خبرگزاری کار ایران

ایلنا استان فارس بررسی می‌کند:

زمین‌گیری 5 طرح پتروشیمی در استان/پشت پرده ساخت پتروشیمى‌های فارس اراده سیاسى است، نه اراده صنعتى/زمین هایی که به اسم پتروشیمی رها شده اند

asdasd
کد خبر : ۹۴۸۲۳۴

نبود امکان ساخت واجرای طرح هاى پتروشیمى در استان فارس نه تنها موجب محروم شدن شهرستان هاى این استان از طرح هاى مناسب جایگزین شده، بلکه کشور را از این توقف هاى چندین ساله متضرر کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا بررسى طرح‌های پتروشیمى جهرم، داراب، فسا، ممسنی، کازرون و فیروزآباد نشان مى دهد که بیشتر این طرح ها به نوعى داراى تعریف غیر کارشناسانه‌اى از نظر محیط زیستى و اقتصادى است. عدم لحاظ نگاه کارشناسانه در تعریف این طرح‌هاى پتروشیمى سبب شده مشکلاتى همچون عدم وجود سرمایه‌گذار و منابع تامین آب، تمام این طرح‌ها را زمین‌گیر کند.

فقدان آینده روشن براى 5 طرح پتروشیمى استان فارس علت عدم تمایل سرمایه‌گذاران براى مشارکت در این طرح‌ها است؛ همین موضوع باعث شده یکى دیگر از موانع اجرایى شدن این طرح ها بحث تامین مالى آنها باشد.

آن طور که عباسی رئیس کمیسیون انرژى مجلس می‌گوید: طى 10 الى 15 سال گذشته پتروشیمى‌هاى استان به دلیل عدم مطالعات اولیه با گرفتن متراژ زیادى عملا از لحاظ مالى و فیزیکى زمین‌گیر شده اند.

فریدون عباسى در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه پتروشیمى‌هاى فیروزآّباد، فسا، جهرم و داراب تشکیل دهنده خط اتیلن مرکزى هستند، مى‌افزاید: بررسى این پتروشیمى‌ها بیانگر این موضوع است که افراد با هدف راه اندازى پتروشیمى تنها متراژ زیادى از زمین‌هاى منطقه را گرفته و اقدام به ساخت ساختمان‌هاى غیر صنعتى مانند سوله، انبار و ساختمان‌هاى ادارى کرده اند.

نماینده مردم کازرون و کوه‌چنار در مجلس در ادامه با اشاره به اینکه وجود اراده سیاسى در پشت این قضایا از عوامل راه اندازى و احداث پتروشیمى در سال‌هاى گذشته در استان فارس است، نه اراده صنعتى ادامه مى‌دهد: اگرچه راه‌اندازى پتروشیمى در نقاط مختلف استان مستلزم وجود آب است، بنابراین زمانى که پتروشیمى‌ها در حال احداث بودند استان فارس با مشکل خشکسالى مواجه بوده که در نهایت این مهم سبب شده میان مسئولان محلى و استانى با وزارت نفت اختلافاتى ایجاد شود.

دیدگاه منفی وزیر نفت در راه اندازی پتروشیمى در نقاط مرکزى استان 

رئیس کمیسیون انرژى مجلس در ادامه با بیان اینکه بى شک دیدگاه وزیر نفت برای احداث پتروشیمى در نقاط مرکزى استان منفى است، ادامه مى دهد: عده اى از افراد در سال هاى گذشته برای راه‌اندازى پتروشیمى اقدام به تغییر محاسبات آب در منطقه کرده اند.

وى با مثالى در این باره عنوان مى کند: به عنوان مثال آب کافى براى راه اندازى پتروشیمى فیروز آباد موجود نبوده است اما افراد برای راه اندازى این مجتمع و جهت تامین آب براى احداث پتروشیمى مکاتباتى با آب منطقه اى استان انجام داده اند که در نهایت مقرر شد مسئولان آب منطقه اى استان فارس آب این پتروشیمى را از سد هایقر، فیروز آباد و چاه هاى خاص در مسیر یا از تصفیه آب فاضلاب فیروز آباد میزان آب این بخش را تامین کنند.

رئیس کمیسیون انرژى مجلس در ادامه با اشاره به اینکه طرح احداث پتروشیمى فیروز آباد در سال 94 به متخصصان کشورى واگذار شد، مى افزاید: اما این طرح به دلیل اینکه به شرکت هایى واگذار شده بود که از منابع مالى مناسبى برخوردار نبودند و پول کافى جهت راه اندازى این مجموعه را نداشتند در حالت تعلیق ماند این در حالیست که این افراد همواره به دنبال اخذ پول از صندوق توسعه ملى بودند تا در مرحله بعد از محل این پول هزینه داخلى احداث را تامین کنند.

عباسى با اشاره به اینکه متاسفانه شرکتى که قرار بود پتروشیمى فیروز آباد را راه اندازى کند جزء بدهکارهاى بزرگ بانکى بود، مى افزاید: هرچند این افراد در سال 94 مشکل بدهى را با بانک ها حل کرده و بدهى شان را به وام تبدیل کردند و در نتیجه زمینه را براى اخذ وام از صندوق توسعه ملى فراهم کردند.

وى با بیان اینکه لیسانس یکى از موضوعاتى است که در صنعت نفت و پتروشیمى کشور با آن مواجه هستیم و این صنعت متاسفانه متکى به طراحى کشورهاى خارجى است، مى افزاید: جهت رفع این موضوع نیاز است تا حاکمیت به موضوع طراحى و تائید آن و صحت عملکرد آن در کشور ورود کند به طوری که شرکت هاى داخلى کشور بتوانند لیسانس را ارائه دهند.

وى با اشاره اینکه خوراک پتروشیمى فیروز آباد از دیگر موضوعاتى است که باید به آن توجه داشت، مى گوید: اگرچه خوراک پتروشیمى فیروز آباد باید از پارس جنوبى تامین شود اما باید این نکته را بررسى کنیم و ببینیم که آیا فشار گاز و ظرفیت گاز پارس جنوبى اجازه تغذیه گازى را به پتروشیمى فیروز آباد مى دهد یا خیر؟

افراد بدون توجه به مسائل براى احداث پتروشیمى فیروزآباد تلاش می کنند

رئیس کمیسیون انرژى مجلس در ادامه با اشاره اینکه خط لوله و تملک زمین بین راهی از پارس جنوبى تا منطقه فیروز آباد از نکاتى است که باید در راه اندازى و احداث پتروشیمى فیروز آباد در نظر بگیریم، مى افزاید: متاسفانه افراد بدون توجه به بسیارى از مسائل براى احداث مجتمع پتروشیمى در منطقه فیروزآباد تلاش مى کنند.

زمین‌گیری 5 طرح پتروشیمی در استان/پشت پرده ساخت پتروشیمى‌های فارس اراده سیاسى است، نه اراده صنعتى/زمین هایی که به اسم پتروشیمی رها شده اند

احداث پتروشیمى هاى ممسنى و کازرون در ابهام

رئیس کمیسیون انرژى مجلس با اشاره به اینکه ابهامات زیادى در احداث پتروشیمى هاى ممسنى و کازرون وجود دارد، مى افزاید  : متاسفانه سهامداران پتروشیمى کازرون و ممسنى در مرحله نخست اقدام به دریافت پتروشیمى گچساران کرده اند و در مرحله بعد پتروشیمى هاى نور آباد و کازرون را زیر نظر پتروشیمى گچساران در آورده اند که در نهایت این اقدام باعث شده که پتروشیمى گچساران پیشرفت هاى زیادى داشته باشد و پتروشیمى هاى نور آباد و کازرون بدون هیچ اقدامى هنوز در مرحله خاکى باشند.

عباسى می افزاید: متاسفانه بعضى افراد جهت راه اندازى پتروشیمى با دریافت زمین اقدام به خاک بردارى مى کنند، اما هیچ مجتمعى را راه اندازى و احداث نمى کنند.

 مکان مناسب براى احداث پتروشیمى در کنار ساحل است

رئیس خانه صمت فارس در ادامه با بیان اینکه راه اندازى و وجود پتروشیمى ها در فارس چندان توجیه منطقى ندارد، مى گوید: باید این واقعیت را بپذیریم که استان فارس به دلیل اینکه روز به روز آب هاى زیر زمینى اش کاهش مى یابد، در بخش منابع آبى فقیر شده است.

سهراب شرفى در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه بعضى از نمایندگان مجلس به دلیل اینکه مردم حوزه هاى انتخابیه خود را با امیدهاى واهى راضى نگه دارند، همواره اقدام به اخذ راه‌اندازى پتروشیمى کرده‌اند، ادامه مى دهد: در صورت راه‌اندازى پتروشیمى هاى زیاد، در آینده با نابودى بخش اعظم استان مواجه خواهیم شد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانى فارس مى گوید: بخش اعظم منابع آبى کشاورزى استان فارس صرف پتروشیمى‌ها شده است، این در حالى است که با در نظرگرفتن واقعیت‌ها متوجه مى شویم مکان مناسب براى احداث پتروشیمى در کنار ساحل است نه در استان هایى مانند فارس.

 شرفى معتقد است ضرورتى ندارد در مناطقى که از لحاظ منابع آبى فقیر هستند پتروشیمى احداث شود؛ چرا که این مهم بیانگر عدم اطلاعات و تسلط کافى نمایندگان در این حوزه ها است.

گزارش: محمدرضا طاهری

انتهای پیام/
محمدرضا طاهری-روزنامه نگار
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز