خبرگزاری کار ایران

معاون میراث فرهنگی آذربایجان شرقی تاکید کرد:

هزینه ۳۷ میلیاردی در مجموعه تاریخی ربع رشیدی تبریز

asdasd
کد خبر : ۹۵۰۴۴۳

معاون اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی از هزینه کرد ۳۷ میلیارد تومانی در زمینه تملک، کاوش‌های باستان‌شناسی و مرمت مجموعه تاریخی ربع رشیدی تبریز خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،علیرضا قوچی با اعلام این خبر گفت: احیای مجموعه تاریخی، فرهنگی دانشگاه ربع رشیدی با بیش از ۷۰۰ سال قدمت، یکی از مطالبات مهم مردم تبریز و آذربایجان و همچنین یکی از اهداف مهم اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوده که طی سال‌های اخیر در قالب عملیات متعدد به‌صورت مستمر در حال انجام است.

وی با بیان این‌که بیش از ۳۷ میلیارد تومان در مجموعه ربع رشیدی طی سال‌های ۹۶ تاکنون در زمینه تملک، باستان‌شناسی و مرمت از سوی اداره کل هزینه شده است، گفت: طی سال‌های مذکور با پیگیری‌های اداره کل بیش از ۲۱ میلیارد تومان در خصوص تملک زمین‌های دارای معارض در عرصه ربع رشیدی صورت گرفته است که در نوع خود بی‌نظیر است.

وی افزود: در کنار آن نیز اقداماتی نظیر کاوش‌های باستان‌شناسی، مرمت توپ‌خانه، استحکام‌بخشی پی‌های برج‌های دور قلعه، ایجاد مسیر گردشگری با چوب تراورس روسی، ساخت کوره آجرپزی، تهیه و ساخت اتاقک‌های چوبی برای کارگاه‌های باستان‌شناسی به صورت مستمر انجام شده است.

قوچی با اشاره به اینکه عملیات ساماندهی ربع رشیدی از سال ۱۳۸۲ آغاز شده و تاکنون ادامه دارد، افزود: ساماندهی این مجموعه تاریخی طی دهه گذشته آغاز و مراحل اولیه کاوش‌های باستان‌شناسی نیز طی سال‌های ۸۴ تا ۸۶ انجام شد، در این راستا در سال‌های اخیر به منظور بهره‌مندی از تجربیات بین‌المللی در باستان‌شناسی‎های این مجموعه، عملیات کاوش توسط موسسه بین‌المللی باستان‌شناسی آلمان به‌صورت منسجم و تخصصی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: مدیریت پژوهشی میراث فرهنگی استان و پژوهشگاه ملی میراث فرهنگی کشور بر اقدامات باستان‌شناسی در این مجموعه نظارت داشته و طی سال‌های ۹۶ تاکنون سه فصل از کاوش‌های باستان‌شناسی به سرپرستی بهرام آجرلو استاد دانشگاه هنر اسلامی تبریز و نظارت حسین اسماعیلی عتیق سرپرست پایگاه میراث فرهنگی ربع رشیدی انجام شده است.

وی در خاتمه با اشاره به دیگر اقدامات انجام‌شده در راستای ساماندهی مجموعه تاریخی ربع رشیدی، گفت: براساس‌تفاهم‌نامه چهارجانبه، علاوه بر اقدامات انجام شده توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی و دانشگاه هنر اسلامی، شهرداری تبریز نیز با مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان از اواخر سال جاری اقدام به تکمیل دیوارکشی مجموعه ربع رشیدی کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز