خبرگزاری کار ایران

ایلنا از سیستان و بلوچستان گزارش می‌دهد؛

وضعیت بحرانی اهالی 23 روستای قصرقند بر اثر سیل/ از مسدود شدن راه‌های ارتباطی تا نبود امکانات درمانی/ دهیار روستا: اینجا گرفتار شده‌ایم

asdasd
کد خبر : ۹۵۰۲۳۵

مشکل‌ فقر و بیکاری و کمبود امکانات درمانی و آموزشی روستاهای شهرستان قصرقند در استان محروم سیستان و بلوچستان کم نبود که این روزها به دلیل بارندگی‌های شدید و سیل آسا، راه‌های ارتباطی روستاهای منطقه و دسترسی 15 هزار نفر از اهالی منطقه مسدود شده و ساکنین این مناطق را با وضعیت بحرانی روبرو کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، با بارش‌های سیل آسای تابستانه مونسون و طغیان رودخانه کاجو راه ارتباطی بیش از 15 هزار نفر از اهالی روستاهای قصرقند مرکز استان سیستان و بلوچستان قطع شده و اهالی این منطقه دسترسی به سایر شهرها ندارند . علاوه بر این 6 هزار نفر در 23 روستای بالا دست این رودخانه نیز در شرایط بحرانی به سر می برند و این مناطق بیش از یک ماه است که راه های ارتباطی‌شان با مرکز شهرستان قطع شده است.

بیماران اورژانسی در مناطق پایین دست رودخانه با تراکتور به مراکز درمانی منتقل می شوند و روستاهای بالا دست در شرایط بحرانی تری قرار دارند و هیچگونه راه ارتباطی زمینی برای امدادرسانی وجود ندارد و برای انتقال بیماران باید از بالگرد استفاده شود که در مواردی نیز بیمار به دلیل دیر رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست می دهند.

رئیس شورای شهر قصر قند: مردم این مناطق فقیرند و تنها درآمد این کپرنشینان از راه نخلستان ها و دامداری سنتی است. بیماران اورژانسی از جمله عقرب گزیدگی و زنان باردار از طریق بالگرد به بیمارستان ایرانشهر منتقل می شوند که در مواردی نیز در راه فوت می‌کنند

دهیار روستای دهیرک کاجو درباره وضعیت اسفناک این روستا به خبرنگار ایلنا گفت: در شرایط بحرانی به سر می بریم و هر روز شاهد وقوع بارندگی‌های شدیدی در منطقه هستیم به طوری که تمامی راه‌های ارتباطی روستاهای منطقه به مرکز شهرستان مسدود است و هیچگونه دسترسی به سایر مراکز نداریم.

مرگ مرد میانسال به دلیل دیر رسیدن به بیمارستان

حبیب الله فولادی ادامه داد: اگر در این شرایط کسی بیمار شود باید بمیرد چرا که فقط با بالگرد امکان دسترسی به مراکز درمانی داریم که آنهم در شرایط جوی مساعد قادر به پرواز است. چند روز پیش پیرمردی از اهالی روستا فشار خونش بالا رفت و چند روز طول کشید که به بیمارستان ایرانشهر منتقل شود. متاسفانه در آنجا فوت کرد . دکتر گفت خونریزی مغزی کرده و دیر به بیمارستان رسیده است.

اهالی هزینه پرداخت کرایه ندارند

وی عنوان کرد: متاسفانه از دی ماه تاکنون با تداوم بارندگی‌ها شرایط تردد ما با مشکل روبه رو شده است. خودروهای لندکروز قادر به حرکت در برخی از مناطق رودخانه اند که آنهم کرایه رفت و برگشت با آنها 100 هزار تومان است که اهالی نمی‌توانند چنین مبلغی را پرداخت کنند.

دختران روستا مجبور به ترک تحصیل اند

فولادی افزود: درمانگاهی برای روستا یک سال پیش احداث شد که متاسفانه هیچ پزشکی حاضر نیست به روستای محروم ما بیاید و 127 خانوار بدون خدمات رسانی درمانی اینجا گرفتار شده اند. همچنین مدرسه 20 کلاسه روستا فاقد در و پنجره و وسایل سرمایشی و گرمایشی است که بارها به آموزش و پرورش مراجعه کرده‌ایم و گفته اند اعتباری برای بهسازی نداریم. دانش آموزان دختر تنها تا کلاس پنجم بیشتر درس می‌خوانند و مجبور به ترک تحصیل اند چرا که هزینه رفت و آمد به شهرستان های دیگر را ندارند و اکثر این شهرستان ها فاقد مدارس شبانه روزی برای این دانش آموزان هستند.

وی گفت: چند روز پیش کامیون حامل بار آرد برای روستا در میان رودخانه به دلیل طغیان آب گیر کرد و با مرکز شهرستان تماس گرفتیم و لودر فرستاند تا توانستیم کامیون را از آب بیرون بکشیم. واقعا مردم اینجا در شرایط سخت و اسفناکی زندگی می‌کنند و مسئولان باید فکری برای راه های ارتباطی این مناطق بکنند.

مشکل قطعی برق و کمبود آب شرب داریم

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به مشکل قطعی برق و کمبود آب شرب این روستا نیز اشاره کرد و افزود: اهالی روستا مدام به دلیل قطعی برق و کمبود آب شرب نیز در مضیقه اند.

رئیس شورای شهر قصرقند نیز در ادامه به خبرنگار ایلنا گفت: بارندگی بیش از یک ماه است برای اهالی 23 روستای این شهرستان مشکلات عدیده ای بوجود آورده و تمام راه های ارتباطی قطع شده است.

اهالی روستاها راه جایگزین ندارند

محمد کریم عزیزی در ادامه افزود: 80 درصد راه های ارتباطی قصر قند روستایی است که در مسیر بستر رودخانه کاجو قرار دارند و با کوچترین بارندگی تمامی مسیرهای ترددی شان مسدود می شود و متاسفانه به دلیل کوهستان های سخت گذر بالای 1000 متر نیز نمی‌توانند از مسیرهای کوهستانی به مرکز شهرستان رفت و آمد کنند. اهالی باید چشم شان به رودخانه باشد که کی آب فروکش کند تا به توانند به مرکز شهرستان بروند و برای کارهای روزمره شان را انجام دهند.

اهالی کپرنشین اینجا فقیرند

رئیس شورای شهر قصرقند بیان کرد: مردم این مناطق اغلب فقیرند و تنها درآمد این کپرنشینان از راه نخلستان ها و دامداری سنتی است. بیماران اورژانسی از جمله عقرب گزیدگی و زنان باردار از طریق بالگرد به بیمارستان ایرانشهر منتقل می شوند که در مواردی نیز در راه فوت می کنند. امداد رسانی های هوایی هزینه بر است. مسئولان یا باید اهالی این مناطق را به جای دیگری منتقل کنند که البته هم اعتبار زیاد می خواهد و هم اهالی به زندگی در این مناطق عادت کردند و حاضر به جابه جایی نیستند و یا اینکه جاده ها را اصلاح کنند.

مسئولان جاده ها را بازگشایی کنند

عزیزی ادامه داد: بازگشایی جاده ها نیاز به عزمی همگانی دارد و مسئولان با کمک از استان های معین مانند خراسان جنوبی، کرمان و هرمزگان با انتقال خودروهای سنگین مکانیکی مسیرهای جاده ای را برای اهالی بازگشایی کنند که بیشتر از این در رنج و عذاب تحمل نکنند.

گردنه جهنم مدام قربانی می گیرد

وی گفت: مشکل دیگر در این منطقه گردنه "جنگل" است که به گردنه "جهنم" معروف شده. این گردنه به دلیل پیچ های زیاد و خاکی بودن همه ساله قربانیان زیادی می گیرد که نیاز به اعتبار و ترمیم دارد.

فرماندار قصرقند: با کمک حمل و نقل جاده ای تاکنون مسیر دسترسی جاده ای 12 روستا را در منطقه ساربو به مرکز شهرستان بازگشایی کره ایم. همچنین با کمک نیروهای جمعیت هلال احمر و شوراها به تمامی مناطقی که راه ارتباطی شان قطع شده اقلام غذایی مورد نیاز توزیع شده است. بیماران اوژانسی نیز از طریق امداد هوایی به مراکز درمانی منتقل می شوند.

فرماندار قصرقند نیز در این باره به خبرنگار ایلنا، گفت: 35 روستا با جمعیت 14 هزار و 500 نفر در مناطق مرتفع این شهرستان به دلیل بارندگی های موسمی راه ارتباطی شان مسدود شده است.

رحیم بخش پاک اندیش ادامه داد: با کمک حمل و نقل جاده ای تاکنون مسیر دسترسی جاده ای 12 روستا را در منطقه ساربو به مرکز شهرستان بازگشایی کره ایم. همچنین با کمک نیروهای جمعیت هلال احمر و شوراها به تمامی مناطقی که راه ارتباطی شان قطع شده اقلام غذایی مورد نیاز توزیع شده است. بیماران اوژانسی نیز از طریق امداد هوایی به مراکز درمانی منتقل می شوند.

فرماندار قصرقند اضافه کرد: با فروکش کردن آب رودخانه، روستاهای بالا دست کاجو نیز راه های ارتباطی‌شان بازگشایی خواهد شد. 

گزارش: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز