خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

مصوبه‌ای که معیشت دریانوردان را به تلاطم انداخت/ دشواری زندگی 50 هزار ملوان و مشاغل وابسته به کالای"ته لنجی"/ نگذارند مرزداران ساحلی کوچ کنند

asdasd
کد خبر : ۹۵۴۷۰۸

رئیس هیات مدیره اتحادیه لنج داران و حمل و نقل دریایی استان بوشهر گفت: در این استان بیش از 5 هزار شناور سنتی با 50 هزار ملوان مشغول به کار بودند و با مصوبه اخیر ممنوعیت واردات کالای"ته لنجی" این افراد با مشکلات اقتصادی و معیشتی روبرو شدند.

سید علی موسوی گمارانی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: در بنادری زندگی می‌کنیم که هیچگونه شغل جایگزینی از گذشته تاکنون برای ملوانان در نظر گرفته نشده است. در 13حوزه گمرکات بنادر استان بوشهر مردم همه تک شغلی‌اند و به کار دریانوردی و صیادی اشتغال دارند. در واقع باید گفت تمام مشاغل مردم این استان وابسته به دریا و دریا نوردی است.

تنها درآمد مردم از طریق کالاهای"ته لنجی"

موسوی گمارانی ادامه داد: تمامی مشاغل به طور مستقیم و غیرمستقیم وابسته به دریا و دریا نوردی‌اند و تنها روزنه امرار معاش مردم همین گمرک و معدود کالای همراه ملوان معروف به "ته لنجی" است که از گذشته تا به امروز دولتمردان به شکل ارفاق به مرزنشینان اجازه این کسب و کار را داده‌اند و این کالای همراه ملوان فرصت‌های شغلی و جانبی بسیار زیادی را در منطقه به وجود آورده است

 زندگی 50 هزار ملوان به سختی افتاد

وی عنوان کرد: به تازگی این فرصت شغلی از ملوان، لنج دار، گاری چی و وانت دار و حتی مغازه دار که تمامی زیر مجموعه دریا و دریا نوردی اند، گرفته شده است. در حال حاضر در استان بوشهر بالغ بر 5 هزار شناور سنتی داریم که هر کدام از این شناورها میانگین بین 6 تا 10 ملوان به طور مستقیم و طبق آمار جمعیت 40 الی 50 هزار نفری با دریا و دریا نوردی در ارتباط بودند که با ممنوعیت کالای ته لنجی با مشکلات اقتصادی و کاهش درآمد روبرو شدند.

بیکاری لنج دار تا گاری چی در بنادر

موسوی گمارانی ادامه داد: مابقی شغل ها نیز به شکل غیر مستقیم با این فرصت شغلی در ارتباط بودند. به طور مثال وانت داری که در گمرک کار می کند، گاریچی که در بازار کار می کند، مغازه داری که واحد صنفی دارد و صاحبان لنج هزینه کرده و این لنج ها را خریداری کرده اند اینها همه زنجیر وار به یکدیگر متصل هستند و لنج ها در واقع نیروی محرک بنادرند. هر وقت این چرخ نیروی محرک از کار بایستد همه از کار بیکار می شوند.

موسوی گمارانی:  در حال حاضر تمامی فرصت های شغلی ما رو به نابودی است. 70 درصد مغازه ها دارند تعطیل می شوند. واحدهای صنفی ما را محدود کرده اند. کالاهایی که وارد واحدهای صنفی گناوه می شدند همه محدود شده اند. عده زیادی زیر مجموعه صنفی ما بودند که با تعطیل شدن این صنف با مشکلات معیشتی روبرو شدند.

وی گفت: به طور مثال لنج داران در بنادر جنوب استان سالی 15 تا 20 سفر دریا نوردی داشتند. اما متاسفانه امسال سفرهای دریا نوردی شان تنها یک بار بوده است که این یک سفر جوابگوی نیاز معیشتی لنج داران و کارگران نیست و آنها با مشکلات عدیده ای روبه رو شده اند.

مایحتاج مردم از طریق کالاهای "ته لنجی" تامین می شد

رئیس هیات مدیره اتحادیه لنج داران و حمل و نقل دریایی استان بوشهر تصریح کرد: مردم اینجا تمامی مایحتاج زندگی شان از مواد غذایی، شوینده، لوازم خانگی، البسه را با کمترین قیمت و بالاترین کیفیت از " ته لنجی ها" خریداری می کردند. متاسفانه الان اقشار مردم و به خصوص به خصوص حداقل بگیرانی که در گذشته گونی 10 کیلویی برنج خارجی را 20 هزارتومان می خریدند حالا باید 200 هزارتومان خریداری کنند که این برای آنها سخت است و به صرفه نیست.

برای مردم کالای با کیفیت با کمترین قیمت موجود بود

وی ادامه داد: مردم اینجا از رب گوجه فرنگی تا ادویه داخل غذای شان از همین دریا و کالای همراه ملوان تامین می شد و زندگی تمامی مردم منطقه تحت تاثیر همین "ته لنجی ها" قرار گرفته است. با شرایط جدید و حقوق های حداقلی، مردم دیگر نمی توانند در شرایط متعادل زندگی کنند.

موسوی گمارانی ادامه داد: اگر این روند ممنوعیت واردات کالای همراه ملوان " ته لنجی" ادامه پیدا کند در آینده نزدیک مردم استان بوشهر دچار مشکلات جدی می شوند. هرچند این مشکلات از هم اکنون تاثیر منفی زیادی بر مشاغل و شرایط اقتصادی زندگی مردم گذاشته است.

مصوباتی که یک شبه اعمال می شود

وی گفت: متاسفانه با این ممنوعیت ها واردات کالای همراه ملوان "ته لنجی" برای مردمان جنوب نا آرامی‌های شغلی و اقتصادی بسیاری به وجود آمده است. مصوبات بی اساس و یک شبه ای که از سوی مسئولان بدون نظر خواهی از قشر ملوان، اتحادیه های لنج داران، ناخداها و مردمان بومی اعمال می شود که هیچ نفعی برای مردم ندارد. حداقل این مصوبات را باید به شکل پلکانی کاهش می دادند تا لنج داری که در سال 20 سفر دریایی داشت، کم کم سفرهایش را کاهش می داد.

تنها پل ارتباطی ما با دنیا همین لنج های سنتی هستند

رئیس هیات مدیره اتحادیه لنج داران و حمل و نقل دریایی استان بوشهر اظهار داشت:  در حال حاضر تنها پل ارتباطی ما با دنیا همین لنج های سنتی هستند؛ بارها این موضوع را اعلام کرده ام که ما تنها پتانسیلی که داریم دریا و لنج ها است که می تواند اقتصاد مردم را به خوبی اداره کند.

کالای قاچاق کانتینری وارد می شود

وی بیان کرد: ممنوعیت واردات کالاهای همراه ملوان "ته لنجی" در حالی است که کالای قاچاق کانتینری وارد می شود. آنهم لوازم خانگی تکه تکه به نام قطعه را وارد می کنند و در پایتخت و کلانشهرها سرهم می‌کنند و به نام تولید داخلی به مردم می فروشند. یعنی بعضی از مسائل متاسفانه انحصاری شده است. ما می خواهیم دست های پشت پرده انحصار برداشته شود.

موسوی گمارانی: به نیابت از همه جامعه دریانوردی و مردم استان بوشهر از مسئولان تقاضا دارم شرایطی را فراهم کنند که در این اوضاع سخت اقتصادی مردم این امکان را داشته باشند تا از طریق کالای ته لنجی و شغل سخت دریانوردی و لنج داری بتوانند شرایط زندگی متعادلی را برای خانواده‌های شان فراهم کنند.

موسوی گمارانی ادامه داد: اصلا ما می گوییم هزار کارخانه ملی داریم که کار تولیدی انجام می‌دهند. مگر این کارخانه ها چند فرصت شغلی بوجود آورده‌اند که کالای همرا ملوان "ته لنجی" نداشته است؟ در حال حاضر تمامی فرصت های شغلی ما روبه نابودی است. 70 درصد مغازه ها تعطیل شده اند. واحدهای صنفی ما را محدود کرده اند. کالاهایی که وارد واحدهای صنفی گناوه می شوند همه محدود شده‌اند. عده زیادی زیر مجموعه صنفی ما بودند و از این راه ارتزاق می کردند که با یک مصوبه زندگی همه آنها به دشواری افتاده است.

نگذارند مرزداران ساحلی کوچ کنند

وی در پایان افزود: به نیابت از همه جامعه دریانوردی و مردم استان بوشهر از مسئولان تقاضا دارم که از این فرصت محدود شغلی و لنج داران حمایت کنند که به توانند سفرهای دریایی را دوباره از سر بگیرند و دوباره چرخه اقتصادی و شغلی در بین مردم ساحل نشین به حرکت درآید و طوری نشود که مرزداران بی مزد و مواجب مجبور به خالی کردن سکنه های شان شوند. مسئولان شرایطی را فراهم کنند که در این شرایط اقتصادی مردم این امکان را داشته باشند تا از طریق شغل سخت دریانوردی و لنج داری بتوانند شرایط زندگی متعادلی را برای خانواده های شان فراهم کنند.

گفت و گو: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز