خبرگزاری کار ایران

رئیس میراث فرهنگی تربت حیدریه مطرح کرد:

احیای هنر دیرینه و سنتی ساخت دوتار در تربت‌حیدریه

asdasd
کد خبر : ۹۴۸۶۲۴

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تربت‌ حیدریه از احیای ساخت ساز دوتار به عنوان یکی از محبوب‌ترین ابزار موسیقی مقامی، خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، علی محمدی در این خصوص افزود: اکنون در منطقه تربت‌حیدریه و زاوه تعداد ٦ هنرمند مشغول به ساخت ساز سنتی و محلی هستند که در راستای حمایت از این هنرمندان غرفه‌ای در محل رباط تاریخی طبسی ایجاد شده که با استقبال علاقه‌مندان نیز روبرو شده ‌است.

وی گفت: دوتار یکی از مهم‌ترین و کهن‌ترین ابزارهای موسیقی ایرانی است که ظرف سالیان متمادی در اکثر نقاط ایران نظیر شرق، جنوب و شمال خراسان، مازندران و مناطق ترکمن ‌نشین نواخته می‌شده و اکنون نیز از جمله سازهای موسیقایی معاصر ایران است و ساخت آن در میان اقوام مختلف ایران انجام شده ‌است.

محمدی افزود: مهارت‌ ساخت و نواختن دوتار در زمره قدیمی‌ترین، رایج‌ترین و محبوب‌ترین فعالیت هنری کشور در حوزه موسیقی است و این ساز یکی از مهم‌ترین ادوات موسیقی فولکلوریک مناطق روستایی و شهری ایران است.

نوازنده و هنرمند ساخت ساز دوتار نیز با  بیان اینکه هدف از برپایی کارگاه حفظ و احیای سازهای سنتی و مقامی است، گفت: ما در این کارگاه تلاش می‌کنیم سازهای متداول مانند تار ، دوتار و دیگر سازهای سنتی را حفظ و سازهای در حال انقراض را احیا کنیم.

محمد حاتمی با اشاره به این‌که اکنون 9 هنرمند در این کارگاه فعال هستند، افزود: سه نفر هنرجو به آموزش ساخت دوتار و 6 نفر به آموزش هنر نوازندگی آن مشغول هستند.

وی درباره نحوه ساخت ساز دوتار گفت: دوتار عموما به ‌شکل یک کاسه از جنس چوب توت و گردو و دسته‌ای از جنس چوب زردآلو یا عناب ساخته می‌شود و به‌طور کلی، سازها به دوگونه و با چوب‌های یک تیکه و ترکه‌ای ساخته می‌شوند. 

حاتمی همچنین گفت: سازهایی همچون رباب، تار، دوتار و تنبک عموما به صورت یک تکه و سازهایی نظیر سه تار، عود و کمانچه به صورت ترکه‌ای ساخته می‌شوند.

 وی افزود: از جمله پرکاربردترین چوب‌های مورد استفاده در ساخت ساز به ترتیب توت، گردو، زردآلو، عناب و افرا است که البته از برخی چوب‌ها مانند آبنوس و مواد طبیعی نظیر شاخ و استخوان حیوانات نیز برای تزیین ساز استفاده می‌شود.

اکنون در شهرستان تربت‌حیدریه تعداد هزار و 100 هنرمند در ۱۷ رشته صنایع دستی فعال هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز