خبرگزاری کار ایران

سرپرست محیط زیست شهرستان قزوین:

۱۳ نفر از عاملان سوزاندن بقایای کشاورزی در قزوین به دادگاه معرفی شدند

asdasd
کد خبر : ۹۵۳۴۶۳

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قزوین گفت: سوزاندن بقایای کشاورزی به عنوان زیان های زیست محیطی جرم محسوب می‌شود ، که در این خصوص طی روزهای اخیر ۱۳ فرد متخلف در شهرستان قزوین به دادگاه معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، احمد زارعی اظهار کرد: سوزاندن بقایای کشاورزی چون کاه و کلش بر اساس عادتی قدیمی و ناصحیح موجب آلودگی محیط زیست شده که به سبب همین زیان های زیست محیطی جرم محسوب می شود.

سرپرست محیط زیست شهرستان قزوین یادآورشد: بر همین اساس به استناد قانون هوای پاک که در ۲۵ تیرماه ۹۶ به تصویب رسید، در روزهای اخیر ۱۳ فرد متخلف در شهرستان به دادگاه معرفی شدند.

زارعی افزود: در سال های اخیر تمامی دستگاه های مربوطه طی هماهنگی و اموزش اقداماتی را برای ارتقای آگاهی کشاورزان در ارتباط با مضرات و در راستای جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش انجام داده اند.

وی به اقدامات پیشگیرانه اشاره کرد و گفت : در زمان حاضر گشت های مشترکی از سوی یگان حفاظت محیط زیست شهرستان قزوین مستقر در الموت غربی، الموت شرقی و طارم سفلی انجام می شود و متخلفان به دادگاه معرفی می شوند.

این‌مسئول یادآور شد: برخی کشاورزان‌منطقه براساس بعضی از باورهای غلط چون تقویت زمین‌های کشاورزی، از بین رفتن آفات و ارزان و سریع بودن این روش برای پاکسازی مزرعه اقدام به آتش زدن کاه و کلش باقیمانده از برداشت محصول می‌کنند که این امر با انتشار گازهای سمی از قبیل مونوکسید کربن، اکسیدهای گوگرد،  ازت و ... ، تاثیر بسیار بدی بر کیفیت هوای تنفسی مردم منطقه داشته و همچنین با از بین بردن جانوران، حشرات و ارگانیسم های موجود در خاک باعث آسیب رساندن به تنوع زیستی و به هم خورد اکوسیستم منطقه می شود.

زارعی به کشاورزان توصیه کرد: کاه و کلش را بسته بندی و در انبار نگهداری کنند تا آن را در فصل زمستان به دامداران بفروشند که البته بسیاری از کشاورزان با دستگاه بیلر (بسته بندی) به بسته بندی کردن کاه و کلش اقدام می کنند؛ بسته بندی برای تولید علوفه دام ها، تولید کمپوست و ورمی کمپوست و استفاده در تولید در کارگاه های قارچ خوراکی و تولید ۲۰ محصول در صنایع تبدیلی و صنایع دستی از دیگر موارد استفاده از کاه و کلش است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز