خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

برداشت جو در بیش از ۷ هزار هکتار مزارع بخش "رخ" تربت حیدریه

asdasd
کد خبر : ۹۵۱۷۷۹

رئیس جهاد کشاورزی بخش رخ تربت حیدریه از برداشت جو در سطح ۷۳۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی زیر کشت این محصول در منطقه خبر داد.

مهدی شیبانی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در تربت حیدریه اظهار کرد: کار برداشت جو از اواسط تیر آغاز و تا پایان مرداد ماه ادامه خواهد داشت و برآورد می‌شود 22 هزار و 570 تُن محصول از مزارع این منطقه برداشت شود.

وی افزود: از مجموع 7300 هکتار مزارع جو در بخش رخ ، 3500هکتار آن به صورت دیم و 3800 هکتار آن نیز به صورت کشت آبی است.

رئیس جهاد کشاورزی بخش رخ یادآور شد:‌ تعداد 3500 نفر بهره بردار در این بخش  مشغول کشت و برداشت جو هستند که به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای بیش از 4000 نفر نیز شغل ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: مقدار جو برداشت شده در هر هکتار از زمین آبی بطور میانگین 4.9 تن و در هر هکتار از زمین‌های دیم بطور میانگین 1.2.تن است.

وی تاکید کرد: سال قبل  6500 هکتار از زمین های کشاورزی بخش رخ زیر کشت جو رفته بود و در پایان سال شاهد عملکرد  18600تُنی برداشت این محصول در این شهرستان بودیم اما خوشبختانه امسال  نسبت به سال گذشته به لحاظ بارش به موقع نزولات آسمانی 8 ‌درصد افزایش سطح تولید جو را شاهد هستیم.

وی گفت: بخش رخ دارای 25000‌ هزار هکتار اراضی زراعی  است و مهمترین محصولات تولیدی این بخش جو ،گندم ،سیب زمینی،چغندر است در واقع قطب تولید این محصولات در شهرستان به شمار می‌رود.

شیبانی  شروع کاشت محصول جو در بخش رخ را از نیمه مهرماه هر سال دانست و  در خصوص برداشت جو اظهار کرد : بیش از 42 ‌‌دستگاه کمباین کار برداشت جو در بخش رخ را بر عهده دارند و در این رابطه تیم های برداشت متشکل از کارشناسان مجرب مستقر در جهاد کشاورزی رخ بر کار برداشت و تنظیم کمباین ها نظارت دارند.

وی از دیگر اقدامات انجام شده برای حمایت از کشاورزان بخش رخ را توزیع بذر اصلاح شده و توصیه کشت ارقام جدید توزیع به موقع نهاده ها، اطلاع رسانی و پیگیری بیمه محصولات کشاورزی، اطلاع رسانی و ارائه خدمات فنی و کارشناسی بیان کرد .

شیبانی خاطر نشان کرد: در بخش رخ ارقام کشت شده این محصول در منطقه رخ ارقامی همچون واکسیما، بهمن ، سهند، آبیدر و جلگه کشت می شود .

وی تصریح کرد : کاشت جو در بخش رخ به روش آبیاری تیپ ،بارانی و جوی پشته ای صورت می گیرد .

وی با اشاره به روند افزایشی کشت جو طی سال‌های اخیر اظهار امیدواری کرد: در سال آتی با انجام پروژه‌های تحقیقی و ترویجی ، افزایش ضریب نفوذبذر گواهی شده و ارقام جدید با شرایط منطقه شاهد جهش در تولید این محصول باشیم .

محصول گندم و جو درمنطقه "رخ" تربت حیدریه از لحاظ عملکرد در هکتار طی چند سال گذشته در استان و کشور مقام برتر را به خود اختصاص داده است .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز