خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان خبر داد:

ثبت ملی گویش اردستانی در دستور کار قرار دارد

asdasd
کد خبر : ۹۵۱۶۳۵

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اردستان از اعلام آمادگی جهت ثبت گویش اردستانی در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

مهدی مشهدی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار کرد: شهرستان اردستان سابقه تمدنی طولانی دارد و به لحاظ وسعت دومین شهرستان بزرگ استان اصفهان محسوب می شود.

وی ضمن ابراز تاسف از جایگاه میراث فرهنگی در اردستان، افزود: اردستان با وجود پتانسیل های زیادی که در حوزه میراث فرهنگی و صنایع دستی دارد، جایگاه آن در خور شان مردم و شهرستان نیست.

مشهدی با بیان اینکه بیش از ۲۰ مجتمع گردشگری و کارگاه صنایع دستی در شهرستان وجود دارد، تصریح کرد: کارگاه صنایع دستی در شهر زواره آماده بهره برداری است، اما در بازدیدی که به همراه فرماندار شهرستان از این مکان داشتیم، مسئله انشعاب گاز جهت آماده سازی کوره توسط مدیر کارگاه بیان شد که قول مساعدت از سوی فرماندار داده شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی با توجه به اینکه پارچه بافی یکی از صنایع دستی اردستان است خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش صنایع دستی، دو دوره آموزش چادر شب بافی برگزار شد که در این دوره ۳۰ هنرجو شرکت کردند که ۲۰ هنرجو در آزمون های عملی و تئوری نمره قبولی کسب کرده و مدرک معتبر دریافت نموده اند.

مشهدی گفت: دوره آموزشی گلیم بافی نیز بطور رایگان در شهرستان برگزار خواهد شد که در این دوره حدود ۷۰‌ نفر ثبت نام کرده اند.

وی ادامه داد: در بخش صنایع دستی برای بیش از صد نفر در شهرستان کارت شناسایی و پروانه تولید انفرادی صادر شده است.

مشهدی با بیان اینکه آثار فرش مهاباد و  آهنگری زواره در فهرست آثار ملی ثبت شده اند، تصریح کرد: در حوزه ثبت آثار غیرملموس نیز ده پرونده اثر جهت ثبت ملی به استان فرستاده شده است.

 رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان با اشاره به بحث مرمت آثار و ابنیه تاریخی یادآور شد: مسجد پامنار زواره با اعتباری بالغ بر دو میلیارد و سیصد میلیون ریال مرمت شده و در شهر زواره بیش از سی خانه چهار صفه در حال مرمت است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه حفاظت از آثار تاریخی، مسجد جامع اردستان و زواره و کاخ سرهنگ آباد با اعتباری بالغ بر ۲۰۰ میلیون تومان به دوربین مدار بسته مجهز شده‌اند و به طور شبانه روزی نظارت می شوند.

مشهدی خاطرنشان کرد: میان شهرداران اردستان‌، زواره و مهاباد و اداره میراث فرهنگی تفاهمنامه‌ای جهت مرمت بافت تاریخی، کوچه ها،کف سازی و مرمت بدنه ها بسته شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان با اعلام آمادگی جهت ثبت گویش اردستانی در فهرست آثار ملی کشور، تاکید کرد: چون بحث گویش یک مبحث تخصصی است می طلبد که افراد بومی و متخصص در شهرستان در زمینه زبان و ادب فارسی با میراث فرهنگی همکاری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز