خبرگزاری کار ایران

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان خبرداد:

ثبت ملی ۴۴ صنایع دستی قزوین در بخش میراث ناملموس

asdasd
کد خبر : ۹۵۵۲۱۴

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین از ثبت ۴۴ فقره از هنرها و صنایع دستی استان قزوین تاکنون در بخش میراث ناملموس (معنوی) در فهرست آثار ملی خبرداد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، سید میثم حصاری اظهار کرد: موج بافی، زره بافی، پن بافی، هنر و فن چهل تکه دوزی،تکنیک و فن صحافی سنتی، تکنفیک و فن طبق سازی، هنر و فن مقرنس، هنر و فن مسگری، هنر و فن مسگری، نقاشی پشت شیشه به همراه مهارت ساخت چنگ ایران باستان از جمله صنایع و هنرهای دستی ثبت شده قزوین در فهرست آثار ملی به شمار می روند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان افزود: مهارت گیوه بافی قزوین،پاپیه ماشه، قالی بافی، گچبری، رفوگری سنتی، آینه کاری سنتی، گره چینی، قفل سازی سنتی، گیوه دوزی تاکستان، گلیم بافی ارداق، سنگ تراشی سنتی و جاجیم بافی از دیگر هنرهای ثبت شده از استان قزوین در بخش ناملموس فهرست آثار ملی محسوب می شوند.

حصاری بیان کرد: ثبت این هنرهای دستی که به نوعی  با فرهنگ و پیشینه ما در ارتباط هستند، در فهرست آثار ملی به ماندگاری آنها کمک می کند.

وی ادامه داد: مدارک مربوط به سه هنر دستی شامل نگارگری قزوین، گیوه سگزاباد و آهار مهره قزوین نیز به وزارت میراث فرهنگی ارسال شده و در انتظار ثبت در فهرست آثار ناملموس هستند.

استان قزوین دارای هفت هزار و ۵۰۰ صنعتگر هنرها و صنایع دستی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز