خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره میراث فرهنگی دامغان مطرح کرد؛

تاکید هیئت امنای امامزادگان دامغان بر روند ساخت غیر مجاز در حریم آثار تاریخی/تبدیل دامغان از معبر گردشگری به مقصد گردشگری با احیای کاروانسرای قوشه

asdasd
کد خبر : ۹۵۵۳۸۷

رئیس اداره میراث فرهنگی، هنری و گردشگری دامغان در نشست با اصحاب رسانه گفت: با احیای کاروانسرای قوشه می توان دامغان را از معبر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل کرد.

به گزارش ایلنا، رئیس اداره میراث فرهنگی، هنری و گردشگری دامغان ضمن اشاره به جایگاه رسانه و رسانه نگاران آزاد در کشور گفت: پاسخگویی و شفافیت سرلوحه اداره میراث فرهنگی دامغان است و به تمامی شهروندان پاسخگو هستیم.

وی در پاسخ به شائبه مطرح شده پیرامون عدم حضور در جشنواره پسته اذعان کرد: 5 روز به برگزاری جشنواره ،به جلسات هم اندیشی جشنواره پسته دعوت شدم و اگر قرار است در جشنواره شرکت نماییم باید روال برگزاری برنامه های جشنواره مطابق سیاستهای میراث فرهنگی باشد و چنانچه جشنواره محصولات پسته است بحث آن به طور کل متفاوت است.

مهدی قاسمی ضمن تقدیر از برگزارکنندگان هفتمین جشنواره ملی پسته دامغان ادامه داد: جهت اجرای باشکوه تر جشنواره، چشمه علی را در اختیار ستاد جشنواره گذاشتیم و غرفه میراث فرهنگی را آماده کردیم اما متاسفانه هیچ برنامه سخنرانی جهت معرفی میراث فرهنگی دامغان برای اداره میراث فرهنگی تدارک دیده نشده بود.

وی ضمن اشاره به جشنواره گل غلتان امیریه خواستار ثبت جشنواره پسته دامغان شد و افزود:گردشگری موتور محرکه اقتصاد است و نیازمند تعامل و همکاری تمامی دستگاههای دولتی و غیر دولتی هستیم .

رئیس اداره میراث فرهنگی دامغان از افزایش 4 برابری بوم گردی در روستاهای دامغان خبر داد و تصریح کرد: کاروانسرای قوشه دامغان که اولین روستای ورودی دامغان از سمت غرب است اگر بازسازی و احیا شود می توانیم دامغان را از معبر گردشگران به مقصد گردشگران تبدیل کنیم.

مهدی قاسمی ضمن تشریح آخرین روند ساخت و ساز مجموعه امامزادگان گفت: در دادگاه بدوی تجدید نظر رای مبنی بر اصلاح پروانه ساختمانی صادر شده که هم واحدهای روبه روی خیابان دارای کاربری فرهنگی است و ارتفاع سقف ها از 4.90 متر باید به 3.5 متر کاهش یابد و میراث فرهنگی بر روند پروژه تا اتمام کار نظارت خواهد داشت.

وی ضمن بیان نقش و تاثیر سازمان های مردم نهاد و به ویژه خانه تسنیم دامغان گفت: سازمان های مردم نهاد تاکنون کمک زیادی را در حوزه میراث فرهنگی انجام داده اند و از ظرفیت راهنمایان گردشگری جهت معرفی میراث گذشتگان بهره خواهیم برد.

رئیس اداره میراث فرهنگی دامغان یکی از اولویت های اصلی میراث فرهنگی دامغان را موزه قلمداد کرد و گفت: داشتن پایگاه باستان شناسی از دیگر ضروریات دامغان در حوزه میراث فرهنگی است.

وی به بازسازی،علامت گذاری،پیاده سازی نقشه و ایجاد سایت موزه در تپه حصار اشاره داشت و خاطر نشان کرد: در راستای ساماندهی همین اثر نفیس ساماندهی مسیرهای رفت و آمد و تغییر مسیر آبراه های تپه حصار و اخذ رضایت ازبرخی مالکین انجام شده است.

قاسمی ادامه داد: بر اساس قانون بودجه، مؤدیان مالیاتی استان می‌توانند به‌جای پرداخت مالیات نسبت به مرمت و تجهیز بناهای تاریخی اقدام کنند.

وی افزود: به استناد بند "د" تبصره ۱۰ قانون بودجه، تمامی وجوه و هزینه‌هایی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به ‌منظور احداث، تکمیل، تجهیز فضاها، حفاظت، مرمت و نگهداری از بناهای تاریخی، فرهنگی، مساجد و حوزه‌های علمیه (حسب مورد) صرف شود، با تأییدیه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اعلام به اداره‌کل امور مالیاتی، به ‌منزله هزینه‌های قابل ‌قبول مالیاتی تلقی می‌شود.

قاسمی خاطر نشان کرد: تمامی مؤدیان مالیاتی می‌توانند برای حفظ و نگهداری از میراث‌های ارزشمند گذشتگان و توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار نسبت به استفاده از این قانون اقدام کنند.

وی تصریح کرد: استفاده از این قانون فرصت مناسبی برای ساماندهی و مرمت بناهای تاریخی استان است و افرادی که علاقه‌مند به فعالیت در حوزه میراث فرهنگی هستند می‌توانند از این قانون بهره مند شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز