خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان:

آب‌بهای دشت میناب بر اساس سه درصد قیمت محصول در مزرعه محاسبه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۵۵۳۶۱

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: بر اساس قانون، قیمت آب‌بها بر اساس سه درصد قیمت محصول در مزرعه محاسبه می‌شود.

به گزارش ایلنا از بندرعباس، هوشنگ ملایی در خصوص تعرفه آب‌‌بهای کشاورزی اظهار کرد: تا کنون از هیچ‌کدام از چاه‌های کشاورزی استان هرمزگان آب‌بها دریافت نمی‌شد.

بر اساس قانون «تثبیت آب‌بهای زراعی» مصوب مجلس شورای اسلامی دریافت آب‌بها تنها مربوط به شبکه‌های آبیاری استان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان عنوان کرد: آب‌بهای دریافتی از شبکه‌های آب‌رسانی به دلیل پرداخت هزینه‌های جاری شبکه و تعمیرات ضروری است و صرفا در  همان شبکه هزینه خواهد شد؛ شرکت آب منطقه‌ای استان هرمزگان هیچ گونه عایدی خاصی از این پرداختی کشاورزان زحمتکش ندارد.

وی تصریح کرد: بر اساس قانون، قیمت آب‌بها بر اساس سه درصد قیمت محصول در مزرعه و متوسط عملکرد محصول منتشر شده در آمارنامه رسمی وزارت جهادکشاورزی محاسبه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان واقعی‌سازی قیمت آب در راستای استفاده بهینه در جهت خلق سرمایه و اشتغال را یکی از اقدامات شرکت آب منطقه‌ای دانست و افزود: در حال حاضر کشاورزان شبکه‌ آبیاری دشت میناب برای دریافت هزار لیتر آب (یک متر مکعب) هزار و ۴۰ ریال پرداخت می‌کنند، یعنی به ازای هر لیتر یک ریال که هزینه‌های جاری شبکه را نیز تامین نمی‌کند.

ملایی ادامه داد: با توجه به وسعت شبکه و فرسودگی شبکه آبرسانی دشت میناب، هزینه‌هایی نظیر تعمیر و نگهداری، برق مصرفی، لایروبی کانال‌ها و ابزارآلات افزایش یافته است. سال گذشته بالغ بر 40 میلیارد ریال هزینه در دفاتر مالی ثبت شده، در حالیکه وصول درامد در این بخش کمتر از 6 میلیارد ریال است.

وی اضافه کرد: کمبود منابع در این بخش موجب تاخیر در پرداخت حقوق پرسنل شرکت بهره‌برداری و باعث عدم پرداخت هزینه‌های خرید تجهیزات و برق مصرفی و ... شده است.

ملایی ابراز کرد: جهت بهبود شرایط شبکه و کاهش هزینه‌های انتقال و توزیع آب؛ شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان طرح بهسازی و بازسازی شبکه آبرسانی دشت میناب و اجرای سامانه آبیاری تحت فشار را در چهار هزار و 500 هکتار از دشت میناب به کمک جهاد کشاورزی را در دستور کار قرار دارد که طی فصول آینده حدود دو هزار و 500 هکتار از آن به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این طرح در گذشته در شبکه شمالی دشت میناب به مساحت سه هزار و 300 هکتار اجرا و موجب افزایش راندمان کشاورزی و رضایت‌مندی کشاورزان عزیز شد.

انتهای پیام/
سمانه کمالی باغستانی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز