خبرگزاری کار ایران

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان مطرح کرد:

انتقال خون اصفهان معین استان‌های سیستان و بلوچستان، تهران و بندرعباس/ انتقال خون اصفهان با استانداردهای اروپا برابری می‌کند

asdasd
کد خبر : ۹۵۱۲۸۷

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: اصفهان معین استان‌های سیستان و بلوجستان، تهران و بندرعباس تعیین شده و ماهانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ واحد خونی به سیستان و بلوجستان فرستاده می‌شود که این خون مازاد استان است.

به گزارش ایلنا از اصفهان، مجید زینلی صبح امروز (یکشنبه) در یکصد و سی و پنجمین صحن علنی شورای شهر اصفهان، با بیان اینکه سه نفر از اعضای شورا در خیریه ترویج فرهنگ اهدای خون عضو بوده و با موضوعات انتقال خون آشنا هستند، اظهار کرد: هدف از تاسیس سازمان، ساماندهی فرآورده‌های خونی بود، چرا که یکی از معضلات پیچیده و بزرگ جامعه تامین خون و فرآورده‌های خونی است

وی افزود: در گذشته باندهایی بودند که خون تامین می‌کردند و بیش از نفع به بیماران ضرر می‌رساندند، جنگ تحمیلی فرهنگ اهدای خون را در کشور و تمام خانه‌‌ها نهادینه کرد.

مدیر کل انتقال خون استان اصفهان ادامه داد: اصفهان از نخستین استان‌هایی بود که در سال ۸۴ خون جایگزین را حذف کرد و اکنون ایران جزو معدود کشورهایی است که انتقال خون در آن کاملا داوطلبانه اتفاق می افتاد.

زینلی افزود: این موضوع یکی از ویژگی‌های مهم سیستم بهداشت و درمان هر کشوری است که می‌تواند با آن روبه‌رو شود. مردم اکثر کشورها خون را در ازای پول اهدا می‌کنند و اهدای خون داوطلبانه خیلی کم اتفاق می‌افتد، به همین منظور سازمان بهداشت جهانی انتقال خون ایران را به عنوان الگوی منطقه معرفی کرده که نشان از پیشرفت روبه جلو دارد.

وی اضافه کرد: از سال ۸۵ پالایش پلاسمای قراردادی در اصفهان اتفاق می‌افتد یعنی خونی که دریافت می‌شود پلاسمایش جدا و به شرکت‌های خارجی فرستاده می‌شود تا داروهای مشتق از پلاسما تهیه و به کشور بازگردد؛ به همین دلیل ممیزی‌های خارجی به ویژه اروپایی را پشت سر گذاشته‌ایم. انتقال خون اصفهان از سال ۸۵ تحت نظارت وزارت بهداشت آلمان و اتریش است و سالیانه یک بار ممیزی خارجی از لحاظ فنی را می‌گذراند این یعنی انتقال خون در اصفهان با استانداردهای اروپا همسان است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان با اشاره به اینکه از هر سه نفر یک نفر در طول زندگی به خون و فرآورده‌های خونی احتیاج پیدا می‌کند، گفت: افراد مبتلا به کرونا ۲۸ روز پس از بهبود بیماری می‌توانند پلاسما برای بیمارانی که در مراحل اولیه ابتلای کرونا هستند را اهدا کنند، در مرحله پایلوت طرح نزدیک به ۳۵ واحد پلاسما گرفتیم و از نیمه اردیبهشت رسما پلاسماگیری برای درمان کرونا آغاز شد و اکنون روزانه ۱۰ واحد خونی دریافت می‌شود.

زینلی با بیان اینکه نیاز به تبلیغات شهری و اطلاع‌رسانی خوب به مردم داریم، اظهار کرد: اصفهان ظرفیتی دارد که نیازمند مساعدت بیشتر است، آزمایش‌های ویروسی به‌طور متمرکز در هشت نقطه کشور انجام می‌شود که آزمایش‌های شهرکرد را نیز اصفهان انجام می‌دهد و به‌زودی آزمایش‌های یزد و قم و ... با محوریت اصفهان انجام می‌شود.

وی افزود: اصفهان معین استان های سیستان و بلوچستان، تهران و بندرعباس شناخته شده و ماهانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ واحد خونی به سیستان و بلوجستان فرستاده می‌شود که این خون مازاد استان است.

مدیرکل انتقال خون استان اصفهان گفت: نیاز داریم مرکز استراتژیک در مرکز ایران داشته باشیم که از لحاظ پدافند غیرعامل نیز دارای شرایط باثباتی باشد، چراکه به عنوان مثال در کلانشهر اصفهان فقط یک مرکز انتقال خونی وجود دارد و اگر این مرکز تحت تاثیر قرار گیرد ۸۵ درصد خونگیری استان تعطیل می‌شود. بنابراین عزمی برای ساخت و توسعه مرکز خون مشتاق نیاز است تا مرکزیت اصفهان در انتقال خون را ظهور و بروز دهیم.

زینلی خاطرنشان کرد: گرفتن تجهیزات را از تهران قول گرفته‌ایم و به عنوان مرکز استراتژیک برای مرکز کشور به آن نگاه می‌کنیم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز