خبرگزاری کار ایران

مدیرکل محیط زیست استان مطرح کرد:

حفظ باغستان سنتی قزوین با تعامل همه جانبه دستگاه‌ها امکان پذیر است

asdasd
کد خبر : ۹۵۲۴۳۵

مدیرکل محیط زیست استان قزوین گفت: حفاظت و صیانت از باغستان سنتی قزوین مستلزم تعامل و همکاری همه جانبه تمامی دستگاه های مربوطه است.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا از قزوین، حسن عباس‌نژاد اظهار کرد: عامل اصلی تخریب باغستان در حال حاضر اقتصاد سیاسی زمین شهری است.

به گفته مدیرکل محیط زیست استان، تا زمانی که تولید رانت از طریق تغییر کاربری زمین ممکن است، صاحبان اراضی از راه‌های قانونی و غیرقانونی، روابط رسمی و غیررسمی، مذاکرات علنی یا پشت پرده تغییر کاربری اراضی باغستان را رقم می‌زنند.

عباس نژاد یادآور شد: عوامل بعدی تخریب باغستان کمبود آب، آتش‌سوزی‌های مکرر، پروژه‌های غیرضروریِ جاده‌کشی و تعریض جاده‌ها داخل محدوده باغستان، تضعیف سازمان‌یابی سنتی باغداران، رشد کالبدی شهر قزوین به‌سمت باغستان است.

وی ادامه داد: کمبود آب که به دلیل مسدود کردن کانال‌های آب در جریان رشد شهر، برداشت آب از بالادست رودخانه‌ها توسط شهرداری برای آبیاری پارک جنگلی، برداشت آب توسط ویلاها در بالادست و پایین‌رفتن بستر رودخانه‌ها به‌علت برداشت ماسه توسط بهره‌برداران خصوصی است و آتش‌سوزی‌های عمدی در باغستان به‌انگیزه اخذ تغییر کاربری و آتش‌سوزی‌های غیرعمدی به‌علت رهاشدگی باغات کنار جاده‌ها توسط مالکان است که خود عمدتاً به علت پیدا شدن انگیزه زمین‌فروشی است.

این مسئول در خصوص راهکار حفظ و احیاء باغستان گفت: تغییر کاربری هر گونه اراضی در باغستان تحت هر عنوانی ممنوع و از وارد کردن اراضی حریم شهر به محدودۀ شهر ممانعت شود و اصلاح تقسیم مسئولیت میان بخش دولتی- عمومی و بخش تعاونی - خصوصی صورت پذیرد و فعالیت‌های حیاتی باغستان، مسئولیت‌های حاکمیتی و قانونی مانند ثبت جهانی باغستان، جلوگیری از تغییر کاربری، حفاظت از تنوع زیستی، مبارزه با گونه‌های مهاجم، جلوگیری از تخریب انهار و برداشت آب در بالادست، تأمین حق‌آبۀ باغستان، مسئولیت‌های حمایتی نظیر تحقیق در خصوص روش‌های دفع آفات و اطفاء حریق به طور جد در برنامه های تدوین شده دیده شود و به مرحه اجرا درآید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز