خبرگزاری کار ایران

در آستانه روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی مطرح شد؛

جابجایی ریل قطار از تپه حصار ؛ اولویت نخست«سمن»های دامغان/10 ماه انتظار برای پاسخ هیئت امنای امامزادگان جعفر و محمد دامغان به نامه دوستداران میراث فرهنگی

asdasd
کد خبر : ۹۵۰۹۹۰

مدیر عامل سازمان مردم نهاد «خانه تسنیم دامغان» در آستانه «روز تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی» و در دومین دور‌همی رسانه‌ای با خبرنگاران که در خانه تسنیم برگزار شد ،گفت:جا بجایی ریل قطار از تپه حصار از اهداف این سمن است.

به گزارش ایلنا، حسین خلیل‌نژاد مدیرعامل سازمان مردم نهاد خانه تسنیم دامغان گفت: خانه تسنیم دامغان با اقدام‌های تاریخی، فرهنگی و ادبی خود به عنوان یک سرای فرهنگی شناخته می شود و در این مجموعه، مکانی برای استقرار راهنمایان گردشگری با هدف معرفی دامغان و جذب گردشگران داخلی و خارجی پیش بینی شده است.
 
حسین خلیل نژاد افزود: نگاه خانه تسنیم دامغان به مباحث میراث فرهنگی شهرستان به صورت تخصصی است و مشاهده نکات قوت باید در کنار نقاط ضعف باشد.
 
وی با اشاره به اینکه تاکنون رویکرد تقابلی با مسئولان وجود نداشته است، ادامه داد: تقاضای گفت و گو با مسئولان شهرستان از سوی متولیان این نهاد و دغدغه مندان حوزه میراث فرهنگی انتظار نابجایی نیست اما تاکنون محقق نشده است.
 
مدیر عامل سمن خانه تسنیم دامغان با انتقاد و گلایه از مشارکت مردم در مرمت آثار باستانی و عدم توجه کافی به فرهنگ گذشته شان تصریح کرد: با توجه به آمار اعلامی از سوی مسئولان، سال گذشته سه هزار میلیارد تومان درآمد پسته در دامغان وجود داشته که اگر بخش ناچیزی از آن صرف سرمایه‌گذاری در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری شود شاهد توسعه بیش از پیش شهرستان خواهیم بود.
 
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا مبنی بر استفاده از ظرفیت سمن‌ها در مقابله با فساد و افشای تخلفات در حوزه‌های مختلف گفت: با بیان تعبیر فساد چندان موافق نیستیم؛ این وظیفه ما نیست.هدف ما  برخورد با ناآگاهی‌ها  و کج سلیقگی‌ها‌ی برخی مسئولان درباره موضوعات مختلف زیست محیطی و اجتماعی است.  به عنوان مثال امامزادگان جعفر و محمد به سمت و سوی مخالف میل دوستداران میراث فرهنگی رفت و پروانه ای خلاف رویه صادر شد و خانه تسنیم آن را منتشر کرد؛ بر اساس قانون تشکل‌ها می توانند تخلفات را به دستگاه قضا گزارش دهند و ما هم مطابق قانون این تخلفات را به دستگاه قضا گزارش دادیم .
وی افزود : جدای از آن به منظور آگاهی عموم مردم و پیشگیری از اتفاقات مشابه وظیفه خود می‌دانیم این مسائل را شفاف تر مطرح کنیم تا اگر مسئول یا کارمندی که در حوزه کاری اش دچار نقص است دقت بیشتری به خرج دهد.

حسین خلیل نژاد در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا مبنی بر مشکلاتی که سمن ها در دامغان با آن مواجه هستندبا اشاره به مشکل تراشی برای تشکل های مردم نهاد در شهرهای مختلف و به ویژه خانه تسنیم دامغان گفت: هرچه مشکلات بیشتر باشد قوی تر و استوارتر می شویم و عزم ما را برای ادامه راه بیشتر می‌کند به همین لحاظ از همه مسئولانی که به عناوین مختلف برای ما مشکلاتی  ایجاد کرده‌اند تشکر می کنیم ولی چون مبنای تشکل خانه تسنیم بر اساس قانون است هیچ‌کدام از این اقدامات مانع مسیر تشکل نمی‌شود.

 

جابجایی ریل قطار از تپه حصار ؛ اولویت نخست«سمن»های دامغان/10 ماه انتظار برای پاسخ هیئت امنای امامزادگان جعفر و محمد دامغان به نامه دوستداران میراث فرهنگی

 

جابجایی ریل دوم راه آهن تهران - مشهد آرمان  دغدغه مندان میراث فرهنگی

مدیرعامل خانه تسنیم ادامه داد: جابجایی ریل دوم راه آهن تهران - مشهد (تپه حصار ) آرمان خانه تسنیم و دغدغه مندان میراث فرهنگی دامغان است و امیدواریم مسئولان ارشد شهرستان و استان به زودی تدابیر لازم را پیرامون این موضوع بیاندیشد.

وی به ثبت جهانی مسجد تاریخانه دامغان به عنوان دیگر خواسته دوستداران میراث کهن صد دروازه اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه خانه ابراهیمی دامغان اولین مدرسه دامغان بوده پیشنهاد شده است در صورت موافقت صندوق احیا این مکان باستانی به عنوان موزه آموزش و پرورش جان تازه‌ای به خود بگیرد.

حسین خلیل نژاد ادامه داد: بارها با مسئولان و بویژه هیئت امنا امامزادگان جعفر و محمد دامغان درباره مشکلات گردشگری ومیراث فرهنگی استان به صورت رسمی مکاتبه شد. اما از پاسخ خبری نشد. آخرین بار در تاریخ 1398/07/13 نامه‌ای  برای اصلاح ساخت و ساز مجموعه جدید که در حال احداث است  نوشتیم و تقاضای بررسی  وتجدیدنظر در این باره کردیم  اما متولیان ساخت این مجموعه تا کنون به آن پاسخی ندادند و بدون توجه به حریم آثار تاریخی و دغدغه دوستداران میراث فرهنگی به روند ساخت و ساز غیر قانونی ادامه دادند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز