خبرگزاری کار ایران

عسگری در گفت و گو با ایلنا مطرح کرد؛

باغ بهشت کرج، اولین گورستان از قبل طراحی شده کشور/شهرداری بر قیمت بالای قبرهای مجاور حرم نظارت ندارد/ کنترل دفن در قبرستان های محلی نیازمند تصمیم دستگاه قضایی

asdasd
کد خبر : ۹۵۰۲۸۹

رئیس سازمان‌ مدیریت آرامستان های شهردای کرج با اشاره به افزایش ۷۲درصدی درآمد طی ۲ سال اخیر، گفت: پیش خرید مقبره، آلاچیق و قبر، منجربه درآمد حاصل از ارزش افزوده آرامستان‌ها می شود که این درآمدزایی برای امور خیریه و ارتقای خدمات رسانی، هزینه می شود و اگر این روشِ درآمدزایی دنبال نشود قطعا با مشکلات مالی بسیاری، روبرو خواهیم شد.

حمیدرضا عسگری در گفت و گو با ایلنا با عنوان اینکه شهردار و اعضای شورای شهر کرج از وضعیت فعلی آرامستان‌ها رضایت کامل دارند، تصریح کرد: درصدد ارتقای آرامستان‌ها هستیم و در این راستا با مطالعات انجام شده، پروژه احداث طرح "باغ بهشت" در ضلع شمال غربی آرامستان بهشت سکینه (س) که دارای آرامگاه‌های ویژه، شبستان، نمازخانه و امکانات بهداشتی و خدمات کامل خواهد بود، شروع شده و با توجه به اینکه تمامی آرامستان‌های فعلی، گورستان‌های محلیِ گسترش یافته هستند، طرح باغ بهشت، اولین گورستان از قبل طراحی شده در کل کشور خواهد بود که برای خدمات رسانی بیشتر، درآمدزایی خوبی نیز خواهد داشت.

شهرداری بر قیمت بالای قبرهای مجاور حرم نظارت ندارد

عسگری در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا مبنی بر نظارت قیمت بالای قبرستان های مجاور حرم های متبرک سطح شهر کرج، گفت: طبق قانون نظارت بر کفن و دفن اموات در کلانشهرها بر عهده شهرداری است ولی در بحث اوقاف هیچ یک از شهرداری ها ورود نکرده اند با توجه به اینکه در شرایط فعلی لازم است تمام قبرستانها تحت کنترل باشد که اموات کرونایی در آنجا دفن نشود، این اصلاح، نیازمند اتخاذ تصمیم کشوری است.

کنترل دفن در قبرستان های محلی نیازمند تصمیم دستگاه قضایی

وی با اشاره به اینکه دفن اموات در گورستانهای محلی و داخل شهری از نظر بهداشتی و آلودگی های بصری و روانی مشکل ساز است، افزود: یکسری از قبرستانها به صورت هیئت امنایی اداره می شود و به تازگی برای جلوگیری از دفن اموات در قبرستانهای محلی که ممنوعه شده است، درخواستی مبنی بر جلوگیری دفن جدید، ارائه شد چراکه دیده می شود برخی اموات به صورت مخفیانه در این قبرستانهای محلی دفن می شوند لذا کنترل دفن هرچند به ندرت اما از دست آرامستان‌ها خارج شده و نیازمند تصمیم دستگاه قضایی، است.

باغ بهشت کرج، اولین گورستان از قبل طراحی شده کشور/شهرداری بر قیمت بالای قبرهای مجاور حرم نظارت ندارد/ کنترل دفن در قبرستان های محلی نیازمند تصمیم دستگاه قضایی

افزایش ۷۲درصدی درآمد از ارزش افزوده 

عسگری در پاسخ به این سئوال که درآمدزایی خدمات هزینه دار آرامستانهای وابسته به شهرداری کرج  از کجا تامین می شود، اظهار داشت: باید از طریق ارزش افزوده، درآمدزایی شود لذا در این راستا، با فروش مقبره و آلاچیق های خانوادگی برای امواتی که توانایی خوب مالی دارند، می توان هزینه های خرید اقلام مورد نیاز و امور خیریه را تامین کرد.

رئیس آرامستان های شهرداری کرج با اشاره به درآمدزایی قابل ملاحظه سازمان در سالهای اخیر تصریح کرد: با وجود اینکه تعداد فوتی‌ها در سالهای اخیر، افزایش قابل ملاحظه‌ای نیافته است اما برای اولین بار طی 2.5 سال اخیر، بالای 72درصد افزایش درآمد از ارزش افزوده داشتیم و این درحالی محقق شد که با افزایش فضای سبز، زیباسازی، نصب المانها، خدمات شهری، نظافت و تکریم ارباب رجوع، باعث شد افرادی از شهرهای مجاور، جذب آرامستانهای کرج شده و همچنان تمایل به پیش خرید، داشته باشند.

وی افزود: پیش خرید مقبره، آلاچیق و قبر، منجربه درآمد حاصل از ارزش افزوده می شود که این درآمدزایی برای خدمات رسانی امور جاری و همچنین برای افراد خاص، هزینه می شود و اگر این روشِ درآمدزایی دنبال نشود قطعا با مشکلات مالی بسیاری، روبرو خواهیم شد.

بخشی از هزینه های دفن اموات بر عهده آرامستان است

عسگری گفت: در حال حاضر بابت وسایل مورد نیاز کفن و دفن هر یک نفر فوتی، اعم از استفاده سدر، کافور، پارچه کفنی، ترمه و ... بیش از 3 میلیون تومان هزینه می شود که تهیه این اقلام، کاملاً بر عهده سازمان آرامستان های شهرداری کرج است و این مبلغ، بدون ارزش زمین و نیروی کار غسل و تدفین، محاسبه می شود.

این مسئول با بیان اینکه بعضی از اقلام مورد نیاز با شرایط سخت، خریداری می شود، افزود: به عنوان نمونه "سدر" جزو کالای وارداتی به کشور است و یا پارچه کفنی که تنها بافت آن در کشور انجام می شود لذا در شرایط فعلی برای خرید مجموع این اقلام با مشکل روبرو هستیم و تهیه این وسایل، هزینه های وارد شده به سازمان آرامستانها را بیشتر می کند.

عسگری در مورد خدمات به افراد کم توان، گفت: در مقایسه با دیگر شهرهای کشور، جزو تنها آرامستانهایی هستیم که در خدمات رسانی به افراد کم توان، اقدامات خیرخواهانه دنبال می شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز