خبرگزاری کار ایران

عضو انجمن روانشناسان ایران در گفت‌وگو با ایلنا:

کرونا مردم را به سوگ پیش از سوگ نشانده است/ راه مقابله با استرس ابتلا به بیماری/ الزام مراجعه به روانشناس در ایام کرونا

asdasd
کد خبر : ۹۵۳۳۰۸

عضو انجمن روانشناسان ایران گفت: سوگ پیش از سوگ، اندوهی است که هنوز وجود ندارد و مردم ایران نگران سوگی هستند که هنوز رخ نداده و بهترین روش زندگی برای سالم نگه داشتن روان، فکر کردن به روزهای خوب است.

به گزارش ایلنا از بندرعباس، زمان زیادی از اولین حضور ویروس کرونا در ایران گذشته است اما اکنون نیز چون روزهای نخست، اصلی‌ترین دغدغه مردم ایران را تشکیل می‌دهد و شاهد بروز رفتارهای متفاوتی از مردم برای مقابله این ویروس هستیم.

همه ما از شنیدن خبرهایی همچون خوردن الکل صنعتی یا سنتی توسط برخی از هموطنان‌مان متعجب شدیم اما این مسئله و رفتارهای نظیر آن نشانگر عمق فاجعه روانی ایجاد شده برای مردم است. حساسیت‌های بی‌جایی که بسیار خطرناک‌تر و کشنده تر از کرونا ویروس هستند و چاره مقابله با آن کمک گرفتن از افراد متخصص در این حوزه است.

سمیرا محمدی، عضو انجمن روانشناسان ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به شایع ترین اختلال در استان هرمزگان، اظهار کرد: در حال حاضر و با توجه به شیوع بیماری کرونا در کل کشور و همچنین استان هرمزگان از استرس و اضطراب می‌توانیم نام ببریم؛ استرس یک حقیقت زندگی روزمره و اجتناب ناپذیر است و در تعریف ساده استرس می‌توان گفت استرس، تنش و برانگیختگی بدنی و ذهنی در واکنش به حوادث و تغییراتی است که سازگاری فرد را بر هم می زند.

این روانشناس در ادامه افزود: عوامل مختلفی موجب استرس می‌شوند که می‌توان آن را به سه بخش تقسیم‌بندی کرد: عوامل فیزیولوژیکی مانند مشکلات جسمی، تغذیه و خواب ناکافی، عوامل اجتماعی- محیطی مثل خشونت های خانگی، وجود فرد معتاد، معلول و بیمار در خانواده، بیکاری، فقر و عوامل روانشناختی شامل دیدگاه منفی در مورد خود و دیگران.

کرونا مردم را به سوگ پیش از سوگ نشانده است/ راه مقابله با استرس ابتلا به بیماری/ الزام مراجعه به روانشناس در ایام کرونا

محمدی با تاکید بر وجود همیشگی استرس، عنوان کرد: واکنش ما نسبت به استرس‌هاست که ما را متفاوت می‌کند اگر مقابله ما با این اضطراب ها ناسازگار و ناکار آمد باشد، اثرات منفی متعددی روی سلامت جسمی و روانی افراد خواهد گذاشت که از مهمترین آنها می‌توان به تضعیف سیستم ایمنی بدن، احتمال بیماری قلبی، فشارخون، سکته، اختلال در هضم غذا و خواب، افسردگی و عدم تمرکز و تفکر منطقی اشاره کرد.

وی با بیان نشانه های استرس، تصریح کرد: برای تشخیص اینکه تحت استرس هستیم یا خیر باید به نشانه‌های آن از جمله نشانه های بدنی مانند تپش قلب، تند تند نفس کشیدن، حالت تهوع، خشکی دهان، تکرر ادرار، سرد شدن بدن، تنش و گرفتگی در عضلات بدن بخصوص در گردن و شانه ها، سردرد، نشانه های ذهنی مانند کاهش تمرکز، کم شدن حافظه، تفکر آشفته، تصمیم‌گیری ضعیف، پیش‌بینی اتفاقات بد، فکر کردن زیاد به عامل استرس زا، نشانه‌های هیجانی: اضطراب و دلواپسی، بدخلقی، تحریک پذیری، احساس ناامیدی، ترس و وحشت و نشانه های رفتاری: گوشه گیری، بی قراری، کم حرفی یا پرحرفی، پرخوابی یا کم شدن خواب، شتابزدگی و دستپاچگی در انجام کارها، ناخن جویدن توجه شود.

این روانشناس گفت: راه مقابله با استرس استفاده از مقابله سالم است بنابراین استفاده از روش ناسالمی چون مصرف مواد مخدر ممکن است در کوتاه مدت تنش فرد را برطرف کند اما در دراز مدت خود تبدیل به یک مشکل اساسی و یک منبع مهم استرس در زندگی خواهد شد؛ بنابر این بهترین کار کمک از یک روانشناس، مشاور و یا کارشناسان سلامت روان است.

محمدی با اشاره به دلایل مراجعات کم هرمزگانی‌ها به روانشناس، بیان کرد: در دسترس نبودن مشاور و روانشناس و مشخص نبودن حوزه تخصصی روانشناسان از دلایل مراجعه کم به این قشر است و باید گفت در صورت سهولت دسترسی به مشاوران، میزان آن افزایش خواهد یافت.

وی با تاکید بر تغییر نگاه‌ها به روانشناسان، ادامه داد: با توجه به رشد ذهنی و ارتباط با فضای مجازی و انفجار اطلاعاتی که وجود دارد، مطمئنا دیدگاه‌ها متفاوت شده اما بعضا دیدگاه دیوانه پنداشتن مراجعان به روانشناس هم وجود دارد، ما باید بدانیم کمک گرفتن از یک مشاور و روانشناس یک الزام است، بخصوص در زمان شیوع این بیماری و زمان پسا کرونا.

این روانشناس ضمن تشریح انواع سوگ، اظهار کرد: دو نوع سوگ وجود دارد، سوگ واقعی که یک با از دست دادن اعضای خانواده و اقوام داغدار آنها به سوگ می نشینند لذا بازماندگان نیاز به مشاوره دارند و سوگ پیش از سوگ، اندوهی است که هنوز وجود ندارد و این روزها ٨٠ میلیون ایرانی نگران سوگی هستند که هنوز وجود ندارد و نگرانی و استرس از دست دادنی را دارند که هنوز وجود ندارد و ترس از مرگی که کشنده تر از خود مرگ است.

محمدی با بیان سختی‌های کار روانشناسان، تصریح کرد: ما می شنویم و کاش گوش شنوایی برای شنیده شدن مشکلات روانشناسان هم بود اینکه هنوز بیمه ای برای این قشر تعریف نشده است؛ با توجه به شیوع ویروس کرونا و بحرانی که به همراه داشت اکنون بهترین فرصت برای جامعه روانشناسی است تا جایگاه واقعی خود را در جامعه پیدا کنند و این محقق نخواهد شد جز با همتی بلند و تلاشی مضاعف در مسیر خدمت به مردم؛ مردمی که از جنس ما هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بهترین روش زندگی برای سالم نگه داشتن روان، فکر کردن به روزهای خوب، قرار نگرفتن در معرض اخبار مخرب و پیگیری اخبار از یک کانال موثق و مطمئن است. افکارمان را در مسیر مثبت هدایت کنیم و تمرکزمان را روی زمان حال بگذاریم تا آن را خوب و موفق به آینده ای سالم و سلامت برسانیم.

انتهای پیام/
سمانه کمالی باغستانی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز