ضد التهابی غیر استر وئیدی و مهار کننده پلاکتی و ...)

۴- دارا بودن پلاکت بیش از ۱۵۰ هزار

شرایط عضویت در مرکز سپاس (پذیرش اهداکنندگان سلول‌های بنیادی خون ساز):

۱- سن ۱۸ تا ۵۰ سال

۲-انگیزه بالای اهداکننده برای کمک به بیماران در تمام مراحل اهدا سلول‌های بنیادی خون ساز

۳- سلامت اهداکننده از نظر بیماری‌های خونی - قلبی - کلیوی و ...

۴- سلامت اهداکننده از نظر بیماری‌های عفونی قابل انتقال از خون مانند هپاتیت و ایدز

۵- بررسی شرایط عضویت توسط پزشک مرکز

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز